16
شهریور

درآداب سفره

آداب سفره از منظر امام حسن مجتبی و امام صادق (علیه السلام)
12 نکته درآداب سفره

تغذیه از دیدگاه دین مبین اسلام عبارت است از بهره گیری از نعمات الهی در مسیر بندگی خدا. از همین رو در این ستون، به تشریح آموزه های دینی در این خصوص می پردازیم:
امام حسن مجتبی (ع) در خصوص آداب سفره چنین می فرمایند: درباره [آداب] سفره دوازده نکته وجود دارد که هر مسلمانی باید بداند: چهار نکته فرض (لازم) است، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است؛ اما لازم: شناخت خدا، خشنودی از خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمدلله گفتن (سپاس داشتن)؛ اما سنت: دست شستن پیش از غذا، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و پاک کردن انگشتان ( اگر با دست بخورد) و اما ادب: از نزد خود خوردن، لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کم نگریستن به چهره دیگران( الفقیه، جلد 3، صفحه 359)

رسول اکرم (ص) می فرمایند: محبوب ترین غذا نزد خداوند آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید، چرا که برکت در اجتماع است؛ همچنین ایشان می فرمایند: بدترین مردان شما کسانی هستند که تنها غذا می خورند.
امام صادق(ع) می فرمایند: هرگاه نماز صبح خواندی اندکی غذا بخور تا دهانت خوشبو و حرارتت خاموش و دندان هایت محکم و لثه ات سفت و روزی ات جلب و اخلاقت نیکو گردد.

 


free b2evolution skin
نظر از: sobhan [بازدید کننده]
sobhan

سلام خيلي زيباست

1394/07/25 @ 23:25


فرم در حال بارگذاری ...