28
دی

نصوص وروایات در ازدواج موقت

اخبار وروایات در این زمینه فراوان است که به بعضی از آنها اشاره می شود:

1 - از جابر نقل شده است که گفت:

«ما در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم)، ابو بکر، «متعه» می کردیم… سپس عمر آن را ممنوع کرد…». 

2 - از ابن عبّاس نقل شده است که گفت:

«آیۀ متعه محکم است و نسخ نشده است» .

3 - از جابر نقل شده است که گفت:

«در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم)، ابو بکر وتا نیمی از خلافت عمر، متعه می کردیم، سپس عمر مردم را از آن منع کرد»

4 - از حکیم و ابن جریح و افرادی غیر از آن دو نقل شده است که گفتند: «علی(علیه السلام) فرمود: اگر عمر متعه را ممنوع نمی کرد، جز (افراد) بدبخت (کسی) زنا نمی کرد). 

5 - از ابن عمر در مورد متعۀ زنان سؤال شد، او گفت:آن حلال است. سؤال کننده از اهل شام بود، به او گفت: پدرت آن را ممنوع کرد. ابن عمر گفت: (اگر پدرم آن را ممنوع کرده باشد و رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) آن را انجام داده باشد، آیا ما سنّت (پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را رها کنیم واز قول پدرم تبعیت کنیم؟!). 

6 - از عمران بن حصین نقل شده است که گفت:«آیۀ متعه در کتاب خدا نازل شد، بعد از آن، آیه ای نازل نشد که آن را نسخ نماید. رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) ما را بدان فرمان داد، ما در زمان آن حضرت، متعه کردیم [ایشان] رحلت فرمود و ما را از آن نهی نفرمود. سپس مردی طبق نظر خودش هر چه خواست، گفت). 

7 - و بالآخره ابن جریح - علاوه بر آنچه افرادی غیر از او روایت نموده اند - هجده حدیث در مورد حلال بودن (متعه) روایت کرده است

منبع:ازدواج موقت، عبدالکریم بهبهانی

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...