24
مرداد

مشكات الانوار30

کسی که اولین گنبد را بر فراز قبر فاطمه ثانی بنا کرد

فاطمه ثانی، دخت گرامی امام موسی بن جعفر (عليه السلام)، حضرت معصومه (عليهالسلام) که تحت عنوان «کریمه اهل بیت (عليهالسلام)» در میان شیعیان مشهور است.

در میان فرزندان امام کاظم (عليه السلام) بعد از امام رضا (عليه السلام) کسی در شرافت و فضیلت همسنگ و همتای فاطمه معصومه (عليهالسلام) نمی باشد. در شان و جلالت و فضیلت او همین بس که امام صادق (عليه السلام) درباره این بانوی بزرگوار فرمود: ” … بانویی از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد که فاطمه دختر موسی نام دارد و با شفاعت وی همه شیعیان وارد بهشت می شوند.”
فاطمه ثانی چه کسی است؟
فاطمه ثانی، دخت گرامی امام موسی بن جعفر (عليه السلام)، حضرت معصومه (عليهالسلام) که تحت عنوان «کریمه اهل بیت (عليهالسلام)» در میان شیعیان مشهور است، دارای القاب شریفی چون؛ طاهره، حمیده، بره، رشیده، تقیه، نقیه، مرضیه، سیده، رضیه، اخت الرضا، صدیقه، شفیعه روز محشر است که نام مادر گرامی اش نجمه و در اول ذیقعده سال 173 هجری در مدینه به دنیا آمد.
حضرت فاطمه معصومه(عليهالسلام) 10 ساله بود که پدر گرامی اش حضرت موسی ابن جعفر(عليه السلام) به شهادت رسید و از آن پس به وصیت پدر، سرپرستی این بانوی بزرگوار و دیگر فرزندان امام هفتم بر عهده امام رضا(عليه السلام) قرار گرفت.
با آنکه امام موسی بن جعفر (عليه السلام) غیر از فاطمه معصومه (عليهالسلام)، دختران دیگری نیز داشت. در میان همه آنان، تنها اوست که دارا امتیازات والایی بوده است. زیرا او همچون جده اش حضرت زهرا (عليهالسلام) در علم و عمل و شرافت و قداست و کمالات، گوی سبقت را از دیگران ربود و به راستی حضرت معصومه، فاطمه ثانی و تجلی دوباره ام الائمه و آینه دار وجود حضرت صدیقه طاهره و جلوه گاه جمال و اوصاف برجسته مادر گرامیش فاطمه زهرا (عليهالسلام) بوده است. به ویژه آنکه هر دو با رنج زیستند، هر دو چون گل محمدی عمری کوتاه داشتند و هر دو فاطمه بودند.
پیامبر گرامی اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) در مقام تجلیل و قدردانی از دخترش حضرت زهرا (عليهالسلام) و مقامات او، بارها درباره اش، در حضور و در غیابش این جمله را بر زبان آورده بود که: فداک ابوک، «فداها ابوها» (پدرش به قربانش) امام کاظم (عليه السلام)، پدر بزرگوار حضرت معصومه (عليهالسلام) نیز به مناسبتی درباره وی چنین جمله ای فرمود! آنجا که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم (عليه السلام) برسند، آن حضرت در مسافرت بود.
آنها ناگزیر بودند، از آن سفر مراجعت کنند. از این روی سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم (عليه السلام) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (عليهالسلام) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم (عليه السلام) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (عليه السلام) آن نوشته را از آنها طلبید و مطالعه فرمود و پاسخهای دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها» (پدرش فدایش باد). این حادثه شگفت، مبین آن است که حضرت معصومه (عليهالسلام) همچون حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (عليهالسلام) «عالمه غیرمعلمه» است و در خردسالی از رشد، شناخت، علم و کمال بالایی برخوردار بوده است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم