29
تیر

امام حسین"علیه السلام" وارث پیامبران

امام حسین “علیه السلام” وارث پیامبران الهی و نهضت او دنباله و همسو با نهضت آنان است. همانطور که انبیاء برای شکوفایی عقل انسانی مبعوث شده اند، امام حسین"علیه السلام” نیز به همین منظور قیام کرد، از این رو قیام به نتایجی متعدد منجر شد که به طور خلاصه به آن ها اشاره می شود:

 

 

 

 

 

1. احیای انگیزه عاشقانه
سالار شهیدان اندیشه مردم را با انگیزه عاشقانه هماهنگ و عقل جهان بینی را در پرتو نور عشق احیاء کرد. کسی که رهبری خویش را به دست توانای عشق می دهد، مست شراب ناب توحید می شود و در راه انجام فرمان های الهی، همه دشواری ها وخطرها را به جان می خرد. عقل کسی که گرفتار بد مستی شده و زمام کار را به دست شبهه و شهوت سپرده، در حالت انخساف است و حق را نمی فهمد، ولی عقل کسی که شیدای حق و عاشق او شد، تحت الشعاع نور عشق قرار می گیرد و مرکز خورشید فروزان عشق،عقل را زیر پای خویش محو و نابود می کند.

2. احیای عزت و کرامت
در زمان امام حسین"علیه السلام” فضایل اخلاقی در زنجیر اسارت خاندان اموی بود. امام با نهضت خود این گره ها را از دست و پای دین باز کرد و فصل تازه ای از معارف و اخلاق الهی را به روی جامعه بشری گشود و شرافت و کرامت انسان را یادآور شد.

3. اقامه نماز اول وقت
امام حسین"علیه السلام” در نامه ای به مردم کوفه نوشته اند: "فان السنة قد امیت، و ان البدعة قد احییت: سنت رسول خدا"صلی الله علیه وآله” نابود شده و بدعت ها رواج یافته اند.” (کلمات الامام حسین “علیه السلام” ص 315)
آن حضرت با قیام خونین خود احکام و حدود الهی را احیاء نماز را اقامه کرد و اقامه نماز به معرفت و خلوص و ادای آن در ابتدای وقت است.

منبع: اهل البیت علیهم السلام


free b2evolution skin