26
شهریور

نعمت واقعی چیست؟

نعمت واقعی چیست؟

امام رضا (ع) فرمودند:نعیم دوستی و ولایت بما خاندانست که خداوند بعد از توحید و نبوت از آن سوال خواهد کرد، بنده اگر به لوازم ولایت و محبت وفا کند به نعمتهای بهشت که زوال ندارد می رسد.

نویسنده امام رضا (ع) بنام ابراهیم بن عباس گوید: در خدمت امام بودیم که یکی از فقها سوال کرد معنی نعیم در آیه ی شریفه ی((در آنروز از نعمت سوال خواهید شد)) (سوره ی تکاثر: ۸)آب سرد است.

امام با صدای بلند فرمود: اینطور تفسیر می کنید؟! و هر کسی به نوعی تفسیر می نماید یکی می گوید: منظور آب سرد است، بعضی گویند: مراد خواب است، عده ای گویند: غذای خوش طعم است!!

همانا پدرم از پدرش حضرت صادق (ع) نقل فرمود که با ناراحتی امام به عده ای که اینطور تفسیر می کردند، فرمود: هرگز خدا چیزهائی که به مخلوق تفضّل فرموده سوال نخواهد کرد و منّت نمی گذارد، این کار از مخلوق ناشایست است که از غذا و آب و چیزهائی دیگر که به دیگران داده منت گذارد، چگونه می توان بخدای بزرگ نسبت داد چیزی را که برای مردم شایسته نیست.

ولی نعیم دوستی و ولایت بما خاندانست که خداوند بعد از توحید و نبوت از آن سوال خواهد کرد، بنده اگر به لوازم ولایت و محبت وفا کند به نعمتهای بهشت که زوال ندارد می رسد.(۲)

۲. داستانها و پندها ۴/۱۰۳- ینابیع المودة ۱/۱۱۱

منبع : یکصد موضوع ۵۰۰ داستان ، ج۱ ، نوشته ی سید علی اکبر صداقت ، نشر ناصر

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...