7
اسفند

مصحف فاطمه علیها السلام

رخدادهای آینده‌ی دنیا توسط جبرئیل برای حضرت گفته شده است و آن حضرت، همه را برای امام علی علیه‌السلام گفته‌اند و حضرت علی علیه‌السلام این مجموعه را نگاشته‌اند.
از این مجموعه‌ی ارزشمند که با نام مصحف فاطمه علیهاالسلام و یا کتاب فاطمه علیهاالسلام شناخته می‌شود، بخشی توسط فرزندان او از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام برای مسلمانان بازگو شده است.
این کتاب در نزد امامان علیهم‌السلام بوده و برخی از شیعیان هم این کتاب را دیده‌اند. مصحف فاطمه علیهاالسلام به دلیل اشتمالش بر همه‌ی حوادث و رخدادهای آینده‌ی دنیا یکی از منابع علوم ائمه علیهم‌السلام محسوب می‌شود.
در ارتباط با این کتاب بزرگ روایات ما اطلاعاتی این چنین به ما می‌دهند:
«حماد بن عثمان گوید: از امام صادق علیه‌السلام شنیدم فرمود: در سال یکصد و بیست و هشت ملحدانی ظاهر می‌شوند چرا که در مصحف فاطمه علیهاالسلام خوانده‌ام.
حماد گوید: به امام گفتم: مصحف فاطمه چیست؟ حضرت فرمود: پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حزن و اندوهی حضرت فاطمه علیهاالسلام را فرا گرفت که جز خدا نمی‌داند. خداوند فرشته‌ای را پیش حضرت فاطمه علیهاالسلام فرستاد تا با او سخن گوید و تسلی غمش باشد حضرت زهرا علیهاالسلام حضور فرشته را به امام علی علیه‌السلام گفتند. امیر مؤمنان علی علیه‌السلام به وی گفتند: آن زمان که حضور فرشته را احساس کردی و صدایش را شنیدی مرا در جریان بگذار. از آن پس حضرت امیر آنچه را که فاطمه علیهاالسلام از آن ملک می‌شنیدند و برای امام علی علیه‌السلام بازگو می‌کردند می‌نوشتند، تا این که مجموعه‌ی آن یک کتاب شد. (مصحف فاطمه علیهاالسلام همین کتاب است) امام علیه‌السلام فرمودند که: این کتاب، حاوی حلال و حرام الهی نیست در این کتاب علم آینده‌ی جهان است.»
«… قلت و ما مصحف فاطمه؟ قال: ان الله تبارک و تعالی لما قبض نبیه صلی الله علیه و آله دخل علی فاطمه من وفاته من الحزن ما لا یعلمه الا الله عزوجل فأرسل الیها ملکا یسلی عنها غمها و یحدثها فشکت ذلک الی أمیرالمؤمنین علیه السلام فقال لها: اذا أحسست بذلک و سمعت الصوت قولی لی فأعلمته فجعل یکتب کلما سمع حتی أثبت من ذلک مصحفا قال: أما انه لیس من الحلال و الحرام و لکن فیه علم ما یکون [10] »
فضیل گوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام رسیدم حضرت فرمود: ای فضیل، می‌دانی پیش از آمدن تو در چه نگاه می‌کردم؟ گفتم: نه. حضرت فرمود: کتاب فاطمه را نگاه می‌کردم. هر پادشاهی که در زمین به حکومت می‌رسد با نام و نام پدر در این کتاب آمده است… [11] .
و باز در روایتی دیگر می‌خوانیم:
یکی از یاران امام صادق علیه‌السلام پرسید:… مصحف فاطمه چیست؟ حضرت، پس از یک سکوت طولانی فرمودند:… حضرت فاطمه علیهاالسلام پس از پیامبر خدا هفتادوپنج روز عمر کردند و بسیار بر پدر خویش محزون بودند. جبرئیل می‌آمد و او را بر غم پدر تسلیت می‌گفت و آرامش می‌داد و از پدر و موقعیت او بدو خبر می‌داد و نیز او را از آنچه در آینده، درباره‌ی نسلش اتفاق می‌افتد باخبر می‌ساخت و امام علی علیه‌السلام این مجموعه را می‌نوشت. این مصحف فاطمه است. [12] .
به گفته‌ی امام خمینی قدس‌سره این روایت بالاترین فضیلت و مقام را برای زهرا علیهاالسلام بیان می‌دارد. شخصیت والای فاطمه علیهاالسلام تا پایه‌ایست که جبرئیل برای تسلی وی می‌آید و او را در جریان حوادث آینده‌ی جهان قرار می‌دهد.
امام صادق علیه‌السلام فرمود:… در نزد ما مصحف فاطمه علیهاالسلام است و آنان نمی‌دانند مصحف فاطمه چیست. پرسیدم مصحف فاطمه چیست؟ حضرت فرمود: کتابی است که سه برابر قرآن است و در آن یک کلمه از قرآن نیست. (مطلب دیگری در آن آمده است.) [13] .
با ترجمه‌ی این چند روایت، به اجمال ذهن شما خواننده‌ی ارجمند را با عظمت مصحف فاطمه علیهاالسلام آشنا ساختیم. به گفته‌ی مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه «مصحف فاطمه، از ودایع امامت است و آنگونه که روایات بازگو می‌کند هم اکنون نزد مولایمان امام زمان علیه‌السلام است». [14] .
فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام دارنده‌ی چنین علم بی‌کرانه است و توسط جبرئیل از همه‌ی رخدادهای آینده‌ی جهان باخبر است. چیزی که در این پایه برای بسیاری از انبیای الهی نیز فراهم نیامده است. مصحف زهرا علیهاالسلام از منابع ارزشمند علوم امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام به شمار می‌رود.

10حقیقت جاویدان (فارسی، چاپی) محمدباقر ملبوبی
11- حماسه‌ای بی‌نظیر در کنار بستر زهرا علیهاالسلام (فارسی، چاپی) محمدحسین بروجردی
12- حماسه‌ی بزرگ (فارسی، چاپی) آیه الله ناصر مکارم شیرازی
13- حماسه‌ی جاوید کوثر (فارسی، چاپی) اداره‌ی کل امور تربیتی آموزش و پرورش تهران
14- خطابه‌ی فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام (فارسی، چاپی) علامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای

سوره‌ی کوثر، جلالت حضرت فاطمه علیهاالسلام (فارسی، چاپی) عباس راسخی نجفی
 سوگنامه‌ی فدک، شرح خطبه‌ی حضرت فاطمه علیهاالسلام (فارسی چاپی) سید محمدتقی نقوی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...