9
تیر

عوامل تاثیر گذار اوقات فراغت

در حیات اجتماعی اوقات فراغت و نحوه ی گذران آنرا نمیتوان مستقل و جدای از سایر نهادهای اجتماعی دانست، بلکه بین آنها یک سلسله روابط و مناسباتی متقابلی وجود دارد تا این پدیده بتواند راه و مسیر خود را باز کرده و ادامه دهد و خود را به عنوان نهادی ، استوار سازد .

 

 

از جمله نهادهایی که میتوانند بر این موضوع تاثیر گذار باشند، خانواده ،آموزش و پرورش ، مذهب ، حکومت و از بعد اقتصادی ، کار میباشد.

 

 

 

توسعه و پیشرفت دانش و فناوری علوم ارتباطات موجب شده تا به مرور زمان وسایل جمعی تغییر و تکامل قابل توجهی پیدا کنند.

 

 

 

با پیدایش هنر هفتم یعنی سینما، میل و اشتیاق شهروندان در اوقات فراغت برای استفاده از آن فوق العاده افزایش یافت ، و با گذار از مکاتب کلاسیک به سوی رئالیسم ، روز به روز به دامنه ی تماشاگران خود افزوده و هنر تئاتر را قربانی خود ساخت.

 

 

 

اما دیری نپایید که با ظهور تلویزیون و پذیرش آن از سوی خانواده ، سینما هم روز به روز قربانی آن شد و مخاطبان و تماشاگران خود را به اجبار به تلویزیون واگذار کرد چون شهروندان از این پس میتوانستند به راحتی اوقات فراغت خود را پر نمایند. میزان تاثیر گذاری این وسیله ی ارتباطی آنچنان زیاد شد که کتابهایی مانند (قدرت تلویزیون) به رشته ی تحریر در آمد و نظریاتی همچون (دهکده ی جهانی) مطرح گردید.

 

 

 

امروزه در کشورهای پیشرفته وجود شبکه های مختلف متعدد پخش که متکی به بخش خصوصی است توانسته با ایجاد فضای رقابت ، گروهها و طبقات و یا اقشار گوناگون را با اهداف متفاوت ، مخاطب خود سازند.

 

 

 

مطبوعات قادرند از بین باسوادان (تحصیل کرده ها) گروههای مختلف سنی و جنسی را به سوی خود فراخوانند و تنوع و تعدد آنها با توجه به حضور بخش خصوصی در آنها و تبیین دیدگاههای گوناگون توانسته است بخشی از اوقات فراغت را به خود اختصاص دهد.

 

منبع:

درآمدی جامعه شناختی بر اوقات فراغت / مهدی نوری

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...