7
اسفند

شوهرداری

حتی یک مورد مخالفت، عصیان و نافرمانی از زهرا علیهاالسلام در زندگی مشترک با امام علی علیه‌السلام دیده نشد. هرگز دروغ، خیانت و درگیری از وی سر نزد. خود بر این هماهنگی، همدلی و همسویی تصریح دارد. او سعی داشت بنابر سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از شوهرش امام علی علیه‌السلام چیزی نخواهد، مباد که از توان ایشان بیرون باشد. هر چه که حضرت به خانه می‌آورد به همان اکتفا می‌کرد.
آن چنان ستوده و آراسته به کمال بود که در دل امام علی علیه‌السلام جای داشت به گونه‌ای که نگاه به او غم و درد را می‌زدود.
فاطمه علیهاالسلام اسوه‌ی رفتار درست در برابر شوهر است. آنچه نیاز و توقع روانی، عاطفی و معنوی شوهران را در زندگی مشترک برآورده می‌کند تا برای سرپرستی از خانواده، دلگرم باشند و به اداره‌ی بایسته‌ی زن و فرزندان خویش همت گمارند.
امروز طغیان علیه شوهر و ناسازگاری با او در اختیار او نبودن چه بسا ارزش تلقی می‌شود؛ آنچه از دیدگاه فاطمه علیهاالسلام یک ضدارزش است.
در روزگار ما، برخی زنان به دلیل هوسرانی و راه‌یابی ضدارزش‌ها، شوهران خویش را رها ساخته‌اند و از کانون خانواده در حقیقت بریده‌اند. دل به خانه و زندگی و همراهی با شوهر نمی‌دهند و نگاه به دیگران دارند.
بنابراین، زهرا علیهاالسلام در این ارزش‌ها اسوه‌ی زنان ماست، زیرا این ارزش‌ها پایدار و جاودانه و جهانی است.
پیروی از زهرا علیهاالسلام می‌طلبد که زنان ما این‌گونه باشند. از سوی دیگر، مردان نیز باید راه امام علی علیه‌السلام را بروند. آنان هم باید خواسته‌های همسران خویش را درک کنند و مانند امام علی علیه‌السلام او را جبر و اکراه به کاری وادار نکنند.
با تحقق این ارتباط محبت‌آمیز و واقع بینانه بین زن و شوهر، اسوه‌ی زندگی مشترک ما، زندگی زهرا و علی علیهماالسلام خواهد بود. و خانواده‌های ما هم بدون نزاع و درگیری و باصفا و محبت اداره می‌گردد. چیزی که آرمان هر انسان پای‌بند به ارزش‌هاست.

بحارالأنوار، ج 43، ص 81، ح 3، به نقل از علل الشرایع.

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...