27
تیر

عاقبت به شری به وسیله لقمه حرام

عواقب وضعی اقسام گناهان تحصیل مال از راه حرام (حق الناس مالی)

 

 

 
مؤمن واقعی، همه هستی و دار و ندارش، ایمان اوست و آن را به هیچ بهایی نمی‌فروشد، اما گاهی، برخی عوامل مانند مال، فرزند و لقمه حرام، ایمان انسان را ناخواسته زایل می‌کند.

در این نوشته خواهید خواند که لقمه‌ حرام چگونه ایمان را نابود می کند؟!

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَلَا تَشْتَرُوا بِـَایَتِى ثَمَنًا قَلِیلًا مائده/۴۴

و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید!

 شریک بن عبدالله نخعی از دانشمندان معارف اسلامی در قرن دوم بود، مهدی عباسی خلیفه سوم عباسی که از علم و هوش شریک اطلاع داشت، او را به حضور طلبید و اصرار کرد منصب قضاوت را قبول کند. او که می‌دانست قضاوت در دستگاه طاغوتی عباسیان گناه بزرگی است، قبول نکرد، مهدی عباسی اصرار کرد حال که منصب قضا را قبول نمی کنی، معلم فرزندانش گردد. شریک بن عبدالله به شکلی از زیر بار این پیشنهاد نیز خارج شد و نپذیرفت تا اینکه روزی خلیفه عباسی به وی گفت: من به تو سه پیشنهاد می‌دهم که حتماً باید یکی از آن‌ها را بپذیری: ۱- قضاوت ۲- آموزگاری ۳- امروز مهمان من باشی و بر سر سفره‌ام بنشینی.
شریک تأملی کرد، سپس گفت: اکنون که به انتخاب یکی از این سه کار مجبور هستم، ترجیح می‌دهم که مورد سوم را بپذیرم. خلیفه قبول کرد، به آشپز خود دستور داد، لذیذترین غذاها را آماده کند و از شریک به بهترین وضع ممکن پذیرائی نماید. پس از آماده شدن غذا، شریک که تا آن روز از آن غذاهای لذیذ و گوناگون نخورده بود، با حرص و ولع از آن‌ها خورد، در همین حال یکی از نزدیکان خلیفه گفت: همین روزها شریک هم منصب قضاوت را می‌پذیرد و هم منصب آموزگاری فرزندان شما را و اتفاقاً همین‌طور هم شد و او عهده‌دار هر دو مقام گردید، از طرف دستگاه عباسی، حقوق و ماهیانه مناسبی برایش معین گردید، روزی شریک با متصدی پرداخت حقوق، حرفش شد، متصدی به او گفت: مگر گندم به ما فروخته‌ای که این همه توقع داری!؟
شریک جواب داد: چیزی به مراتب بالاتر از گندم به شما فروخته‌ام، من دینم را به شما فروخته‌ام!

آری غذای حرام و لقمه ناپاک، آن‌چنان قلب او را تیره و تار کرد که او به راحتی جزء درباریان دستگاه ظلم گردید و به این ترتیب انسان خوبی بر اثر غذای حرام، دین خود را فروخت و عاقبت به شر شد.

لقمه کآید از طریق مشتبه                              خاک خور خاک و بر آن دندان منه

منبع: حوزه نت
 


free b2evolution skin
20
خرداد

گناهان کبیره از گفتار امام صادق (علیه السلام)

 

امام کاظم (علیه السلام) فرمود: عمرو بن عبید - یکی از علمای اسلام - به نزد حضرت امام صادق (علیه السلام) آمد و سلام کرد و سپس این آیه را خواند.

«الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ» (النجم/32):ترجمه نیکوکاران کسانی هستند که از گناهان بزرگ و زشتیها پرهیز میکنند

سپس سکوت کرد و دنبال آیه را نخواند امام صادق (علیه السلام) به او فرمود چرا سکوت کردی؟! او گفت: دوست دارم گناهان کبیره را از کتاب خدا بدانم

 

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود آری ای عمروا بشنو

-1 بزرگترین گناهان کبیره شرک به خداست، چنانکه خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ» (النساء/72):ترجمه کسی که برای خدا شریک قرار دهد خداوند بهشت را بر او حرام کرده است.

 

 

-2 و بعد از آن ناامیدی از رحمت خداست، چنان که خداوند می فرماید

«إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمَ الْكَافِرُونَ» (یوسف/87):ترجمه هیچ کس جز کافران از رحمت خدا نومید نگردد.

 


3- و پس از آن ایمنی از مکر عذاب) و مهلت خداست، چنان که خداوند می فرماید

«فَلَا يَأْمَنُ مِنْ مَكْر اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» (اعراف99):ترجمه از مکر خدا ایمن نشود مگر مردم زیانکار

 

 

4- و از گناهان کبیره عقوق و آزار به پدر و مادر است چنان که خداوند عاق والدین را جبار شقی زورگویی تیره بخت) خوانده است، آنجا که از زبان حضرت عیسی (علیه السلام) آمده

«وَ بَرّاً بِوَالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِياً» (مریم/32):ترجمه خدا دستور داده که به مادرم نیکی کنم و مرا ستمکار و تیره بخت قرار نداده است.

 

 

5 کشتن ،انسان مگر در موردی که حق است؛ زیرا خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً» (النساء/93)

:ترجمه و هر کس فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند مجازات ،او دوزخ است که جاودانه در آن میماند، و خداوند بر او غضب میکند و از رحمتش او را دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.

 


6 نسبت ناروای زنا به زن پاکدامن چنان که خداوند می فرماید:

«إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (نور/23)

:ترجمه کسانی که زنان پاکدامن و بی خبر از هرگونه آلودگی و با ایمان را متهم میسازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی به دورند و عذاب بزرگی در انتظارشان است.

 

 

7- خوردن مال ،یتیم چنان که خداوند (در مورد کیفر خورندگان مال یتیم) می فرماید:

«إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَاراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً» (النساء/10):ترجمه آنها در شکم های خود، آتش فرومی برند و به زودی در آتش سوزان میسوزند.

 

 

8- فرار از جبهه جهاد چنان که خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ وَ مَأْوَيهُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» (انفال/16)

ترجمه و هر کس در آن هنگام جنگ) به آنها پشت کند مگر- در صورتی که هدفش کناره گیری از میدان برای حمله مجدد و با قصد پیوستن به گروهی از مجاهدان بوده باشد. چنین کسی گرفتار خشم پروردگار خواهد شد و مأوای او جهنم و چه بد جایگاهی است.

 


9- رباخواری چنان که خداوند می فرماید

«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرَّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَس…» (بقره/277):ترجمه کسانی که ربا میخورند برنمی خیزند مگر مانند کسی که شیطان با تماس خود او را همچون دیوانه آشفته حال کرده است.

 

 

10- سحر و جادو چنان که خداوند می فرماید

«وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ» (بقره/102):ترجمه قطعاً دانستید که هر کس خریدار جادو شود، در ،آخرت بی بهره خواهد بود.

 

 

-11 زنا چنان که خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً». (فرقان/68/69):ترجمه هر کس که ،زنا،کند مجازاتش را خواهد ،دید عذاب چنین کسی در قیامت مضاعف گردد و با خواری همیشه در آن خواهد ماند.

 

 

12- سوگند دروغ برای گناه چنان که خداوند می فرماید
«الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ» (آل عمران/77):ترجمه کسانی که پیمان خود را با خدا و سوگندهای خود را به بهای اندک می فروشند، در آخرت، بی بهره اند.

 

 

13 خیانت در غنایم جنگی چنان که خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (آل عمران/161):ترجمه و هر که در غنیمت جنگی خیانت کند روز قیامت با آنچه خیانت کرده بیاید

 

 

14 نپرداختن زکات واجب چنان که خداوند در کیفر مانع الزكاة می فرماید

«يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ» (توبه/35):ترجمه در آن روز که در آتش دوزخ آنها را گرم و سوزان کرده و با آن صورت ها و پهلوها و پشتهایشان را داغ میکنند.

 

 

-15 گواهی به دروغ و نهان نمودن گواهی به حق چنان که خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» (بقره/283):ترجمه و هرکس گواهی دادن را پنهان کند قلبش گنهکار است.

 

 

16 شرابخواری، چرا که خداوند از آن نهی کرده چنان که از بت پرستی هم نهی کرده است. در آیه ای چنین آمده است:

«إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءُ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ عَن الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» (مائده/90)

:ترجمه شیطان قصد آن دارد که به وسیله شراب و قمار میان شما عداوت و کینه برانگیزد و شما را از ذکر خدا و نماز باز دارد، پس شما از آن دست برنمی دارید.

 

 

-17 ترک نماز یا ترک واجب دیگر الهی به طور عمد زیرا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مَنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ الله»:ترجمه هر کس که عمداً نماز را ترک کند از پیمان خدا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بیزاری جسته است.

 

 

18 و 19- پیمان شکنی و قطع رحم چنانچه در این آیه آمده است

«أولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّار» (فرقان/25):ترجمه برای آنان که پیمان خدا را میشکنند و قطع رحم میکنند لعنت و خانه ای بد در آخرت است.
روایت کننده میگوید وقتی امام صادق (علیه السلام) به اینجا رسید، عمرو بن عبید در حالی که بر اثر شدت ناراحتی و گریه، شیون میکشید از محضر آن حضرت بیرون آمد و میگفت

«هَلَكَ مَنْ قَالَ بِرَأْبِهِ وَ نَازَعَكُمْ فِي الْفَضْلِ وَ الْعِلْمِ»:ترجمه به هلاکت رسید آن کس که به رأی فتوا داد و در فضل و علم با شما، ستیز کرد. 

منبع:مبارزه با گناه/ محمدرضا هاشم زاده.


free b2evolution skin
1
فروردین

خطرهای شکم پرستی و شهوت جنسی

1- رسول خدا صلى الله عليه و اله مى فرمايند: «ثلاث اخافهن بعدى على امتى الضلاله بعد المعرفه و مضلات الفتن و شهوه البطن و الفرج، سه چيز است كه از آنها بر امتم بعد از خودم مى ترسم، گمراهى بعد از آگاهى و آزمايشهاى گمراه كننده و شهوت شكم و شهوت جنسى». 

منظور از گمراهى بعد از آگاهى، اين است كه انسان بر اثر وسوسه هاى منحرفان و ايجاد شبهات گوناگون، راه راستى را كه شناخته، رها كند و در راه انحراف در آيد كه اين موضوع در هر زمان _ مخصوصا در زمان ما- وجود داشته و دارد.

منظور از «مضلات فتن» امتحاناتى است كه خداوند براى بندگانش پيش مى آورد كه گاهى انسان ها به خاطر پيروى هواى نفس از عهده آن بر نمى آيند، و منظور از «شهوت بطن و فرج» شكم پرستى و افراط در شهوت جنسى است.مفهوم حديث نشان مى دهد، خطرى كه از ناحيه اين سه امر، مردم را تهديد مى كند، بسيار جدى است.

2- پيامبر اكرم صلى الله عليه و اله در جاى ديگر مى فرمايند: «اكثر ما تلج به امتى النار الا جوفان البطن و الفرج، بيشترين چيزى كه سبب دوزخى شدن امت من مى شود، دو چيز ميان تهى است، شكم و فرج». 

3- امام باقر عليه السلام نيز در اين رابطه مى فرمايند: «اذا شبع البطن طغى، هنگامى كه شكم سير شود، طغيان مى كند.» 

4- آن حضرت در جاى ديگر مى فرمايند: «ما من شى ء ابغض الى الله عز و جل من بطن مملوء، هيچ چيزى نزد خداوند، منفورتر از شكم پر(و بيش از اندازه خوردن) نيست». 

5- امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «لا يفسد التقوى الا بغلبه الشهوه،تقوا و پرهيزكارى را چيزى جز غلبه شهوت از بين نمى برد». 

6- حديث ديگرى از همان حضرت عليه السلام نقل شده است: «لا تجتمع الحكمه و الشهوه، دانش و حكمت با شهوت پرستى جمع شود». 

7- همان حضرت عليه السلام در جاى ديگر فرموده اند: «ما رفع امرءا كهمته و لا وضعه كشهوته، هيچ چيز مانند همت، انسان را بالا نمى برد.هيچ چيز مانند شهوت، انسان را بر زمين نمى زند» . 

منبع مشكلات جنسي جوانان و بحثي درباره انحرافات جنسي/ ناصر مكارم شيرازي.


free b2evolution skin
1
فروردین

شكم پرستى و شهوت جنسى

بزرگان علم اخلاق همچون فيض كاشانى در «المحجه البيضاء» و محقق نراقى در «معراج السعاده» و مرحوم شبر در كتاب «الاخلاق» شكم پرستى و شهوت جنسى را به صورت مستقل، مورد بحث قرار داده اند. در واقع از روايات اسلامى و اشاراتى كه در آيات قرآن مجيد است، پيروى نموده و براى اين دو بخش اهميت ويژه اى قايل شده اند.

مرحوم فيض كاشانى در كتاب «المحجه البيضاء» مى گويد: «بزرگترين عوامل هلاكت انسان، شهوت شكم است، همان بود كه آدم و حوا را از بهشتى كه دار القرار بود به دنيا كه دارنياز و افتقار است فرستاد…،در حقيقت شكم سرچشمه شهوات و منشا دردها و آفات است، زيرا حتى شهوت جنسى نيز پيرو آن است و به دنبال اين دو،شهوت در جمع آورى مال و مقام است كه وسيله اى براى سفره هاى رنگين تر و زنان بيشتر محسوب مى شود و به دنبال آنها،تنازع در دسترسى به مال و مقام و كشمكش ها به وجود مى آيد و آفت ريا و خودنمايى و تفاخر و تكاثر و خود برتر بينى از آن متولد مى گردد، سپس اين امور عاملى براى حسد، كينه، عداوت و دشمنى مى شود و دارنده آن را به ارتكاب انواع ظلم ها و منكرات و فحشاء مى كشاند…، حال كه چنين است، لازم است به شرح آفات آن پرداخته شود و طرق مبارزه با آن روشن گردد. 

از اين خطرناكتر آن است كه انسان هاى شكم پرست و شهوت پرست، دين و ايمان خود را در راه آن از دست داده اند. در ذيل آيه: و آمنوا بما انزلت مصدقا لما معكم ولا تكونوا اول كافر به و لا تشتروا بآياتى ثمنا قليلا و اياى فاتقون. كه خداوند در آن يهود را به خاطر فروختن آيات الهى به بهاى ناچيز، مذمت مى كند، آمده است: جمعى از علماى بزرگ يهود، به خاطر تشكيل مجالس ميهمانى پر زرق و برقى از سوى يهوديان براى آنها، آيات الهى را تحريف كردند و عملا آنها را به بهاى ناچيزى فروختند (و پيامبرى را كه تورات وعده ظهورش را داده بود و آنها سالها در انتظارش بودند،انكار كردند)

منبع مشكلات جنسي جوانان و بحثي درباره انحرافات جنسي/ ناصر مكارم شيرازي.


free b2evolution skin
29
اسفند

عوامل شهوت پرستی (سایر راههای درمان)

1- يكى ديگر از راه هاى نجات از شهوت پرستى،برنامه ريزى دقيق براى برنامه هاى زندگى است، زيرا، هرگاه انسان، براى تمام اوقات خود برنامه داشته باشد (هر چند برنامه او در پاره اى از موارد جنبه تفريحى و ورزشى داشته باشد)، ديگر مجالى براى كشيده شدن به آلودگى هاى شهوانى باقى نمى ماند.

2- برچيدن عوامل آلودگى نيز يكى از راه هاى درمان و يا پيشگيرى است، زيرا امكان آلودگى به شهوات در محيطهاى آلوده فراوان است، يعنى، اگر محيط، آلوده شهوت شود و اسباب آن در دسترس همه قرار گيرد و آزادى نسبى نيز وجود داشته باشد، نجات از آلودگى، مخصوصا براى قشر جوان يا كسانى كه در سطح پايينى از «معرفت» دينى قرار دارند، بسيار دشوار خواهد شد.

3- احياى شخصيت معنوى و انسانى افراد جامعه نيز،از راه هاى مهم درمان ياپيشگيرى از آلودگى هاى شهوانى است، زيرا انسان، هنگامى كه از ارزش وجود و شخصيت خود،آگاه شود و دريابد كه او عصاره جهان آفرينش و گل سر سبد جهان خلقت و خليفه خدا در روى زمين است، به اين سادگى خود را به شهوات نمى فروشد.امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى فرمايند:«من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوته، كسى كه به ارزش وجود خويش پى برد، شهوات در برابر او بى ارزش مى شوند» و در حديث ديگرى از آن حضرت عليه السلام آمده است: «من عرف شرف معناه صائه عن دنائه شهوته…،كسى كه شرافت ذاتى خود را بشناسد، او را از پستى شهوت مصون مى دارد!…» آخرين نكته اى كه ذكر آن لازم به نظر مى رسد، اين است كه نه تنها در مساله مبارزه با شهوات، بلكه در تمام موارد مبارزه با مفاسد اخلاقى، بايد به مساله مبارزه عملى اهميت داد، به اين معنى كه هر قدر انسان با خلق و خوى بد به مبارزه برخيزد و در جهت مخالف آن حركت كند، آن خلق و خوها كم رنگ و ضعيف مى شود و اين مبارزه از صورت فعلى به صورت حالت و از صورت حالت به صورت عادت و از صورت عادت به صورت ملكه در مى آيد و خلق و خوى ثانوى در جهت مقابل شكل مى گيرد، مثلا،اگر انسان بخیل،بذل و بخشش را تكرار كند، آتش بخل به تدريج در درون او فروكش كرده و خاموش مى شود.اگر شهوت پرستان نيز در برابر طغيان شهوات، مقاومت و ايستادگى نمايند، طغيان شهوت فرو نشسته و روح عفت جايگزين آن مى شود.

اين نكته در سخن پرمعنايى از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده است: «قاوم الشهوه بالقمع لها تظفر،در برابر شهوت و اميال نفسانى، به قصد قلع و قمع مقاومت كن تا پيروز شوى. 

منبع مشكلات جنسي جوانان و بحثي درباره انحرافات جنسي/ ناصر مكارم شيرازي.


free b2evolution skin