20
خرداد

گناهان کبیره از گفتار امام صادق (علیه السلام)

 

امام کاظم (علیه السلام) فرمود: عمرو بن عبید - یکی از علمای اسلام - به نزد حضرت امام صادق (علیه السلام) آمد و سلام کرد و سپس این آیه را خواند.

«الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ» (النجم/32):ترجمه نیکوکاران کسانی هستند که از گناهان بزرگ و زشتیها پرهیز میکنند

سپس سکوت کرد و دنبال آیه را نخواند امام صادق (علیه السلام) به او فرمود چرا سکوت کردی؟! او گفت: دوست دارم گناهان کبیره را از کتاب خدا بدانم

 

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود آری ای عمروا بشنو

-1 بزرگترین گناهان کبیره شرک به خداست، چنانکه خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ» (النساء/72):ترجمه کسی که برای خدا شریک قرار دهد خداوند بهشت را بر او حرام کرده است.

 

 

-2 و بعد از آن ناامیدی از رحمت خداست، چنان که خداوند می فرماید

«إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمَ الْكَافِرُونَ» (یوسف/87):ترجمه هیچ کس جز کافران از رحمت خدا نومید نگردد.

 


3- و پس از آن ایمنی از مکر عذاب) و مهلت خداست، چنان که خداوند می فرماید

«فَلَا يَأْمَنُ مِنْ مَكْر اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» (اعراف99):ترجمه از مکر خدا ایمن نشود مگر مردم زیانکار

 

 

4- و از گناهان کبیره عقوق و آزار به پدر و مادر است چنان که خداوند عاق والدین را جبار شقی زورگویی تیره بخت) خوانده است، آنجا که از زبان حضرت عیسی (علیه السلام) آمده

«وَ بَرّاً بِوَالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِياً» (مریم/32):ترجمه خدا دستور داده که به مادرم نیکی کنم و مرا ستمکار و تیره بخت قرار نداده است.

 

 

5 کشتن ،انسان مگر در موردی که حق است؛ زیرا خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً» (النساء/93)

:ترجمه و هر کس فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند مجازات ،او دوزخ است که جاودانه در آن میماند، و خداوند بر او غضب میکند و از رحمتش او را دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.

 


6 نسبت ناروای زنا به زن پاکدامن چنان که خداوند می فرماید:

«إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (نور/23)

:ترجمه کسانی که زنان پاکدامن و بی خبر از هرگونه آلودگی و با ایمان را متهم میسازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی به دورند و عذاب بزرگی در انتظارشان است.

 

 

7- خوردن مال ،یتیم چنان که خداوند (در مورد کیفر خورندگان مال یتیم) می فرماید:

«إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَاراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً» (النساء/10):ترجمه آنها در شکم های خود، آتش فرومی برند و به زودی در آتش سوزان میسوزند.

 

 

8- فرار از جبهه جهاد چنان که خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ وَ مَأْوَيهُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» (انفال/16)

ترجمه و هر کس در آن هنگام جنگ) به آنها پشت کند مگر- در صورتی که هدفش کناره گیری از میدان برای حمله مجدد و با قصد پیوستن به گروهی از مجاهدان بوده باشد. چنین کسی گرفتار خشم پروردگار خواهد شد و مأوای او جهنم و چه بد جایگاهی است.

 


9- رباخواری چنان که خداوند می فرماید

«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرَّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَس…» (بقره/277):ترجمه کسانی که ربا میخورند برنمی خیزند مگر مانند کسی که شیطان با تماس خود او را همچون دیوانه آشفته حال کرده است.

 

 

10- سحر و جادو چنان که خداوند می فرماید

«وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ» (بقره/102):ترجمه قطعاً دانستید که هر کس خریدار جادو شود، در ،آخرت بی بهره خواهد بود.

 

 

-11 زنا چنان که خداوند می فرماید

«وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً». (فرقان/68/69):ترجمه هر کس که ،زنا،کند مجازاتش را خواهد ،دید عذاب چنین کسی در قیامت مضاعف گردد و با خواری همیشه در آن خواهد ماند.

 

 

12- سوگند دروغ برای گناه چنان که خداوند می فرماید
«الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ» (آل عمران/77):ترجمه کسانی که پیمان خود را با خدا و سوگندهای خود را به بهای اندک می فروشند، در آخرت، بی بهره اند.

 

 

13 خیانت در غنایم جنگی چنان که خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (آل عمران/161):ترجمه و هر که در غنیمت جنگی خیانت کند روز قیامت با آنچه خیانت کرده بیاید

 

 

14 نپرداختن زکات واجب چنان که خداوند در کیفر مانع الزكاة می فرماید

«يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ» (توبه/35):ترجمه در آن روز که در آتش دوزخ آنها را گرم و سوزان کرده و با آن صورت ها و پهلوها و پشتهایشان را داغ میکنند.

 

 

-15 گواهی به دروغ و نهان نمودن گواهی به حق چنان که خداوند می فرماید:

«وَ مَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» (بقره/283):ترجمه و هرکس گواهی دادن را پنهان کند قلبش گنهکار است.

 

 

16 شرابخواری، چرا که خداوند از آن نهی کرده چنان که از بت پرستی هم نهی کرده است. در آیه ای چنین آمده است:

«إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءُ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ عَن الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» (مائده/90)

:ترجمه شیطان قصد آن دارد که به وسیله شراب و قمار میان شما عداوت و کینه برانگیزد و شما را از ذکر خدا و نماز باز دارد، پس شما از آن دست برنمی دارید.

 

 

-17 ترک نماز یا ترک واجب دیگر الهی به طور عمد زیرا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مَنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ الله»:ترجمه هر کس که عمداً نماز را ترک کند از پیمان خدا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بیزاری جسته است.

 

 

18 و 19- پیمان شکنی و قطع رحم چنانچه در این آیه آمده است

«أولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّار» (فرقان/25):ترجمه برای آنان که پیمان خدا را میشکنند و قطع رحم میکنند لعنت و خانه ای بد در آخرت است.
روایت کننده میگوید وقتی امام صادق (علیه السلام) به اینجا رسید، عمرو بن عبید در حالی که بر اثر شدت ناراحتی و گریه، شیون میکشید از محضر آن حضرت بیرون آمد و میگفت

«هَلَكَ مَنْ قَالَ بِرَأْبِهِ وَ نَازَعَكُمْ فِي الْفَضْلِ وَ الْعِلْمِ»:ترجمه به هلاکت رسید آن کس که به رأی فتوا داد و در فضل و علم با شما، ستیز کرد. 

منبع:مبارزه با گناه/ محمدرضا هاشم زاده.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...