26
آذر

چشم نعمت الهي قسمت اول

خداي متعال نعمتهاي فراواني در اختيار بشر قرار داده كه اگر انسان بخواهد آنها را بشمارد در اين زمان و مكان محدود دنيا ممكن نيست قرآن نيز ميفرمايد: اگر بخواهيد نعمتهاي خدا را شمارش كنيد توان نداريد.


 انسان غرق در نعمتهاي الهي است به گونه اي كه برايش يك حالت طبيعي و معمولي پيدا شده و سپاسگزاري نعمتهاي الهي فراموش نموده است  بلكه گاهي از مواقع آن نعمت را در مسير معاصي و گناهان بكار ميبرد و گمان ميكند كه دربرابر آن نعمتها مسئوليتي ندارد در صورتي كه خداي متعال فرمود: در برابر قدرت بينائي، شنوائي و دركتان پرسش خواهيد شد.

از سوي ديگر فكر ميكند نعمتها براي او پيوسته و هميشه خواهد بود در صورتي كه خدا فرمود: اگر سپاسگزاري نعمتها را نمائيد آنها را برايتان محفوظ ميداريم و افزايش ميدهيم اگر ناسپاسي كنيد و در راه غيرالهي بكار ببريد از آنها محرومتان ميداريم.

و نيز در دنيا و آخرت به مشكلات دچارتان ميكنيم. حال آنها كه در برابر نعم الهي سپاسگزار نيستند بلكه آنها را در مسير گناه و معصيت بكار ميبرند حتماً دچار ناراحتيهائي در دنيا و آخرت ميگرداند.

يكي از راههاي تداوم نعمتها و افزايش آنها سپاسگزاري از خداي متعال است و از آن مهمتر بهره گيري از آن نعم در راه اطاعت دستورات الهي و نيز استفاده نكردن در مسير معصيت و گناه است، اين خود بهترين راه براي افزايش و بقاء نعم الهي است.

برخي از نعمتهاي الهي باواسطه به ما بهره ميدهند مانند: زمين، خورشيد، سيارات، اقيانوسها، حيوانات، پرندگان و گياهان و.

برخي نعمتها بدون واسطه ما را بهره ميدهند مانند: چشم و گوش و دست و زبان و عقل و دستگاه گوارش و… يكي از مهمترين كانالهاي درك معلومات و تجربيات است. يكي از پركارترين و فعالترين عضو بدن انسان است بسياري از داشتهاي علمي از طريق چشم بدست آمده است عضوي است كه منتقل كنند بيشترين لذتهاي گوناگون است همين چشم است كه رنگها را به شما تفهيم ميكند و مناظر زيبا را به ذهن منتقل ميكند تا از آنها بهره ببري.اين چشم يك دستگاه ظريف و دقيق و مجهزي است كه انواع و اقسام عكسهاي رنگي، سفيد و سياه، از دور و نزديك، يك بعدي، چند بعدي را ميگيرد كه اگر دقت كنيد در هنگام نگاه كردن حتي كمترين تفاوتها را در ذهن شما ترسيم ميكند و در مواقع لزوم دقيقاً شما را نسبت به منظره زمان گذشته آگاه ميكند و حتي ميتوانيد از آن منظره گذشته هاي دور در حال حاضر نيز لذّت ببريد، متأثر و ناراحت شويد و…

براي اين چشم خداي متعال زمينه هاي گوناگون را قرار داده تا بشر بتواند از آن بهره بري كند، براي دنيا و آخرت خود زاد و توشه شايسته تأمين كند نه اينكه كوله باري از گناه را براي خود تأمين نمايد، كارهايي كه چشم ميتواند انجام دهد فراوان است.

چشم در دو راه

1. مطالعه كتب علمي كه به انسان آگاهي و بالندگي ميدهد.

2. نگرش به پديده هاي هستي كه زمينه ساز سعادت و خوشبختي ميگردد.

3. خواندن قرآن و دعا كه موجب تقرب به خدا ميگردد.

4. خدمت به خلق خدا.

5. نگرش به عالم ملكوت و نيز عالم برزخ دنيوي و…

6. آموزشهاي علمي و كسب موقعيّت اجتماعي و الهي…

 الهي.

7. نگاه كردن به پدر و مادر، معلّم و عالم و… كه خود داراي ثواب فراوان است.

8. نگاه عبرت انگيز به افراد شكست خورده و ضربه ديده و…

يكي از كارهايي كه از چشم برميآيد نگاه به مناظر حرام و چشم چراني است كه بدبختي مادي و معنوي خود را در دنيا و آخرت تأمين خواهد كرد.چشم در دادگاه الهي، خداي متعال در موارد گونه گون فرموده كه چشم شما مورد توجه خاص ما و مأموران ما قرار دارد.و نيز در كلام معصومين - عليهم السلام - آمده است كه مؤمنين بايد خيلي مراقب چشمهاي خود باشند:از اعمال چشم و… پرسيده خواهيد شد.

وظيفه انسان در برابر چشم اين است كه او را به مناظر حرام آلوده نكنيد.بسياري از نگاهها پشيماني ببار ميآورد.

اگر مراقبت از چشم (در رابطه با نگاهها) برتريهاي انسان افزوني پيدا ميكند.اگر از ديدگان مواظبت نكني روز قيامت گريان خواهي بود.اگر انسان چشمش را از نامحرم حفظ كند پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله - براي او ضمانت بهشت را فرموده است.چشم چراني تيري است زهرآلود از ناحيه شيطان ايمان هدف قرار ميگيرد.كسي كه از نگاههاي بي مورد به مناظر حرام خودداري كند توفيق ديدار عظمت و جلالت الهي را در عالم ملكوت مييابد.اگر نگاهتان را كنترل كنيد زمينه ساز ديدن عجائبي (از جهان ملكوت و ملك) ميشود.جلوگيري از نگاههاي شيطاني (نگاه به مناظر حرام) موجب ميشود خداي متعال طعم ايمان را در دل انسان جلوه دهد.نگاههاي پي در پي موجب ميشود كه شهوت تحريك گردد و خود اين زمينه ساز فتنه و انحراف است.اگر نگاه انسان موجب تحريك شهوت گردد قلب و فكر انسان از تصور و تفكر در عاقبت كارها ناتوان ميگردد.

انسان وقتي نگاهش به سيماي زن يا مردي ميافتد چشمش را ببندد و يا به آسمان متوجه گردد (از ترس قرار گرفتن در گناه) خداي متعال بلافاصله يكي از حوريه هاي بهشتي را به عقد او درميآورد.

كساني را كه از نگاه به نامحرمان خود را حفظ ميكنند روز قيامت همه مردم در حال ارزيابي اعمال خود ميباشند و حال آنكه عذاب اين افراد بر خداست كه او را به آتش عذابش بسوزاند بعد از آنكه در قبر او را عذاب كرد.نگاه به مناظري كه نهي شده موجب تحريك شهوت و رشد مفاسد ميگردد.

نگاه به مناظر حرام موجب ميگردد در قيامت ديدگان انسان پر از آتش گردد مگر اينكه توبه كند. ديدگان و نگاهها كمينگاه شيطان است. از نگاههاي اضافي پرهيز كنيد زيرا شما را به بيهوده گرائي ميكشاند و به غفلت (از خدا، قيامت، آينده، وظيفه) دچار ميگرداند.

منبع چشم، نگاه و چشمک/  محمدحسین حق جو

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...