24
شهریور

دلايل نقلي اثبات وجود مقدس امام زمان عليه السلام

دلايل نقلي اثبات وجود مقدس امام زمان عليه السلام

و در کتاب کافي مرحوم کليني در قسمت کتاب الحجة اولين باب را به نياز به حجت قرار داده است به اين عنوان (باب الاضطرار الي الحجة). حجت در زمان ما به دليل نقل، وجود مقدس امام زمان عليه السلام است.

شيعه براي اثبات اين عقيده، به رواياتي استدلال مي‌كند كه نزد يقين، با سند‌هاي معتبر يا متواتر حجت است و اگر اين روايات با هم سنجيده شود، مصداقي گوياتر و صحيح تر از مبناي شيعه براي آن نمي‌يابيم.

در حديث ثقلين هست: “اي مردم! همانا، من بشرم. نزديك است كه (از سوي فرشته مرگ) خوانده شوم و من هم پاسخ مي‌دهم. من، ميان شما، دو چيز گرانبها به جا مي‌گذارم. آن دو، كتاب خدا و عترت‌ام، اهل بيتم هستند. اين دو، هرگز از هم جدا نمي‌شوند تا بر من در حوض وارد شوند.بر آن دو پيشي نگيريد كه هلاك مي‌شويد و بدانان چيزي نياموزيد؛ زيرا از شما داناترند".

اين حديث به صراحت مي‌گويد:

الف. پيامبر، براي هدايت امت، قرآن و اهل بيت را به عنوان جانشين پس از خود باقي گذاشت؛

ب. هر دو جانشين تا روز قيامت باقي‌اند و از هم جدا نمي‌شوند.

با ضميمه كردن اين دو مطلب، روشن مي‌شود كه در هر زمان، حجت و امامي از اهل بيت وجود دارد كه هرگز از كتاب خدا، جدا نمي‌شود.

لذا ابن حجر در كتاب صواعق المحرقه، درباره اين حديث مي‌گويد:"احاديثي كه مردم را بر لزوم تمسك به كتاب و اهل بيت دعوت مي‌كند، دلالت دارد بر اين كه هيچ‌گاه رشته‌ي شايستگان اهل بيت تا روز قيامت، بريده نخواهد شد،

همان گونه كه قرآن همچنين است. از اين رو اهل بيت،موجب امان و قرار زمينيان هستند، چنان كه گفته خواهد شد. گواه بر اين مطلب، روايت پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم است كه مي‌فرمايند: “درهر نسلي از بازماندگان امت‌ام،

عادلاني از اهل بيت‌ام هستند". خلاصه آن كه آنان، مصداق اين حديث شريف ثقلين هستند.

در حديث معرفت آمده است: “من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية". از ميان علماي شيعه، علامه‌ي مجلسي(ره) در بحار الانوار بابي با عنوان “من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية” آورده كه حاوي چهل حديث است و از ميان دانشمندان عامه نيز مسلم بن حجاج نيشابوري، قاضي عبد الجبار معتزلي، محمد بن فتوح حميدي، مسعود بن عمر بن عبدالله مشهور به “سعد الدين تفتازاني” و ديگران، اين روايت نوراني را ذكر كرده‌اند.

نيز روايت ديگري وجود دارد كه هم معنا و هم‌پايه‌ي همين روايت است. رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

“آن كه بميرد و بر عهده‌اش بيعت (امام حق) نباشد، به مرگ جاهليت از دنيا رفته است".

نيز رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در حديثي فرمود “آن كه از گستره (حكومت(سلطان) شرعي) بيرون رود، گرچه يك وجب باشد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است".

اين حديث را بخاري در صحيح‌اش و احمد در مسندش و طيالسي در مسندش و حاكم در مستدرك و ذهبي در تلخيص المستدرك نقل كرده اند،

اما آن چه شايسته‌ي دقت و تأمل در اين روايت است، اين است كه:

الف. نشناختن و يا نپذيرفتن امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف از جاهليت است؛

ب. در هر زماني، امامي كه پيروي او واجب باشد، وجود دارد؛

ج. هر كس با امام زمان‌اش بيعت نكند، حيات و مماتش جاهلي است.

گفتني است مراد از امام، در اين دو روايت اخير،

امام عادلي است كه در همه‌ي زمان‌ها وجود دارد و معرفت و پيروي و بيعت با او، واجب است؛ زيرا، اينان، حجت خدا بر بندگان‌اند و تمسك به آنان واجب است؛ چون، همسنگ و برابر قرآن‌اند. اگر مردم به آنان تمسك جويند، هرگز گمراه نمي‌شوند. شناخت و معرفت ايشان، جزء دين و واجب است و نشناختن آنان، گمراهي و جاهليت است.

خلاصه آن كه امامت اهل بيت عليهما السلام پابرجا و با شهادت امام يازدهم عليه السلام، قطع نشده است.

در كنار اين اخبار كه از پيشوايان معصوم،عليهما السلام در اختيار ما است، تاريخ نيز بر ولادت حضرت مهدي عليه السلام گواهي مي‌دهد.

در كتب متعددي كه درباره آن بزرگوار سخن به ميان آورده‌اند، به عناوين مختلفي بر مي‌خوريم، از جمله:

احوال مادر ايشان؛ كيفيت ولادت و مخفيانه بودن آن؛ كساني كه او را در زمان حيات پدر بزرگوارش ديده‌اند؛ عقيقه‌ي امام حسن عسكري عليه السلام براي ولادت ايشان، نايبان خاص؛ كساني كه آن بزرگوار را در زمان غيبت صغرا ديده‌اند؛ برخي معجزات ايشان؛ كساني كه در غيبت كبرا او را ملآقات كرده‌اند و … .براي اطلاع مي‌توانيد به منتخب الاثر از آيت الله صافي مراجعه كنيد.

با توجه به اين چهار دسته از روايات ـ كه از لحاظ سند و دلالت قابل ترديد نيست ـ مي‌فهميم امام زمان حجة بن الحسن العسكري عليه السلام از فرزندان فاطمه سلام الله عليها است، امامي است كه در حال حاضر وجود دارد و او، همان محمد بن الحسن العسكري عليه السلام است و بر اساس مصالح و

حكمت‌هايي كه خداي متعال مي‌داند ، او را تا روزي كه خود صلاح بداند، در پس پرده‌ي غيبت نگه مي‌دارد.

دوم. آمدن منجي و فلسفه ظهور او امري مختص به شيعه نيست.

کافي  کليني  كتاب الحجة باب اول  عنوان (باب الاضطرار الي الحجة)

در حديث معرفت “من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية". علامه‌ي مجلسي(ره)  بحار الانوار بابي با عنوان “من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية" 

كه داراي چهل حديث است  دانشمندان عامه نيز مسلم بن حجاج نيشابوري، قاضي عبد الجبار معتزلي، محمد بن فتوح حميدي، مسعود بن عمر بن عبدالله مشهور به “سعد الدين تفتازاني” و ديگران، اين روايت نوراني را ذكر كرده‌اند.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...