سنت الهی
از روايات استفاده ميشود كه برخي از اعمال نيك و زشتي را كه انسان انجام ميدهد بر آينده اش در همين دنيا نمود پيدا ميكند، مثلاً بي احترامي به پدر و مادر موجب ميشود فرزندان انسان به او بي احترامي كنند، عيوب مردم (مؤمنين) را پخش كردن و طعنه زدن موجب ميشود انسان به همين عيب مبتلا گردد، بي توجهي به گرفتاريهاي ديگران انسان را در همين دنيا مبتلا ميسازد، پرخاش به معلّم و مربّي نيز…
يكي از اموري كه برآيند دنيوي علاوه بر آثار اخروي دارد نگاه به نواميس ديگران است. كسي كه به ناموس مردم تجاوز كند (نگاه، لمس و…) روا دارد، بداند ناموس او را هم ديگران در جاي ديگر مورد تجاوز قرار خواهند داد، چنانكه امام صادق - عليه السلام - فرمود: كسي كه بدنبال زنان مردم نگاه كند ديگران نيز دنبال ناموس او نگاه خواهند كرد.و نيز فرمود: از تجاوز به زنان ديگران خود را پاك كنيد تا ناموستان پاك بماند.شاعر هم گويد: هر كس افتد نظر در پي ناموس كسان پي ناموس وي افتد نظر بلهوسان.
و اين است يك سنت الهي كه سنت الهي هم قابل تغيير نيست.آري برادر و خواهر بدان اگر شما دنبال زن و مرد، دختر و پسر ديگران هستي ديگران هم بنابر سنت الهي دنبال ناموس تو هستند.
اگر مردي دنبال دختر و زن مردم بيفتد و چشم چراني كند بداند در خيابان، كوچه، مجلس ديگري نيز، بلهوس ديگري مشغول بهره وري و تجاوز (اگر چه با نگاه، لمس، متلك و…) به دختر، خواهر، مادر و زن اوست.اگر زني نگاه به مرد و پسري دارد بداند شوهر او نيز در جاي ديگر همين خيانت را انجام ميدهد و نيز برادر و فرزندش هم در معرض خطر خواهند بود.
البته نگاه كردن در برخي موارد با شرائطي اشكال ندارد:
1. به زنان يا مرداني كه پير باشند. بگونه اي كه از نظر افتاده باشند (بدون قصد لذت)
2. نگاه به مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر و فرزندان خواهر و برادر (بدون قصد لذت)
3. به دست (تا مچ) و صورت (گردي صورت) اگر نگاه اولين باشد. (بدون قصد لذت)
4. نگاه به پدر، عمو، دائي، برادر، پدر و فرزندان خواهر و برادر (پسر) (بدون قصد لذت) باشد.
5. اگر بخواهد با او ازدواجكند.
6. نگاه به زن و مردي كه صاحب دين و مذهب الهي نباشند (بدون قصد لذت)
7. نگاه براي درمان. از امام صادق - عليه السلام - پرسيدند: آيا وقتي زني ميرود مرد به پشت سر او نگاه كند اشكال دارد؟
حضرت فرمود: آيا شما خوشحال ميشويد كسي به همسر، خواهر، مادر، عمه، خاله و… شما نگاه كند؟ عرض كردند: خير يابن رسول الله.
حضرت فرمود: هرچه براي خود دوست نداري براي ديگران نيز دوست مدار.
شاعر هم گويد:هر چه بخود نمي پسندي با كس مپسند اي برادر .رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود:… و هر كس چشمان خود را پركند از ديدن زني كه ديدنش بر او حرام است خداي عزوجل در روز قيامت دو ديده او را با ميخهاي آتشين پرنمايد و آنها را پر از آتش كند تا وقتي كه درباره مردم حكم نمايد، آنگاه امر صادر شود كه او را بدوزخ بريد.
و نيز فرمود: كسي كه چشمش را از حرام پركند (در نگاه كردن) روز قيامت خداوند او را در آتش مياندازد مگر اينكه توبه كرده باشد و از كردار خود پشيمان شده باشد.
آثاري كه در نگاه وجود دارد بيش از اين است كه بتوان در اين جزوه گنجاند.قانون متقابل،برخي گمان ميكنند فقط مردان نبايد به زنان نگاه كنند در صورتي كه قرآن كريم نگاه كردن زن به مرد و مرد به زن را مورد نظر قرار داده و از نگاه كردن هر دو گروه نهي كرده است. زن چشمپاك و مرد چشمپاك هر دو مورد توجه و اهميت قرار گرفته و براي هر دو ثواب و پاداش جالبي در نظر گرفته شده.
همانگونه كه نگاه مرد به زن پيآمدهاي ناشايستي را دربر دارد، نگاه زن به مرد هم نيز آثار شومي دارد، چه بسا اختلافات و نزاعهاي خانوادگي كه ريشه اش همين نظرچراني و نگاههاي تند خواهد بود. خيانت چشم زن و مرد هر دو مورد نكوهش اخلاقي، اجتماعي، عقلي ميباشد، با وجود اينكه اين روش را روانشناسان يك بيماري دانستهاند شامل زن و مردي كه چنين رفتاري را داشته باشند ميگردد.
همانگونه كه نگاه مرد محرك است، نگاه زن نيز محرك است، با اين تفاوت كه زن محدوديتهائي دارد ولي مرد نسبتاً آزادتر ميباشد، اگر اين خصوصيت در زني باشد بيشتر در معرض نابودي و خطر و بدبختي هست تا مرد. مرد زمينه هاي نجات برايش مهيّاتر است تا زن. لذا توصيه ميشود كه خواهران عزيز از اين صفت خود را بدور بدارند.
خواهري نوشته بود كه موهاي دست معلمان را هرگاه نگاه ميكنم تحريك ميشوم.
برادري گفت: نگاه به يك دختر عابر موجب شد تمام زندگيم را از دست بدهم.
مردي نوشته بود: نگاه به يك خانم مرا به جرائم و جنايات گوناگوني وادار كرد.
محصلي كه ادعا ميكرد تا سال چهارم دانشگاه تمام نمراتم كمتر از 18 نبوده با يك نگاه تمام نبوغ و استعدادهايم تباه شد.
منبع چشم، نگاه و چشمک/ نوشته محمدحسین حق جو
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب