9
مهر

جغرافیای منطقه غدير

جغرافیای منطقه غدير

جغرافيای منطقه غدير خم در ميان جاده مکة مکرمة و مدينة منورة قراردارد، و در نزديکی منطقه (الجحفة) مي باشد. منطقه غدير خم محل گذر کاروان ها بوده است، و پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله در ربيع الاول سال 622 هجری در موقع هجرت تاريخی از آن منطقه گذر نمود، و همچنين پس از برگشت از حجة الوداع در 18ذی الحجة سال 10 هجری در آن منطقه توقف نمود، و بدينگونه اين بقعه جغرافيايی وارد صحنه تاريخ اسلامی شد.

در حال حاضر منطقه غدير خم از جاده اصلی دور گشته چون شن های صحرا راه کاروانها را بسته و آن منطقه در حال حاضر به نام (الغربة) معروف است. دور آن منطقه هم هنوز يک چشمه فوار از دل سنگ های يک دره وسيع مي جوشد. و اما منطقه الغدير در مرز (الحدة) قرار گرفته است و در آن سرزمين پر از سنگ های سياه موجود است و آن منطقه اصلا قابل زراعت نمي باشد. و در انتهای منطقه الحدة دره بزرگی مي باشد که در آن دره چشمه الغدير قرار دارد؛ و در اين منطقه پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله توقف نمود و آخرين پيام های آسمانی را برای حجاج و کاروان های مسلمين ابلاغ و قرائت فرمود. سرزمين آن منطقه در موقع باران و به علت سيل های فراوان که به وجود مي آورد هميشه در حال دگرگون شدن است و هر کس که مي خواهد به اين منطقه تبرک نمايد (چون آخرين پيامبر تاريخ بشريت در آن منطقه توقف نمود) مي تواند از دو راه وارد شود، يکی از راه (الجحفة) و دومی راه (رابغ).

راه اول : از سر دو راهی الجحفة در نزديکی فرودگاه رابغ جاده آسفالتی به مسافت 9 کيلومتر تا دهکده الجحفة و در آنجا مسجد بزرگی واقع شده است و از آن دهکده به مسافت 2 کيلومتر به سمت راست در جاده ای پر از شن و سنگ حرکت مي کند و در انتهای اين جاده وادی الغدير شروع مي شود. و اما راه دوم : از سر دو راهی مکه به مدينه با تجاه رابغ شروع مي شود، و بعد از 10کيلومتر جاده فرعی مي شود بسوی منطقه الغدير، و مسافت بين رابغ تا الغدير حدود 26 کيلومتر مي باشد. و اما از نظر موقعيت وادی الغدير از شرق در 8 کيلومتری مسجد الميقات در جحفة قرار گرفته است و از جنوب در 26 کيلومتری شهر رابغ مي باشد. استحباب توقف در منطقه غديرخم در آيين اسلام بسيار سفارش شده است استحباب توقف در منطقه غديرخم و ذکر نماز و دعا در مسجد آن؛

يکی از اصحاب امام صادق علیه السّلام روايت کرده است به اينکه همسفر امام علیه السّلام از مکه مکرمة به مدينة منورة بوده است. مي گويد: موقعي که رسيديم به مسجد الغدير، امام علیه السّلام نگاهی به سمت چپ مسجد نمود و فرمود : ” آن جا جايگاه قدم رسول الله (ص ) بوده است که فرمود : هر کس را من مولايم ، علی مولای اوست ، خداوندا کسانی که علی را دوست دارند، آنان را دوست بدار، و کسانی که او را دشمن بدارند دشمن بدار".

و در بسياری از کتب فقهية آمده است استحباب نماز در مسجد الغدير. استحباب توقف در منطقه غديرخم پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله در منطقه غدير خم توقف نمود و جبرائيل أمين بر او نازل شد و پيامی بدين شرح از پروردگار بر او تلاوت کرد : ای رسول خدا آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده بر مردم برسان؛ و اگر اين کار را انجام ندهي ، رسالت خود را به انجام نرسانده اي؛ و خدا تو را از مردم ايمن خواهد کرد.

غدير در تاريخ

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...