امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در چه روزی ظهور میکند؟
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در چه روزی ظهور میکند؟
گرچه موارد علیالظاهر اختلافی بین روایات زمان حضور امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) وجود دارد ولی در حقیقت یکی به روز ظهور و حرکت و قیام امام زمان
ودیگری به استقرار حکومت حضرت اشاره دارد. روایات متعددی برای روز ظهور امام زمان وارد شده است.
که هر کدامین روایات به روزی از روزهای هفته و یا مناسبتی(مانند عاشورا،نوروز) اطلاق شده البته که این روایات با هم دیگر مانعة الجمع نیستند.
از طرفی نیز برخی روایات به ظهور امام زمان در روز جمعه و برخی دیگر به روز شنبه تاکید کردهاند.
گرچه این مورد نیز علیالظاهر اختلاف بین روایات است ولی در حقیقت یکی به روز ظهور و حرکت و قیام امام زمان و دیگری به استقرار حکومت حضرت اشاره دارد.
اختلاف درباره روزهای قیام روایات در مورد کیفیت آغاز نهضت ظهور و زمان آن اندکی با هم تفاوت دارد ولی آنچه که از جمع روایات بدست می آید چنین است که امام
(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نخست در میان سی صد و سیزده تن از یاران خود ظهور می کند ، آنگاه غروب روز نهم محرم یک یک یاران حضرت ولی عصر (عجل الله
تعالي فرجه الشريف) داخل مسجد الحرام شده و امام (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نهضت مقدس خود را بعد از نماز عشا با ارسال پیام برای اهل مکه آغاز می کند. سپس
یاران آن بزرگوار در آن شب بر حرم و شهر مکه مسلط می گردند و روز دهم محرم پیام خود را متوجه جهانیان می نماید. زمان گردهمایی حضرت مهدی (عجل الله تعالي
فرجه الشريف) و یاران او که از نقاط مختلف جهان جمع خواهند شد، در مکه و در شب جمعهای که مقارن با شب نهم محرم است.
امام صادق علیه السلام در این باره میفرماید: خداوند سبحان آنان را در شب جمعه گرد هم می آورد و صبح جمعه جملگی در مسجد الحرام با آن حضرت دست بیعت و
وفاداری می دهند و هیچیک از آنان سرپیچی نمی کند. امام باقر (علیه السلام) نیز می فرماید: قائم روزشنبه که روز عاشورا است روزی که حسین (علیه السلام) در آن به
شهادت رسید ظهور میکند.
امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمود: قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند.
منبع:مهدی موعود ص 1066
پیامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) می فرماید: مهدی از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وی را در یک شب سامان میبخشد.
البته با توجه به روایات ظهور امام مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روز شنبه طبق روایت امام باقر (علیه السلام) مغایرتی با روایت دیگر که روز نهضت را در
روز جمعه عنوان میکند ندارد زیرا حرکت اصلی امام روز جمعه است و در روز شنبه برای مردم جهان پیام نهضت خویش را ارسال میکند.
خلاصه آنکه وقوع ظهور در روز جمعه به رغم مشهور بودن بین مردم قطعی نیست؛ اگر چه طبق بعضی از روایات ظهور روز جمعه خواهد بود.
لکن روایات متعدد معتبر دلالت مىکند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد .
منتخبالاثر، الفصل السادس، الباب التاسع، حدیث 1 تا 7، ص 574 تا 576
ظهور در روز شنبهای که مقارن با عاشوراست
امام محمد باقر (علیه السلام) میفرماید: گویا حضرت قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش
روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.
امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: قائم( درود خدا بر او باد)در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا میشود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی
علی(علیه السلام) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد. در روایات دیگر نیز آمده است که ظهور، صبح روز شنبه و عاشورا میباشد که حضرت حجت(عجل الله تعالي فرجه
الشريف) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (علیه السلام) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می
رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت میکنند.
ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداست قیام می
کنند. ]
گویا در آن شنبهای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را
با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند. علی بن مهزیار هم از امام پنجم
(علیه السلام) چنین نقل کرده است که: گویا با حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روز شنبه ای که عاشورا است و بین رکن و مقام ایستاده، هستم.
منبع کتاب شش ماه پایانی، نوشته مجتبی السادات، ترجمه محمود مطهری نیا
منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / کشف الغمه ، جلد 3 ، صفحه 252 / بحارالانوار ، جلد 52
منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / بحارالانوار ، جلد 52
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب