14
آبان

دلبستگی به مال دنیا انسان را از مسیر ولایت منحرف می‌کند

دلبستگی به مال دنیا انسان را از مسیر ولایت منحرف می‌کند

نور حوزه:استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امتحان با مال و ثروت یکی از بزرگترین امتحان‌ها برای انسان در طول تاریخ خلقت جهان هستی بوده است، گفت: دنیا گرایی و علاقه به مال و ثروت موجب شد که مردم در مدت ۷۰ روز پس از واقعه غدیر امام برحق و جانشین رسول خدا(ص) را تنها گذاشته و به ارتداد از مقام امامت روی آورند.

حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه حضرت رسول (ص) برای تمامی نعمات الهی سجده شکر به جای آورده و همواره شکرگزار نعمت‌ها بودند، گفت: شکرگزاری حضرت از خداوند به حدی بود که اگر سوار بر مرکب نعمتی را به یاد می آوردند همان لحظه از مرکب پیاده شده و سجده شکر به جا می‌آورند و اگر شرایط فراهم نبود بر همان مرکب سجده شکر خدا را به جا می آوردند.


وی افزود: انسان باید در زندگی همواره شکرگزار نعمات الهی باشد و از خداوند بخواهد که در تمامی امتحانات الهی خداوند دستش را بگیرد تا بتواند از این آزمایش ها سر بلند خارج شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شکرگزاری موجب می‌شود که انسان در مقابل نعمات الهی مغرور و متکبر نشود، گفت: در قرآن داستان‌هایی زیادی درباره غرور و تکبر بیان شده که داستان قارون که در آیات آخر سوره قصص آمده از این جمله است.

حجت الاسلام فرحزاد با تأکید بر اینکه تکبر و غرور ریشه تمام رذایل اخلاقی است و نخستین کسی که در مقابل خداوند تکبر پیشه کرد و گمراه شد ابلیس است، اظهار کرد: اگر نمی‌خواهیم در زندگی به سرنوشت شیطان مبتلا شویم باید از غرور پرهیز کرده و به این نکته توجه کنیم که در این عالم غرور و تکبر تنها شایسته ذات خداوند است.

وی با اشاره به اینکه داشتن اموال فراون یکی از ریشه‌های ابتلا به غرور و تکبر است، افزود: در داستان قارون، تا زمانی که این شخص به مال و ثروت نرسیده بود بنده ای شایسته و صالح بود اما همین که به خزانه های ثروت دست پیدا کرد در مقابل خداوند غرور و تکبر در پیش گرفت و نابود شد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سوره جمعه هم به این موضوع اشاره شده که مال دنیا و دنیا دوستی اضافه بر غرور پیامدهای دیگری هم به دنبال دارد که خروج از حریم ولایت از این جمله است.

حجت الاسلام فرحزاد اظهار کرد: در سوره جمعه بیان شده که هنگامی که حضرت رسول(ص) مشغول خطبه خوانی نماز جمعه بودند در حالی که نشستن و گوش دادن به خطبه در زمان پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) واجب عینی است عده‌ای با شنیدن فریاد حراج یک مال و صدای ساز دهل از پای منبر پیامبر(ص) برخاستند و به سوی بازار شتافتند و به جز عده‌ای کوچک مابقی حضرت را تنها گذاشتند که این موضوع نشانه اوج دوستی مال دنیا و بی احترامی به ولی خدا در روی زمین است.

وی افزود: همین مردمی که رسول خدا(ص) را به خاطر حراج مال دنیا در میان خطبه رها کردند پس از رحلت رسول خدا(ص) به فاصله ۷۰ روز از واقعه غدیر به خاطر مال دنیا و تکبر حضرت علی(ع) را خانه نشین کردند و در اوج قساوت قلب بعد از ایشان فرزندانشان را یکی یکی به شهادت رسانده و به ارتداد از مقام امامت روی آوردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عده‌ای حاضرند هر عمل عبادی را انجام دهند ولی از مال خود حتی یک درهم صدقه به فقیر نداده و یا خمس اموالشان را پرداخت نکنند، یادآور شد: این عده ولایتمدار واقعی نیستند و در شرایط سخت در امتحانات مربوط به مال دنیا ایمان خود را به بهای اندک فروخته و در جبهه کفر قرار می‌گیرند به همین دلیل باید از خداوند بخواهیم که در امتحان با مال دنیا از ما دستگیری به عمل آورده و ما را یاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد



free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...