25
شهریور

آسیب پذیری علم و عمل

آسیب پذیری علم و عمل

اندیشه و علم از عمل جدا است، عزم، اراده، تصمیم و نیت به عهده عقل عملی است و این جا مشکل جدی ما است و ما در هر دو موضوع علم و اندیشه و عمل آسیب پذیر هستیم.

خداوند چراغی را هم از درون و هم از بیرون روشن کرد. از بیرون منظر ه ها و مسموعات و شیاطین الانس مانع هستند و از درون هم هوا و هوس مانع رشد است. چون ما از هم درون آسیب پذیر هستیم و هم از بیرون ذات اقدس اله هم از درون برای ما چراغ روشن کرد و هم از بیرون. خداوند به پیامبر فرمود ما تو را سراج منیر قرار دادیم، یک آفتاب روشنگری است که از گزند هر خسوف و کسوف ایمن است و دائما می تابد، با خورشید در شب ارتباط نداریم اما وجود مبارک معصوم هم شب و هم روز قابل استفاده است، در درون هم چراغ فطرت را روشن کرد که فرمود: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا»[1] هر فردی بدون اشتباه زشتی و زیبایی را می بیند.>

علم بشری و انسانی وجود ندارد. این چنین نیست که ما علوم را به نام خودمان ثبت کنیم و بگوییم بشری است، ما از زاد روزمان که چیزی بلد نبودیم و برای برخی هم در دوران کهن سالی همه چیز از بین می رود و پیکر انسان هم از نطفه بی ارزشی تشکیل شده است بنابراین انسان هیچ ندارد، بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم، برخی می گویند ما سی چهل سال زحمت کشیدیم و این مطلب را یاد گرفتیم، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است، اما اگر کسی همواره بگوید «الحمدلله علی کل حال» اسلامی است.

خداوند نه تنها در آغاز ما را متنعم کرد بلکه در انجام هم منعم ما است. او هر لحظه و هر روز دارد عطا می کند. «یا باسط الیدین بالعطیه» خداوند با دو دست بی دستی و گشاده دستی می دهد، ما اگر بخواهیم چیزی را بدهیم با دو دست به علامت احترام می دهیم، خداوند برای این که تیرگی و تاریکی انسان را برطرف کند بر مؤمنان صلوات می فرستد، در سوره احزاب فرمود خداوند بر شما صلوات «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ»[2] خدا و ملائکه بر شما صلوات می فرستند تا شما را از تیرگی به دربیاورند این کم مقامی نیست که خداوند بر کسی صلوات بفرستد، این عنایت و عطیه الهی است.

پی نوشت ها:

[1] شمس، 8.

[2] احزاب، 43.

 

پایگاه حوزه



free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...