10
شهریور

شبیخون فرهنگی از منظر رهبری

شبیخون فرهنگی از منظر رهبری

15 سال، زمان كمي نيست براي انجام يك بررسي تاريخي در خصوص هشدار مقام معظم رهبري كه در سال‌هاي ابتدايي دهه 70 با واقع‌بيني ژرف‌‌نگر منحصر به فرد خود، خطر تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن را به همه گوشزد كردند.

نگاهي به بيانات معظم‌له از آن سال‌ها تاكنون، بيانگر اين مهم است كه ايشان برخلاف برخي مسئولان، نه تنها از اين حركت خزنده دشمن غافل نبوده كه طي سال‌هاي رهبري و مديريت خود بر كشور، بر اين مهم تاكيد داشته‌اند كه خطر بي‌محتوا كردن نظام و پوسيدگي آن از درون، همچنان انقلاب و به تبع‌ آن جمهوري اسلامي را تهديد مي‌كند.

اما تاكيد دوباره ايشان در سخنراني هفته گذشته خود بر شبيخون فرهنگي دشمن و نقش تمام آحاد ملت و مسئولان در مبارزه با اين تهاجم نرم و خزنده، بهانه‌اي شد تا ضمن نگاهي تاريخي به اين هشدارها، به اين مسأله توجه كنيم كه آيا تهاجم فرهنگي قدرت اين را دارد كه يك انقلاب 30ساله را از درون بي‌محتوا كرده و موجبات شكست نرم و بي‌صداي آن را پديد آورد؟

از شبيخون تا ناتوي فرهنگي

اين روند رو به تشديد شبيخون تا ناتوي فرهنگي، روندي است كه از “تهاجم فرهنگي” شروع شده و تا به “ناتوي فرهنگي” كشيده شده است و در حال گسترده‌تر و پيچيده‌تر شده است و اگر در تهاجم فرهنگي، يك حركت آرام را مشاهده مي‌كرديم، در ناتوي فرهنگي يك حركت برنامه‌دار و هدف‌دار و در حجم گسترده را شاهد هستيم.

يكي از دغدغه‌هاي اصلي هر نظام “انسجام” آن است و انسجام زماني حاصل مي‌شود كه آرمان نظام از تهديدات داخلي و خارجي درامان باشد و مخصوصا امنيت فرهنگي براي نسل جوان ـ كه در معرض تهديدات فرهنگي قرار دارند ـ فراهم باشد.

دشمن ضمن ناراحتي از دستاوردهاي ايران، برنامه‌هايي براي سركوب اين موفقيت‌ها دارد، نسل جوان به طور اخص و كل ملت ايران اسلامي به طور اعم به واسطه پيروزي انقلاب اسلامي و افتخارآفريني‌هايشان در هشت سال دفاع مقدس و ايستادگي در مقال ظلم و استكبار جهاني و تلاش براي خودكفايي در همه زمينه‌ها، در معرض تهديدات مختلف از طرف زورگويان عالم قرار گرفته‌اند و دشمن در جبهه‌هاي مختلف نظامي ـ سياسي و فرهنگي و… عليه آن‌ها اقدام مي‌نمايد. دشمن بدليل عدم موفقيت در جبهه‌هاي نظامي ـ سياسي، تلاش مي‌كند كه از طريق فرهنگي به استحاله فرهنگي جامعه اسلامي بپردازد.

در اين راستا رهبري معظم انقلاب نيز با درايت به اين تهديد اساسي، پي برده و در ساليان متمادي و به مناسبت‌هاي مختلف، اين مهم را گوشزده كرده‌اند. ايشان تهديدات فرهنگي را در چند مرحله بيان كرده‌اند. ايشان اين روند را با تغييرات مختلف “تهاجم فرهنگي"، “شبيخون فرهنگي” و نهايتا “ناتوي فرهنگي” بيان داشته است و براي مقابله با اين روند، لزوم “مهندسي فرهنگي” در برنامه‌هاي كشور را نيز مطرح مي‌نمايند.

ايشان سال 1370 در ديدار اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي، بحث تهاجم فرهنگي را گوشزد مي‌نمايد: “امروز آرايش تهاجم فرهنگي بسيار خطرناكي عليه انقلاب به وضوح مشاهده مي‌شود زيرا جهان اسلام بيدار و هوشيار شده است. از اين رو تهاجم فرهنگي دشمن با گذشته تفاوت بسيار دارد و شكل جديدي پيدا كرده است و براي مقابله با آن با شناخت و آگاهي كامل عمل كنيم.”

از آفت‌ها و آسيب‌هاي انقلاب غافل نشويم

شبيخون فرهنگي را مي‌توان در راستاي بلا و آفت‌هاي هر پديده‌اي در عالم توصيف و تحليل كرد.

همان‌طور كه در احاديث ما بيان شده براي هر چيزي كه در جهان وجود دارد، يك آفتي نيز مطرح مي‌شود و آن آفت، پديده موردنظر ما را تهديد خواهد كرد. حال انقلاب اسلامي ما، كه مايه فكري و معنوي دارد نيز از اين قاعده مستثني نيست و يقيناً عواملي چون كج‌فهمي و بدفهمي اصول انقلاب و يا توطئه‌هاي دشمن كه مخالف اين عقيده و نظام هستند، كليت و بنيان نظام را مورد تهيد قرار مي‌دهند.

شاهديم كه دشمن براي ضربه زدن به پايه‌هاي نظام، برنامه‌ريزي خواهد كرد و مي‌بينم اين برنامه‌ريزي از سوي دشمن صورت گرفته و با برنامه‌هايي منسجم درصدد ضربه به ريشه‌هاي انقلاب و نظام است.

مشكل وقتي حاد و جدي مي‌شود كه كسي مبادرت به شناخت اين آفت‌ها و حملات نكند يا اگر هم متوجه مي‌شوند كه كساني چه از داخل و چه از خارج، در حال ضربه زدن به انقلاب هستند، خود را به بي‌اطلاعي زده و ارزش براي آن قائل نشوند.

ما در صدر اسلام هم اين آفت‌ها را داشتيم و در بديهي‌ترين موضوع مثل عيد غدير كه تأكيد زيادي از پيامبر در همان روز شده بود، مي‌بينيم كه بر سر خلافت و ولايت علي(ع) دچار اختلاف شدند و اسلام را از مسير اصلي منحرف كردند كه اين هم به دلايلي چون كج‌فهمي‌ها و غرض‌ورزي‌هاي قبيله‌اي صورت گرفت.

پس اصلي‌‌ترين موضوع در حوزه تهاجم و شبيخون فرهنگي، شناخت آسيب‌ها و آفت‌هاست چرا كه تا وقتي ما به اين دو نكته (آسيب و آفت) پي نبريم و درصدد شناخت آن برنياييم نمي‌توانيم مقابله جدي و مثمرثمري با آن بكنيم.

وظيفه اصلي مبارزه با اين تهاجم و شبيخون عمدتاً بر دوش علما و دانشمندان و فرهنگيان جامعه است. اينان وظيفه دارند اولاً شبيخون را رصد كنند، زواياي مختلف و پنهان آن را بشناسند، آغاز و انجام شبيخون از سوي دشمن را به مردم اعلام كنند و هم‌چنين براي مقابله با اين حملات، فراخوان بدهند.

اين درست نيست كه بگوييم از زمان اعلام رهبري مبني بر برنامه‌ريزي دشمن جهت تهاجم فرهنگي، كاري صورت نگرفته است. همين اعلام خطر از سوي رهبري باعث شد تا هوشياري خاصي نسبت به حملات فرهنگي دشمن در سطح جامعه به وجود آيد.

متأسفانه حملات رسانه‌اي و فرهنگي دشمن چه از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي و چه از طريق اينترنت و حتي فيلم‌ها و… آنقدر زياد بوده كه تحركات فرهنگي ما در برابر اين حملات خيلي ناچيز محسوب مي‌شود. اكرمي تأكيد كرد: اهميت اي تهاجم‌ها تا جايي است كه رهبري با معرفي اين تهاجم‌ها به عنوان عاملي براي بي‌محتوا كردن نظام و پوسيده شدن آن از درون، از همان سال‌ها (72 ـ 71) تاكنون به صورت‌هاي مختلفي نگراني و هشدار خود در خصوص تهاجم فرهنگي را ابراز كرده‌اند.

تاكنون خطر تهاجم فرهنگي در كشور درك نشده است. وقتي رهبري با حساسيت ويژه‌اي، بحث شبيخون فرهنگي غرب را مطرح كردند، انتظار اين بود كه مسئولان و مجريان مملكت با درك اين نگراني به مقابله جدي با آن بپردازند.

زواياي پنهان بي‌محتوا كردن نظام توسط شبيخون فرهنگي

رهبري در ديدار نويسندگان و صاحبنظران و كاركنان رسانه‌هاي گروهي عنوان كردند كه “اكنون دشمن در سطح وسيعي، ابزارهاي متعدد خود را در تهاجم به بنيانهاي فرهنگي و اعتقادي ملت ايران به كار گرفته است و تحقير جريان ادب، هنر و فرهنگ انقلابي در كشور و در نتيجه‌ي آن انزواي عناصر فرهنگي، اديب و هنرمند و نيز منحرف كردن جوانان مومن از پايبندي متعصبانه به ايمان و اعتقادات، خود يكي از اهداف مهم تهاجم فرهنگي است.”

تذكر ايشان به تهديدات فرهنگي تا حدي جدي مي‌شود كه بحث “ناتوي فرهنگي” دشمن را مطرح مي‌كنند. ناتوي فرهنگي يك حركت برنامه‌ريزي‌شده و ريشه‌اي است كه ماهيت آن مبارزه با اصل نظام و اعتقاد نسل جوان ماست. ايشان در ديار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي استان سمنان اظهار مي‌دارند كه دشمن براي مقابله با مسلمانان “ناتوي فرهنگي” تشكيل داده است.

نوك پيكان تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن براي بي‌محتوا كردن نظام را جوانان هستند حركت‌هاي فرهنگي دشمن براي مقابله با ايران اسلامي برنامه‌هاي مشخصي دارد اما شناخت در تهاجم فرهنگي كار مشكلي است. آنها با حساسيت به دنبال نقاط آسيب‌‌پذير فرهنگي ما هستند و در آن زمينه برنامه‌ريزي مي‌كنند. به نظر مي‌رسد آنها به دنبال نسل جوان و نوجوان ما هستند كه بتوانند از آسيب‌پذيري آنها سوءاستفاده كنند.

موضوعات مرتبط: تهديدات نرم


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...