23
مرداد

تهذيب56

مادر و همسر و خواهر شهيد

عمرو بن جموح يكى از ياران فداكار پيامبر و مشتاقان شهادت در راه خدا بود. وى چهار پسر داشت كه در جنگ احد حضور يافتند . چون عمرو از ناحيه پا ناراحت بود، فرزندانش مانع حضور او در نبرد با دشمن شدند.
عمرو خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: فرزندانم مرا از حضور در صحنه جنگ باز مى دارند، در حالى كه من دوست دارم با همين پاها در بهشت قدم بگذارم .
پيامبر فرمود: خداوند تكليف را از امثال تو بر داشته است . لَيسَ عَلَى الاَْعْرَجِ حَرَجٌ تو معذور هستى .
ولى وقتى پيامبر علاقه شديد او را براى شركت در جنگ ملاحظه نمود، خطاب به فرزندان عمرو فرمود: چرا پدرتان را از شركت در جهاد باز مى داريد. به اين ترتيب عمرو بن جموح نيز در جهاد مقدس شركت نمود، و به همراه فرزند و برادر همسرش در جنگ احد به درجه رفيعه شهادت نائل گشت .
خبر شهادت عمرو بن جموح به همسرش رسيد. او براى آوردن پيكرهاى سه شهيد خانوداه خود (شوهر: عمرو بن جموح ، برادر: عبدالله بن عمرو، فرزند: خلاد بن عمرو) با شتر از مدينه به سوى ميدان احد حركت كرد.
هنگام مراجعت از احد با بعضى از زنان مدينه كه براى كسب اطلاع از وضعيت رزمندگان خود روانه احد شده بودند، بر خورد كرد. يكى از ايشان ازاين زن مقاوم و صبور (مادر، همسر و خواهر شهيد) درباره اوضاع احد و رزمندگان پرسيد؟
او گفت : حال رسول خدا خوب است و هر مصيبتى در مقابل سلامتى پيامبر ناچيز است .
ديگرى پرسيد: اين اجسادى كه بر شتر حمل كرده اى ، چه كسانى هستند؟ گفت : شوهر، برادر و پسرم هستند كه سرفرازانه در راه خدا و حمايت از رسول خدا شهيد شده اند. مى خواهم آنها را براى دفن به مدينه منتقل كنم . ولى نمى دانم چرا هرگاه مهار شتر را به سوى مدينه مى كشم به سختى حركت مى كند.
سرانجام پس از مدتى تلاش از به حركت در آوردن شتر به سوى مدينه ماءيوس شد. به همين خاطر مجدداً به احد برگشت و جريان را براى پيامبر نقل كرد.
حضرت پرسيدند: شوهرت هنگام خروج از خانه چه چيزى گفت ؟
عرض كرد: شوهرم گفت : اَللهُمَّ لاتَرُدَّنى اِلى اَهلى وَ ارزُقنى الشَّهادَةَ.
خداوندا مرا به سوى خانواده ام باز نگردان و شهادت را نصيبم فرما.
فرمود: دعاى شوهرت مستجاب شد. آنگاه دستور داد هر سه جنازه را در احد به خاك بسپارند.
سپس آن شير زن محضر پيامبر اكرم عرضه داشت :
فادع لى عسى ان يجعلنى معهم .
براى من هم دعا كنيد، شايد خداوند مرا با ايشان محشور فرمايد(75).
او نمونه اى از تربيت يافتگان مكتب حيات بخش اسلام است كه درود خدا و رسول و فرشتگان بر او باد و امروز هر يك از مادران ، همسران و خواهران شهيدان ، نمونه اى بارز و عينى براى بيان اين حقيقت تاريخى هستند.

كشكول شيخ بهايي


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم