10
دی

پوشش در مقابل اطفال

یکی دیگر از مواردی که زنان می توانند زینت پنهانی خود را ظاهر نمایند، در برابر کودکانی است که آگاهی ندارند و توانایی جنسی در آنها بیدار نشده است:(او الطّفل الّذین لم یظهروا علی عورات النّساء) «یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند».

اما ظاهر کردن زینت باطنی و پنهانی در برابر کودکانی که توانایی جنسی آنها بیدار شده است، جایز نیست؛ چون می تواند اثرات سوء اخلاقی و تربیتی قابل توجهی را دربرداشته باشد؛ لذا در این رابطه حتی مادران و خواهران وظیفه دارند که در خانه در مقابل فرزندان و برادران خویش نوع پوشش را رعایت کنند و شایسته نیست که لباس های ناهنجار بپوشند یا اینکه آرایش های مصنوعی خود را بروز دهند.

(سئل امیرالمؤمنین (علیه السلام) عن الصّبیّ یحجم المراه، قال (علیه السلام) : اذا کان یحسن ان یصف فلا) از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) سوال شد: پسر بچه می تواند زن را حجامت کند؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «اگر بچه می تواند تعریف کند حجامت نکند.»یعنی زنان می بایست از کودکی که از امور جنسی آگاه است، دوری کنند.والی مکه، محمد بن ابراهیم شوهر دختر امام صادق (علیه السلام) بود. او دختری داشت که لباس های رنگارنگ بر او پوشانده، او را به مجلس نامحرمی آورد او را بغل می کرد، تا اینکه روزی دخترک نزد حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) که دایی او می شد، آمد. حضرت در حالی که دو دست خویش را دراز کرده بود، دخترک را گرفت و فرمود:«دختر وقتی شش ساله بر مرد نامحرم جایز نیست او را ببوسد و یا بغل کند.»

زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند.خداوند در ادامه آیات می فرمایند:(و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ)«زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی شان دانسته شود.در این قسمت از آیه نیز خداوند از رعایت حجاب و پوشش به عنوان وظیفه ای برای زنان یاد می کند .

مرحوم استاد شهید علامه مطهری (ره) در توضیح مطلب فوق می فرماید:

زنان عرب معمولاً خلخال به پا می کردند و برای اینکه بفهماند خلخال قیمتی به پا دارند، پای خود را محکم به زمین می زدند. آیه ی فوق از این عمل هم نهی فرمود: «زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند.

در این قسمت از آیه نکات مهمی یافت می شود. وقتی خداوند زنان را حتی در راه رفتن متوجه دقّت در امر حجاب می کند و می گوید مبادا صدای گام های شما به گوش مردان بیگانه برسد، این مطلب به روشی استنباط می شود که زنان نباید با رفتار و حرکات خویش آتش شهوت را در دل مردان شعله ور سازند؛ چرا که روشن شدن این آتش در گام اول عفّت و پاکدامنی خود آنها را هدف قرار می دهد.امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرمایند:(لا ینبغی للمراه ان تمشی فی وسط الطّریق ولکن تمشی الی جانب الحائط) 

«زن ها بهتر است که از کنار راه روند و از وسط راه حرکت نکنند(خود را حفظ کنند).

منبع معناشناسی عفاف در قرآن و حدیث فریده پریوند


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...