24
اسفند

ماه شعبان

ماه شعبان براى انسان به سوى خدا یکى از ماههاى سال است و براى آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتى در احادیث و روایات اسلامى از سوى پیشوایان دینى گزارش شده است.

 

 


زیرا اولاً شخصیتهاى بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می‌آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده‌اند مانند ولادت با سعادت حضرت اباعبداللّه الحسین(علیه السلام) که در روز سوم ماه شعبان اتفاق افتاده و نیز در روز چهارم این ماه ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل(علیه السلام) رخ داده، در روز پنجم آن ولادت حضرت سجاد(علیه السلام) مى باشد همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولى اللّه الأعظم مهدى موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومى از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانى که پدر ما آدم(علیه السلام) به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بى عدالتى پر شده، از عدل و داد پر کند.

ثانیاً طبق برخى روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینى به احیاء و شب زنده دارى آن سفارش و تأکید کرده‌اند.

 

 


ثالثاً ماه شعبان ماه بسیار شریفى بوده و منسوب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) است.
فضیلت ماه شعبان از نگاه احادیث و روایات رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: “رجب شهر اللّه و شعبان شهرى و رمضان شهر امّتى” رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.
همچنین فرمودند: “شعبان شهرى رحم اللّه من أعاننى على شهرى” شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسى که مرا به ماه من اعانت کند.
و نیز در حدیثى دیگر پیامبر مى فرماید: “ماه شعبان ماهى است که اعمال انسانها بالا می‌رود در حالیکه مردم از آن غفلت مى کنند.
 حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم ) مى فرمود: شعبان ماه من است پس روزه بدارید براى دوستى و محبت پیامبر خود و براى تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایى که جان على بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى کنم که از پدرم حسین بن على(علیه السلام) شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین(علیه السلام) شنیده است که مى فرماید: “هر کس روزه بدارد ماه شعبان را براى محبّت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و تقرّب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگوارى خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

 

 


هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههاى دیگر استغفار کرده است.
 همچنین فرمود از بهترین اعمال در این ماه تصدّق و استغفار.
هر که در این ماه صدقه دهد خداوند او را تربیت کند.
 روزه ماه شعبان به خصوص در پنجشنبه ماه ثوابى بسیار دارد، روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمانها را زینت مى کنند، پس ملائکه عرض مىکنند: خداوندا روزه داران این روز را بیامرز و دعاى آنها مستجاب مى شود.
 همچنین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده :هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالى 20 حاجت دنیوى و 20 حاجت اخروى او را برآورده مىسازد.
 در این ماه صلوات بر محمّد و آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بسیار سفارش شده.

 

 



در مجموع این ماه انجام نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهى از منکر، صدقه بر فقرا و مساکین، نیکى به پدر و مادر و همسایگان و اصلاح بین بستگان سفارش بسیار شده است. منبع انسانی دات آی آر 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...