23
فروردین

مراد از احیای شب قدر چیست؟

از اعمال مشترک لیالیِ قدر، احیای این شب هاست. این احیا برای چیست؟ در سبک زندگی دینی، مدیریت ذات مقدّس ربوبی، شب و روز را قرار داده است. از نگاه قرآن، شب، زمان استراحت و خوابیدن است و به شب زنده داری در تمام طول شب سفارش نشده است؛ چنان که می فرماید: «وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً» (و او كسى است كه شب را براى شما لباس قرار داد.) [خداوند شب را به لباس تشبیه کرده است؛ زیرا همان طورکه] لباس، بدن را از آسیب حفظ می کند، شب هم همین نقش را دارد [و انسان با خواب شبانه، بدن خود را سلامت نگه می دارد].

در سبک زندگی غربی، مردم گاهی تا صبح بیدار هستند و در روز که وقت کار و نشاط است،می خوابند! این سبک زندگی، سبک قرآنی نیست! قرآن کریم دراین باره می فرماید: «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهارَ مُبْصِراً»(او كسى است كه شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش یابید و روز را روشن قرار داد [تا به کار و تلاش در زندگى پردازید].)

پزشک ها هم به این نکته اعتراف کرده و سفارش می کنند که مناسب ترین زمان برای خواب، شب است؛ اما با همۀ این توصیه ها مبنی بر لزوم استراحت در شب، پیامبر(صلی الله علیه و اله) و ائمۀ اطهار(علیهم السلام) برای احیای شب های قدر اصرار داشته اند؛ یعنی همان مکتبی که می گوید شب را استراحت کنید، می گوید شب قدر طوری برنامه ریزی کنید که بیدار بمانید!

سیدبن طاووس(رحمة الله علیه) در اقبال الاعمال روایتی را نقل کرده است: «اَنَّ النَّبِیَّ(صلی الله علیه و اله) كانَ یَرُشُّ عَلى اَهْلِهِ الْماءَ لَيْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرِينَ یَعْنِی مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ.» (پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در شب بیست وسومِ ماه رمضان، به صورت اعضای خانواده اش آب می پاشید [تا آن شب را بیدار بمانند].) همچنین امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) دربارۀ احیای شب قدر فرموده اند: «وَ كانَتْ فاطِمَةُ(علیها السلام) لا تَدَعُ اَحَداً مِنْ اَهْلِها یَنامُ تِلْکَ اللَّيْلَةَ وَ تُداوِيهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعامِ.» (فاطمه(علیها السلام) نمى گذاشت كسى از اهلِ خانه، آن شب [یعنی شب قدر بیست وسوم] بخوابد و به آنان غذاى كم مى داد [و آن ها را آمادۀ شب زنده داری می كرد].)

منبع: بهار طاعت/ جعفر حسن زاده


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...