18
مهر

امام زمان(عجل الله تعالي عليه)در كلام امام حسین(عليه السلام)

امام زمان(عجل الله تعالي عليه)در كلام امام حسین(عليه السلام)


وجود مقدس حضرت بقیة‏الله ‏الاعظم در معارف به عنوان «خونخواه كشته كربلا» (1) شناخته شده و شیعیان همراهى با آن امام منصور براى گرفتن انتقام خون حسین(ع)و یارانش را یكى از آرزوهاى بزرگ خود مى ‏دانند، (2) تا جایى كه در هر عاشورا به یكدیگر اینگونه سر سلامتى مى‏ دهند:

«اعظم ‏الله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاكم من‏الطالبین بثاره مع ولیه‏ الامام ‏المهدى من آل محمد:» (3) خداوند پاداش ما را در عزاى مصیبت ‏حسین(ع) بزرگ گرداند و او شما را از جمله كسانى كه به همراه ولى ‏اش امام مهدى از آل محمد: به خونخواهى او برمى‏ خیزند قرار دهد.

در یك كلام نام حسین(ع) و مهدى(ع) براى شیعیان یادآور یك حكایت ناتمام است، حكایتى كه آغازگر آن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و پایان بخش آن حضرت بقیة‏الله‏ الاعظم (ع) است.در هر حال از آنجا كه در اذهان شیعیان این دو وجود مقدس از قرابت و ارتباطى جدایى‏ ناپذیر برخوردارند. از همین رو مناسب دیدیم كه در ایام عزاى سرور آزادگان به بخشى از معارف ارزشمندى كه از آن حضرت در ارتباط با فرزند ارجمندش حضرت مهدى(ع)رسیده است اشاره كنیم:

1. نسب حضرت مهدى(عج)
حضرت اباعبدالله ‏الحسین(ع)در روایتهاى متعددى به این موضوع كه حضرت مهدى(عج) از فرزندان و نوادگان ایشان است اشاره كرده ‏اند كه از جمله آنها روایتى است كه در زیر آمده است:

«دخلت على جدى رسول ‏الله (ص)فاجلسنى على ‏فخذه و قال‏لى: ان‏الله ‏اختار من صلبك یا حسین تسعة ائمة، تاسعهم قائمهم، و كلهم فى‏الفضل والمنزلة عندالله سواء» (4) بر جدم رسول خدا، كه درود و سلام خدا بر او باد، وارد شدم، پس ایشان مرا بر زانوى خود نشانده و فرمود: اى حسین! خداوند از نسل تو نه امام را برگزیده است كه نهمین نفر از ایشان قیام‏كننده آنهاست و همه آنان در پیشگاه خداوند از نظر فضیلت و جایگاه برابر هستند.

این موضوع كه قائم آل محمد(ص) از نسل حسین(ع) و نهمین نواده اوست در روایات بسیارى ، كه از طریق شیعه و اهل سنت روایت‏ شده، آمده است و هر گونه شك و تردید نسبت‏ به نام و نشان و مشخصات موعود آخرالزمان وآخرین ذخیره الهى را برطرف مى ‏سازد.

«دخلت‏ على ‏النبى (ص) فاذا الحسین على فخذه و هو یقبل عینیه وفاه و یقول: انت‏سیدابن سیدانت، امام‏ ابن ‏امام، نت‏حجة‏ابن حجة، ابوحجج تسعة من صلبك تاسعهم قائمهم.» (5)

بر پیامبر خدا وارد شدم و دیدم كه آن حضرت در حالى كه حسین را بر زانوى خود نشانده بر چشمها و دهان او بوسه مى‏ زند و مى ‏فرماید: تو آقایى فرزند آقایى ، تو امامى فرزند امامى، تو حجتى فرزند حجتى ، تو پدر حجتهاى نه‏ گانه ‏اى، از نسل تو نهمین حجت و قیام‏ كننده آنان بر خواهد خاست.

2. عدالت‏ گسترى مهدى(عج)
عدالت و تشكیل جامعه ‏اى بر اساس عدل از آرمانهاى همیشگى بشر بوده و در طول هزاران سالى كه از زندگى انسان بر كره خاك مى ‏گذرد و صدها و هزاران نفر در پى تحقق این آرمان، بشریت‏ خسته از ظلم و ستم را به دنبال خود كشیده‏ اند، اما جز در مقاطع كوتاهى از زندگى بشر و آن هم در سرزمین هاى محدود هرگز این آرمان بدرستى تحقق نیافته و هنوز هم عدالت آرزویى دست نیافتنى براى انسان عصر حاضر است.با توجه به همین موضوع در روایت هایى كه از پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم شیعه: وارد شده، گسترش عدالت و از بین بردن ظلم را یكى از بزرگترین رسالتهاى امام مهدى(ع) بر شمرده و تحقق عدالت واقعى را تنها در سایه حكومت او امكان‏ پذیر دانسته ‏اند.
از جمله این روایتها روایتى است كه از حضرت اباعبدالله‏ الحسین(ع) نقل شده و در آن آمده است:«لولم یبق من‏الدنیا الا یوم واحد، لطول‏ الله عزوجل ذلك الیوم حتى یخرج رجل من‏ ولدى، فیمل اها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما، كذلك سمعت رسول‏الله (ص) یقول‏» (6) اگر از عمر دنیا تنها یك روز باقى مانده باشد و خداوند آن روز را چنان طولانى مى ‏گرداند كه مردى از فرزندان من قیام كند و دنیا را پس از آنكه از ظلم و ستم پر شده بود پر از عدل و داد نماید، من این سخن را از رسول خدا، كه درود و سلام خداوند بر او باد، شنیدم.

پیامبر گرامى اسلامى (ص) نیز قیام عدالت گستر نهمین فرزند امام حسین(ع) را چنین بیان مى ‏كنند:«… و جعل من صلب ‏الحسین(ع) ائمة یقومون بامرى …التاسع منهم قائم اهل بیتى، مهدى ‏امتى، اشبه ‏الناس بى فى، شمائله واقواله و افعاله، یظهر بعد غیبتة طویلة و حیرة مظلة ، فیعلن امرالله و یظهر دین‏الله …فیملاالارض قسطا و عدلا ، كما ملئت جورا و ظلما.» (7)

خداوند از فرزندان امام حسین ، امامانى قرار داده است كه امر (راه و روش آیین) مرا بر پا مى ‏دارند. نهم آنان قائم خاندان من مهدى امتم مى ‏باشد. او شبیه‏ ترین مردمان است ‏به من در سیما و گفتار و كردار . پس از غیبتى طولانى و سرگردانى و سردرگمى مردم ، ظاهر مى ‏شود ، آنگاه امر (آیین) خدا را آشكار مى ‏سازد… پس زمین را از عدل و داد لبریز مى ‏كند پس از آنكه از ستم و بیداد لبریز شده باشد.

3. صابران در غیبت حضرت مهدى(ع)
یكى از اركان انتظار فرج صبر و پایدارى است و انسان منتظر در واقع كسى است كه همه سختی ها و ناملایمات را به امید رسیدن به آرمان بلند خویش تحمل مى ‏كند و از فشار و تهدید زورگویان و طعنه و تكذیب نابخردان هراس به دل راه نمى ‏دهد، از همین رو در روایات صبر و انتظار همواره قرین یكدیگر بوده و فضیلت‏ بسیارى براى صبرپیشگان در زمان غیبت ‏بر شمرده شده است.حضرت سیدالشهداء (ع) كه خود والاترین مظهر صبر و مقاومت در راه اداى تكلیف الهى است در بیان مقام منتظرانى كه صبر و شكیبایى پیشه ساخته و بر آرمان خویش پایدارى مى ‏ورزند مى ‏فرماید:

در میان ما اهل بیت دوازده مهدى وجود دارد كه اولین آنها امیرمؤمنان على ‏بن ‏ابى‏ طالب(ع) و آخرین آنها نهمین فرزند من است. و اوست قیام كننده به حق ، خداوند به وسیله او زمین را پس از آنكه مرده است زنده مى‏ كند و دین حق را به دست او بر همه ادیان غلبه مى‏ دهد، اگر چه مشركان نپسندند. براى او غیبتى است كه گروهى در آن از دین خدا بر مى ‏گردند و گروهى دیگر بر دین خود ثابت مى‏ مانند، كه این گروه را اذیت كرده و به آنها مى ‏گویند:

«پس این وعده چه شد اگر راست مى‏ گویید؟» آگاه باشید آنكه در زمان غیبت او بر آزار و اذیت و تكذیب صبر كند همانند كسى است كه در مقابل رسول خدا(ص) با شمشیر به جهاد برخاسته است.(8)

شاید بتوان گفت فضیلت هاى بى ‏شمارى در روایات ما كه براى منتظران فرج بر شمرده ‏اند به اعتبار همین صبر و شكیبایى و تحمل مشكلاتى است كه منتظران واقعى فرج بر خود هموار مى ‏كنند. چنانكه در روایتى كه از امام صادق(علیه السلام)وارد شده، آمده است:

شیطان تو را تحریك نكند. زیرا كه عزت از آن خدا و پیامبر و مؤمنان است لیكن منافقان نمى ‏دانند ، آیا نمى‏ دانى كسى كه منتظر امر ما (حاكمیت اجتماعى آرمانى ما) باشد، و بر بیم ها و آزارهایى كه مى ‏بیند شكیبایى ورزد، در روز بازپسین در كنار ما خواهد بود…(9)

4. خصال حضرت مهدى(ع)
حضرت مهدى(ع) عصار و فشرده عالم هستى (10) و وارث همه انبیاء اولیاء الهى است، و خداوند متعال همه خصال نیكویى را كه در بندگان صالح پیش از او وجود داشته، در آن حضرت جمع كرده است. به بیان دیگر آنچه خوبان همه دارند او به تنهایى دارد.
در زمینه آنچه گفته شد روایتهاى بسیارى وارد شده كه از جمله آنها مى‏توان به روایت زیر كه از حضرت اباعبدالله‏ الحسین(ع) نقل شده اشاره كرد:

در قائم ما (اهل بیت) سنت هایى از پیامبران الهى وجود دارد; سنتى از نوح ، سنتى از ابراهیم ، سنتى از عیسى ، سنتى از ایوب: و سنتى از محمد(ص) از نوح طول عمر، از ابراهیم پوشیده‏ ماندن ولادت و كناره ‏گیرى از مردم ، از موسى، ترس و غیبت از جامعه ، از عیسى اختلاف مردم درباره او، از ایوب گشایش بعد از سختیها و بلایا، و از محمد(ص) قیام با شمشیر را .(11)

پی نوشت:

1. ر. ك: قمى ، شیخ عباس ، مفاتیح الجنان ، دعاى ندبه ، اصل عبارتى كه در دعاى مزبور آمده چنین است:
«این الطالب بدم المقتول بكربلاء»
2. ر. ك: همان ، زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا. در بخشى از زیارت یادشده چنین آمده است: «فاسئل‏الله الذى اكرم مقامك و اكرمنى ان یرزقنى طلب ثارك مع امام منصور من اهل بیت محمد:»
3. همان جا
4. القندوزى، سلیمان بن ابراهیم ، ینابیع المودة ، نجف ، مكتبة‏الحیدریة، 1411 ق ، ص 590 ، به نقل از: موسوعة كلمات‏الامام الحسین(ع)، قم ، دارالمعروف ، 1415 ق ، ص‏659 ، ح 688 .
5. حسینى ترمذى ، محمد صالح ، مناقب مرتضوى ، ص‏139 ، به نقل از: قرشى،على اكبر، اتفاق در مهدى موعود7، ص 35
6.الشیخ ‏الصدوق،ابوجعفرمحمدبن‏ على‏ بن‏ الحسین، كمال‏الدین و تمام ‏النعمة، تهران، دارالكتب الاسلامیة،1359 ق، ج 1 ، ص‏317 ، ح 4; به نقل از موسوعة كلمات الامام الحسین، ص 661، ح‏693
7. همان ، ج 1، ص‏257 ، به نقل از: حكیمى، محمد ، عصر زندگى و چگونگى آینده انسان و اسلام، قم ، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم ، 1374 ، صص‏36-35.
8 . همان ، ج 1، ص‏317 ، به نقل از موسوعة كلمات‏ الامام ‏الحسین، صص‏666- 655، ح‏703.
9. الكلینى ، محمدبن ‏یعقوب، الكافى ، ج 8 ، ص‏37، به نقل از حكیمى،محمد، همان، ص‏293 .
10. در برخى از تفاسیر كلمه «والعصر» به وجود حضرت مهدى(ع )تفسیر شده است.
11. علم‏الیقین ، ج 2 ، ص‏793 ، به نقل از موسوعة كلمات الامام الحسین(ع)، صص‏669- 668، ح 710 .

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم