امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در زمان غیبت، چگونه از دین حفاظت می کنند؟
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در زمان غیبت، چگونه از دین حفاظت می کنند؟
امیرالمومنین عليه السلام می فرمایند: اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُاللَّهِ وَبَيِّنَاتُهُ [۱] زمين هيچ گاه از حجّت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك وپنهان،تا حجّت خدا باطل نشود، و نشانه هايشان از ميان نرود.بنا بر این سخن، حتی کسی که پنهان نیز باشد، می تواند حجت الهی بوده و حافظ بینات باشد. اما طبیعتا شیوه عمل آن کسی که ازدیدگان پنهان است، با شیوه کسی که آشکار و مشهور است، فرق می کند. کما اینکه درباره چگونه استفاده جامعه از امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف گفته شده است:
روای می گوید به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم چگونه مردم از حجت غائب و مستور بهره مند مي شوند و استفاده مى برندفرمود همان طورى كه از خورشيد بهره مي برند هنگامى كه در پس پرده هاى ابر پنهان است. [۲]
برای درک روشن تر مساله نمونه ای تاریخی ذکر می کنیم.
يكى از روستائيان به حضور شيخي آمده سؤال كرد هر گاه زن آبستنى كه بچه رحمش زنده باشد و خود آن زن بميرد مي توان پهلوى او را شكافت و آن بچه را بيرون آورد يا او را با همان بچه بايد دفن كرد شيخ پاسخ داد او را با همان بچه دفن كنند آن مردپذيرفته بيرون رفت در راه سوارى با كمال عجله خود را به وى رسانيد كه شيخ مي گويد شكم مادر را شكافته بچه را بيرون آوريد آنگاه زن را به خاك سپاريد نامبرده به محل خود رفته و به دستور ثانوى عمل كرد پس از چندى شيخ را از اين پيش آمد اطلاع دادندگفت من كسى را به چنين كارى مأمور نداشتم و او حضرت ولى عصرعجل الله تعالي فرجه الشريف بوده الحال كه در فتاواى شرعيه خطا مى كنم ديگر فتوا نمى دهم
بهمين مناسبت بخانه نشست و درب فتوا را بروى خود بست تا آنكه توقيعى به اين مضمون شرف صدور يافت «بر شما لازم است فتوا بدهيد و بر ماست كه شما را از خطاكارى نگهدارى كنيم» شيخ بار ديگر به مسند فتوا نشست. [۳]
بنابراین امام زمان عليه السلام از طریق نائبان و کسانی که لیاقت جانشینی ایشان را دارند، مطالب لازم و ضروری را برای جامعه بیان می کنند.
و در ملاقات علمای پرهیزکار با امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف شکی وجود ندارد. البته شاید در بعضی مواقع نیز، مطالبیازطریق القاء در دل علماء تعقیب شود. که این نوع از سنخ ولایت تکوینی می باشد که یکی از شئون امام است.
[۱]: نهج البلاغه، کلمات قصار ۱۴۷
[۲]:بحار الأنوار، ج۲۳، ص ۶
[۳]:ترجمه الارشاد، ساعدی خراسانی،ص4
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب