15
بهمن

ضرورت کتابخوانی از منظر بزرگان

رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی فرمودند: کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است.

 

 

 

مقام معظم رهبری: بیش از آنچه که از لحاظ عرضه کتاب عقبیم، از لحاظ کتاب‌خوانی عقبیم، کتاب خواندن در کشور ما متأسفانه یک کار اختصاصی است، مخصوص بخشی از مردم است، مربوط به همه مردم نیست، در حالی که معارف و علوم و هنر و ذوق و آنچه که در حیطه کار فرهنگ هست مال همه مردم است، مخصوص بخشی از مردم که نیست.

همه به مفاد و محتوای کتاب احتیاج دارند، در حالی که همه از کتاب استفاده نمی‌کنند. اکنون ملت ایران باید عقب افتادگی‌ها را جبران کند. اینک فرصت بی نظیری از حکومت دین و دانش بر ایران پدید آمده است که باید از آن در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست.

امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگر چه آن گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتاب‌خوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خودش تلقی خواهد شد، و نه تنها جوانان، که همه نسل‌ها و قشرها به دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد. (برگرفته از من و کتاب، صفحه 46)

 

 

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و اساتید در بیستم مهر سال 1391 فرمودند:

یکی از مشکلات ما تنبلی است. مساله مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه ما بی اعتنایی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می بیند در تلویزیون از این و آن سوال می کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه روز مطالعه می کنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟

یکی می گوید پنج دقیقه، یکی می گوید نیم ساعت! انسان تعجب می کند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.

کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوان ها کتاب می خوانم - غالبا تاثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوان ها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید.

آنچه که همیشه برای انسان می ماند، کتابخوانی در سنین پایین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می توانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راه های مختلف، مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزه گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مساله بعدی است؛ مساله اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلا به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند.

البته باید دستگاه ها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب که با کتاب بد، عمر ضایع نشود.

 

 

 

ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان فرمودند: «با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود»

 

 

 

 

 همچنین افزودند: «باید جورى بشود که در سبد کالاى مصرفى خانواده‌ها، کتاب یک سهم قابل قبولى پیدا کند و کتاب را بخرند براى خواندن، نه براى تزئین اتاق کتابخانه و نشان دادن به این و آن. این هم یک نکته است، که مسئله‌ کتابخوانى در جامعه است.»

 

 

 

 

باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر وجوب کتابخوانی و نقش کتاب در زندگی ایرانیان به نظر می رسد که وزارت ارشاد باید توجه ویژگی به دغدغه های رهبری در این حوزه داشته باشند و اجازه حاشیه سازی در عرصه کتاب و نشر را ندهد.

منبع:

Khamenei.ir


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: صهباء [عضو] 

سلام
متشکرم بابت مطلب جامع شما.ان شالله شاهد اثار قلمی فاخر سرکار نیز باشیم.

1396/11/15 @ 18:47
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام
ضمن تقدیر و تشکر از مشارکت شما در طرح پیشنهادی هفته ،ان شاالله حضور شما عزیزان مداوم و پربارتر گردیده و شاهد موفقیت شما باشیم.
با آرزوی توفیق و سلامتی روز افزون برای شما

1396/11/15 @ 16:59
نظر از:  
5 stars

سلام ممنون از مطلبتون
زیبابود
ایام شهادت بی بی دوعالم فاطمه زهرا س رابه شما تسلیت میگویم.
منتظر نگاهتون هستم.
http://blogroga.kowsarblog.ir/
یاعلی(علیه السلام)
التماس دعا…

1396/11/15 @ 14:13


فرم در حال بارگذاری ...