7
اسفند

درباره‌ی امامت حضرت علی علیه السلام

عن محمود بن لبید قال:
لما قبض رسول‌الله صلی الله علیه و آله کانت فاطمه علیهاالسلام تأتی قبور الشهدا و تأتی قبر حمزه و تبکی هناک فلما کان فی بعض الایام أتیت قبر حمزه فوجدتها علیهاالسلام تبکی هناک فأمهلتها حتی سکت فأتیتها و سلمت علیها و قلت: یا سیده النسوان قد و الله قطعت أنیاط قلبی من بکائک فقالت: یا أباعمر لحق لی البکاء فلقد أصبت بخیر الاباء رسول‌الله صلی الله علیه و آله و اشوقاه الی رسول‌الله ثم أنشأت. تقول:

اذا مات میت قل ذکره
و ذکر أبی قد مات و الله أکثر

قلت: یا سیدتی انی أسألک عن مس.له تتلجلج فی صدری قالت: سل قلت: هل نص رسول‌الله صلی الله علیه و آله قبل و فاته علی علی علیه‌السلام بالامامه؟ قالت: واعجباه أنسیتم یوم غدیر خم؟ قلت: قد کان ذلک و لکن أخبرنی بما أسر الیک قالت: أشهد الله تعالی لقد سمعته یقول: «علی خیر من أخلفه فیکم و هو الامام و الخلیفه بعدی و سبطای و تسعه من صلب الحسین أئمه أبرار لئن اتبعتموهم وجدتموهم هادین مهدیین و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی یوم القیامه».
قلت: یاسیدتی فما باله قعد عن حقه؟ قالت: یا أبا عمر لقد قال رسول‌الله صلی الله علیه و آله مثل الامام مثل الکعبه اذا تؤتی و لا تأتی- أو قالت مثل علی- ثم قالت: أما و الله لو ترکوا الحق علی أهله و اتبعوا عتره نبیه لما اختلف فی الله اثنان و لورثها سلف عن سلف و خلف بعد خلف حتی یقوم قائمنا التاسع من ولد الحسین و لکن قدموا من أخره الله و أخروا من قدمه الله حتی اذا الحدوا المبعوث و أودعوه الجدث المجدوث اختاروا بشهوتهم و عملوا بآرائهم تبالهم اولم یسمعوا الله یقول: «و ربک یخلق ما یشاء و یختار ما کان لهم الخیره» بل سمعوا ولکنهم کما قال الله سبحانه: «فانها لاتعمی الأبصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور»


هیهات، بسطوا فی الدنیا آمالهم و نسوا آجالهم فتعسا لهم و أضل أعمالهم. أعوذبک یا رب من الحور بعد الکور»
محمود بن لبید گوید:
پس از ارتحال پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روش حضرت زهرا علیهاالسلام چنین بود که کنار قبور شهیدان و قبر حمزه می‌آمد و آنجا می‌گریست. در یکی از روزها من نیز کنار قبر حمزه آمده بودم که دیدم حضرت آنجا می‌گرید من صبر کردم تا آرام گرفت آنگاه به نزد ایشان رفتم و سلام کردم و گفتم: ای سرور بانوان، به خدا سوگند رگهای قلبم از گریه‌ی شما برید. حضرت فرمود: ای ابوعمر شایسته است که بگریم من رسول خدا بهترین پدر را از دست داده‌ام چقدر شوق دیدار رسول خدا را دارم. سپس حضرت این شعر را خواند:

کسی که می‌میرد یادش از دل می‌رود
ولی یاد پدرم با اینکه مرده است بیشتر شده است

گفتم: ای سرور من، از شما یک پرسش دارم که در سینه‌ام می‌جوشد. حضرت فرمود: بپرس گفتم: آیا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پیش از مرگ خویش به امامت علی علیه‌السلام تصریح کرد؟ حضرت فرمود: شگفتا آیا روز غدیر خم را از یاد برده‌اید؟
گفتم: آری در غدیر خم تصریح کرده ولی از آنچه دور از چشم مردم برایتان فرموده برایم باز گویید. حضرت فرمود: خدا را شاهد می‌گیرم از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: علی، بهترین کسی است که پس از خویش در میان شما می‌گذارم و او امام و جانشین پس از من است. و نواده‌ام و نه نفر از صلب حسین، امامان پاکند.

اگر از آنان پیروی کنید آنان را راهبر و راه یافته می‌یابید و اگر با آنان مخالفت کنید اختلاف در میان شما تا قیامت خواهد بود.
گفتم سرورم، پس چرا حضرت علی علیه‌السلام حق خویش را دنبال نمی‌کند؟ حضرت گفت: ای ابوعمر، پیامبر خدا فرمود: مثل امام مثل کعبه است یا مثل علی مثل کعبه است. (تردید از راوی است) چرا که مردم به سراغ کعبه میروند و کعبه نزد کسی نمی‌رود. آنگاه حضرت فرمود: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار و از عترت پیامبر خدا پیروی می‌کردند، هرگز اختلافی درباره‌ی خدا بین دو نفر هم پدید نمی‌آمد و امامان، یکی پس از دیگری امامت را به ارث می‌بردند تا آن زمان که قائم ما، نهمین فرزند از حسین علیه‌السلام بپا می‌خاست ولی آنان کسی را که خداوند پس زده بود جلو انداختند و آن را که خداوند، پیش داشته بود پس زدند و زمانی که پیامبر مبعوث را در لحد گذاشتند و او را در قبر نهادند به دلخواه خود انتخاب کردند و به رأی خویش تن دادند. بریدگی و هلاکت برایشان باد. آیا نشنیدند که خداوند می‌فرمود: «پروردگار تو هرچه می‌خواهد می‌آفریند و هر که را بخواهد برمی‌گزیند. و انتخاب و گزینش به دست مردم نیست» آری شنیدند ولی آنان همانگونه‌اند که خداوند فرمود: «چشم‌ها نابینا نمی‌شود ولی دل‌هایی که در سینه هست نابینا می‌گردد».
ای وای آرزوهای خویش را در دنیا گستردند و از مرگ خود غافل شدند. مرگ برایشان باد، و خداوند کردارشان را تباه می‌سازد. خدایا به تو پناه می‌برم از توقف و عقب گرایی پس از پیشرفت.

فاطمه‌الزهرا علیهاالسلام بهجه قلب المصطفی صلی الله علیه و آله، ص 281 به نقل از عوالم المعارف، ج 11، ص 228.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...