20
مرداد

معرفی کتاب «کتاب ادب نبوی، روش مستقیم»

نام: ادب نبوی، دفتر اول: روش مستقیم جلد1 و 2
مجموعه: ادب نبوی
سال طرح مباحث: 1373

 

 

 


 
مشخصات
وزن
550 گرم
ابعاد
210 × 140 × 160 میلی‌متر
نوع جلد
شومیز
قطع
رقعی

تعداد صفحات
480
چاپ اول
1395
ناشر
انتشارات مصابیح الهدی
 
توضیحات
آنچه باید قبل از خواندن این کتاب بدانیم:
سعادت بشر در گرو مؤدب شدن به آداب الهی است. نبی مکرّم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) نمونۀ کامل یک انسان تربیت‌شده به دست خداوند است. از این رو بحث اقتدا به شیوۀ رفتاری و گفتاری ایشان به عنوان یک نمونۀ کامل بسیار حائز اهمیت است. حال اینکه آن فرستادۀ حق، خود دست به تأدیب و تربیت مؤمنین زده است. ایشان برای تربیت نفوس، دو شیوۀ مستقیم و غیرمستقیم را برگزیده و بر اساس آنها عمل کرده‌اند.

در این کتاب مباحث مربوط به شیوۀ مستقیم مطرح می‌شود. این کتاب شرح روایتی از پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) است که در آن توصیه‌هایی را به امام‌ علی (علیه‌السّلام) مطرح می‌کنند. در واقع در قالب این روایت شریف، حضرت به صورت مستقیم مؤمنین را مورد تأدیب قرار می‌دهند. بی‌تردید برای هر مؤمنی که قصد مؤدب‌شدن به آداب الهی را دارد، دانستن و عمل‌کردن به این توصیه‌ها امری ضروری است. بیان شیوا و رسا، توضیحات خواندنی و تطبیق‌های دیدنی با آیات و سایر روایات از ویژگی‌های بارز این مباحث است، ضمن آنکه هم‌زمانی بحث با ایّام ماه‌ مبارک رمضان موجب شده تا نکات بسیار ناب و کلیدی معرفتی پیرامون این ماه عزیز در این مجموعه منتشر شود.

سوالاتی که در این کتاب پاسخ خواهد یافت:
چرا باید به شیوۀ رفتاری پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) اقتدا کنیم؟

آیا این سفارش‌ها در زندگی امروز کارآیی دارند؟

شرط اول برای سیر و سلوک به سوی خداوند چیست؟

معنای خوف از خداوند چیست و چرا باید از خدا بترسیم؟

چرا باید در راه خدا مال و جان را فدا کنیم؟

سنّت‌های پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) در زندگی چه بود؟

قرائت قرآن چه تاثیری در تربیت انسان دارد؟

برای قرآنی شدن دل‌هایمان چه باید بکنیم؟

چه عواملی مانع بهره‌مندی دل از انوار قرآن است؟

ترتیل قرآن چیست؟

نشانه‌های مؤمن چیست؟

بلند کردن دست در هنگام تکبیرهالاحرام نماز چه رازی دارد؟

اقسام بهشت و جهنم کدامند؟

راهکار عملی علاج رذایل اخلاقی چیست؟

چند جمله از متن کتاب:
جلد اول: وقتی خداوند متعال می‌فرماید: از پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) اطاعت کنید؛ او برای شما اسوه است و آنچه گفت و عمل می‌کند برای شما حجّت است و شما باید از این راه مؤدّب به ادب الهی بشوید، برای این است که خداوند، پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) را تأدیب فرموده است؛ لذا پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) یک انسان کاملی است که جمیع اعمال، حرکات و سکناتش موحّدانه است و در اعمالش هیچ شائبۀ شرک و نفاق نیست؛ بنابراین قول ایشان برای ما حجّت و عملشان برای ما الگو و اسوه است.

جلد دوم: آلودگی و تعلّقات قلب جوان کمتر است و سریع التّأثر و کثیر الانفعال است.جوان است که می‌تواند خودش را به تربیت الهی خوب تربیت بکند.طبق این روایت، جوان است که می‌تواند باطنش را کلام‌اللّٰه بکند.جهت هم این است که هرچه سنّ بالا برود، تعلّقات، وابستگی‌ها و کدورت‌ها بیشتر می‌شود و صفاها از بین می‌رود. کار خیلی مشکل‌تر می‌شود. ولی انسان وقتی جوان است، خوب می‌تواند کار بکند؛ یعنی جوان از کسی که پا به سن گذاشته است، می‌تواند زودتر به حقیقت عبادت برسد.
 


free b2evolution skin