11
شهریور

راهكارهاي عملي براي تقرب به خداوند

 

بهترين توصيه ها و راهكارهاي عملي براي تقرب به خداوند در ماه رمضان به نقل ازحضرت محمد صلي الله عليه وآله وسلم

شیخ صدوق رحمه الله به سند معتبر روایت نموده از حضرت امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود از حضرت امیر المومنین علیه السلام که فرمود: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای ما خطبه ای خواند و چنین فرمود:

ایها الناس! هان که ماه خدا به سوی شما، روی کرده است همراه با برکت و رحمت و آمرزش.

ماهی که نزد خدا بهترین ماههاست و روزهای آن، بهترین روزها. ماهی که در آن به مهمانی خدا فرا خوانده شده اید و در آن از اهل کرامت خدا گردیده اید. نفسهای شما در آن ثواب تسبیح (گفتن ذکر سبحان الله) دارد. و خواب شما ثواب عبادت. عملهای شما در آن (بیشتر) مورد قبول است و دعاهای شما در آن مستجاب.

پس با نیتهایی درست و دلهای پاکیزه (از گناهان و صفات ناپسند)، از پروردگارتان بخواهید تا شما را به روزه ی آن و قرائت قرآن توفیق دهد که شقّی و بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم گردد.

به گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی خود را در روز قیامت یاد آرید. و بر فقرا و بیچارگان خود تصدق کنید و به سالخوردگان خود تعظیم و احترام کنید. کودکان خود را بنوازید و به خویشان خود برسید

و چشمها را از آنچه دیدن آن جایز نیست و گوشها را از آنچه شنیدن آن روا نمی باشد پوشیده نگاهدارید. زبانهای خود را (از آنچه نباید گفت)نگاه دارید. و دیده های خود را از آنچه دیدن آن جایز نیست بپوشانید، و با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی کنند

و از گناهان به سوی خدا بازگشت نمائید و در هنگام نمازهایتان دستهای خود را به سوی حق بلند کنید که آن هنگام بهترین اوقاتی است که خدای متعال نظر رحمت به سوی بندگانش می نماید، هر گاه او را بخوانند پاسخ ایشان بدهد. و هر گاه ندایش کنند، لبّیک می گوید و هر وقت او را بخوانند دعایشان مستجاب گرداند.

ایها الناس! براستی که جانهای شما در گرو اعمال شماست پس به استغفار و طلب آمرزش از خدا آن را آزاد سازید. و پشت های شما از گناهان سنگین شده است، پس به سجده های طولانی از سنگینی آن بکاهید.

بدانید که خدای تعالی به عزّت و جلال خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت ایشان را به آتش جهنم نترساند.

ایها الناس! هر که از شما روزه دار مومنی را در این ماه افطار دهد، از برای او نزد خدا ثواب آزاد کردن بنده ای و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. مردم گفتند: یا رسول الله، همه ی توان (مالی انجام چنین کاری) را نداریم.

حضرت پاسخ دادند: از آتش دوزخ خود را دور دارید هر چند به نیمی از دانه ی خرما. از آتش جهنم خود را دور دارید اگر چه به جرعه ای آب.

ایها الناس! هر که در این ماه اخلاق خود را نیکو کند، در روزی که پاها بر صراط می لغزد به او به آسانی اجازه ی عبور می دهند. هر که در این ماه از خدمت بنده(و زیر دستان)خود تخفیف دهد، خدا حساب(و بررسی اعمال) او را در قیامت تخفیف خواهد داد.

و هر که در این ماه شرّ خود را از مردم باز دارد، حقّ تعالی غضب خود را در قیامت از او باز دارد.

و هر که در این ماه یتیمی را گرامی دارد و کرم نماید، خدا او را در قیامت گرامی خواهد داشت. و کرم خداوند در قیامت شامل حال او خواهد شد.

و هر که به خویشان خود در این ماه رسیدگی و احسان کند، خدا او را مشمول رحمت خود در قیامت گرداند.

و هر که قطع رابطه با خویشان خود نماید، خدا در قیامت رحمت خود را از او قطع خواهد کرد.

و هر که در این ماه با انجام نماز مستحبّی، از در بندگی در آید خدا برات بیزاری از آتش جهنم برایش بنویسد.

و هر که در این ماه (نماز) واجبی را انجام دهد، برای او ثواب هفتاد (نماز) واجبی که در ماههای دیگر انجام دهد منظور خواهد شد.

و هر کس در این ماه زیاد بر من درود و صلوات بفرستد خدای تعالی کفه ترازوی عمل او را سنگین گرداند روزی که کفه ترازوی اعمال سبک باشد و کسی که در این ماه آیه ای از قرآن تلاوت نماید ثواب کسی را دارد که در ماههای دیگر یک ختم قرآن نماید.

ایها الناس! براستی که درهای بهشت در این ماه باز است پس از پروردگار خود در خواست کنید که آنها را بر شما نبندد. و درهای آتش جهنم بر روی شما بسته است پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر روی شما نگشاید. و شیاطین را در این ماه غُل و زنجیر کرده اند پس از پروردگارتان بخواهید که ایشان را بر شما مسلّط نگرداند.

حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمود: پس بر خاسته و گفتم: یا رسول الله بهترین اعمال در این ماه چه عملی است؟ حضرتش پاسخ فرمود: یاابالحسن، برترین اعمال در این ماه پرهیز و اجتناب از آنچه که خدای عزّوجّل از آن نهی فرموده است.

انديشه قم

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم