4
تیر

غدیر اعلام آمادگی برای ظهور و منجی

هدف اصلی غدیر جامعه سازی است که انسان مستقیما آنچه را که برای اداره امور خود لازم و برای بندگی ضرورت دارد، از باب الله بگیرد. اما اگر مردم نخواهند و به این مهم پی نبرند و بی تقوایی کنند . مسلما خدا نیز امتحانات و ابتلائاتش را شدیدتر می کند. نگرانی پیامبر (ص) از برگشت مردم به جاهلیت در خطبه غدیر کاملا مشهود و قابل تامل است. پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود: ” ای مردم بدانید من به شما در مقابل سرنوشت شوم گناه اعلم خطر می کنم و راهنمایی که باید دست شما را بگیرد و به راه ببرد علی است… بدانید آخرین از ما رهبران ، قائم مهدی است.

 

 

 

اوست که بر عموم ادیان پیروز می شود یعنی اینکه ای مردم اگر این امر محقق نشود ، باید منتظر بمانید تا کار شما اصلاح  و امت  آماده شود. اگر جامعه، جامعه معنوی اهل تقوی نباشد نمی تواند از اولیاء خدا در سطح عموم استفاده نماید. اما آنچه مهم است محقق شدن وعده های قرآن است که برای صالحان و مستضعفان جهان داده می شود، از جمله آیاتی که به روشنی بشارت ظهور چنین حکومتی را می دهد ، آیه 5 سوره قصص است  ” ونرید ان نمن الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین” که  امام علی (ع) در تفسیر این آیه می فرمایند :” این گروه آل محمد (ص) هستند که خداوند مهدی (عج) آنها را بعد از زحمت وفشاری که بر آنان وارد می شود بر می انگیزد و به آنها عزت می دهد و دشمنانش را خوار و ذلیل می کند".
با مطالعه سیر تاریخی اهل بیت  عصمت و طهارت این عدم شعور و فهم جامعه فهمیده می شود امیرالمومنین (ع) را با مظلومی تمام 25 سال خانه نشین کردند و سرانجام به شهادت رساندند. امام حسن (ع) تا امام حسن عسکری (ع) همه در رنج و محاصره و زندان و جنگ و فضای تهدید بودند اما جامعه ی ساکت و یاران اندک در هر دوره ای برای هر امامی بوده است و نمونه بارز و نقطه عطف این مصیبت ها، مصیبت جانگداز سید الشهدا است که لکه ننگی را بر صفحه تاریخ نهاد این ها نقاط دردناک تاریخ اسلام است که ذهن را به این نکته معطوف می کند که آیا باید حضرت مهدی (عج) بیاید و تاریخ تکرار گردد؟ اما دیگر نه خداوند او را ذخیره کرده است تا جامعه به خود نیاید و نفهمد که کسی نمی تواند امور بشر را اداره کند حضرت هم چنان در پس پرده غیبت خواهد ماند. مطلب این جاست که باید مردم به این نتیجه برسند که غیر حکامی که از طرف خدا منصوب هستند نمی شود بر مردم حکومت کرد و نیازهای آن ها را جواب داد پس برای وصل به این اندیشه به زمان نیاز هست در قرآن می خوانیم "فلا اقسم بالخنس” ، “خنس” یعنی ستاره پنهان شده که منظور از این ستاره پنهان شده طبق روایت، امام زمان (عج) است برای این که این ستاره و حقیقت پنهان شده در پس این غیبت باقی نماند و بیرون آمده و نورافشانی کند نیاز به آمادگی فکری بشریت دارد که امیرشان از همه جای عالم و از همه کس قطع و به این نتیجه برسند که فقط ولی خدا لازم است باید یقین به این انقطاع حاصل شود : “این الله الذی الیه یتوجه الاولیاء” این بند از دعای ندبه به خوبی اثبات می کند که مومنین حقیقی به دنبال باب الله می گردند و از همه جا نا امید شده و ندبه سر می دهند: ” کجاست آن باب الهی که اولیاء خدا و دوستان الهی به آن باب توجه دارند".

منبع:تفسیر نور الثقلین / العروسی الحویزی ، ج 4 ، ص 111


free b2evolution skin