7
اسفند

ثواب ارشاد مردم

قال أبومحمد العسکری علیه‌السلام:
حضرت امرأه عند الصدیقه فاطمه الزهراء علیهاالسلام فقالت: ان لی والده ضعیفه و قد لبس علیها فی أمر صلاتها شی‌ء و قد بعثتنی الیک أسألک فاجابتها فاطمه علیهاالسلام عند ذلک فثنت فأجابت ثم ثلثت الی أن عشرت فأجابت ثم خجلت من الکثره فقالت: لا أشق علیک یا ابنه رسول‌الله. قالت فاطمه: هاتی و سلی عما بدا لک أرأیت من اکتری یوما یصعد الی سطح بحمل ثقیل و کراه مأة ألف دینار یثقل علیه؟ فقالت: لا فقالت: اکتریت أنا لکل مسألة بأکثر من ملأ ما بین الثری الی العرش لؤلؤا فأحری أن لایثقل علی. سمعت أبی صلی الله علیه و آله یقول….
و قالت فاطمه علیهاالسلام: یا أمه الله ان سکله من تلک الخلع لأفضل مما طلعت علیه الشمس ألف ألف مرة و ما فضل فانه مشوب بالتنغیص و الکدر.
امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود:
زنی نزد حضرت صدیقه، فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام آمد و گفت: مادر توانایی دارم که مجهولی در ارتباط با نماز دارد مرا فرستاده تا از شما باز بپرسم. حضرت، پاسخ سؤال آن زن را داد. آن زن دوباره سؤال کرد حضرت پاسخ این سؤال را هم دادند. سپس برای بار سوم و همینطور تا اینکه ده بار سؤال از وی و پاسخ از حضرت، تکرار شد آن زن از کثرت سؤالات خود شرمنده شد و گفت: ای دختر رسول خدا، من شما را در سختی نیفکنده باشم؟ حضرت فرمود: تو بیا و هر سؤالی که داری مطرح کن آیا اگر کسی را یک روز برای به پشت بام بردن بار سنگینی اجاره کنند و کرایه‌اش صد هزار دینار باشد بر او سخت و دشوار خواهد بود؟ آن زن گفت: نه. حضرت فرمود: به من برای پاسخگویی به هر سؤال بیش از فاصله زمین تا عرش پر از لؤلؤ داده شده و در نتیجه، برای من قطعاً سخت نیست.
صدیقه‌ی‌کبری افزودند: از پدرم شنیدم که می‌فرمود:… (در اینجا صدیقه کبری در مقام ارزش عالمان و پاداش ارشاد مردم، توسط آنان، سخنی را از پیامبر نقل فرمودند که برای ارشاد به عالمان چند صد هزار پارچه‌ی خلعتی می‌دهند.)
حضرت زهرا علیهاالسلام پس از نقل این سخن پیامبر، فرمودند: ای کنیز خدا، یک رشته از آن پارچه‌های خلعتی ارزشش میلیون برابر بالاتر از آنچه است که خورشید بر آن می‌تابد….

 بحارالأنوار. ج 2. ص 3. ح 3. به نقل از تفسیر امام حسن عسکری علیه‌السلام.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...