8
فروردین

ماه نزول بهترین مائدۀ آسمانی

از خدای متعال بخواهید به شما توفیق دهد کتابش را در این ماه تلاوت کنید؛ چون ماه رمضان، ماه نزول قرآن است؛ ماه نزول وحی الهی است. قرآن می فرماید:

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»(ماهِ رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.)

یکی از امتیازات ماه رمضان بر سایر ماه های سال، همین است که خدا بهترین و برترین نعمت و مائدۀ عرش و آسمان، یعنی قرآن را در این ماه و آن هم در شب قدر نازل کرده است؛ چنان که در خودِ این کتاب شریف آمده است: «اِنّا اَنزَلْناهُ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ»(ما قرآن را در شب قدر نازل كردیم!) در جای دیگر هم دارد: «اِنّا اَنزَلْناهُ فِی لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»(ما آن را در شبى پربركت نازل كردیم.)

قدر این ماه را بدانیم و در تلاوت قرآن و تدبّر و تأمل در آن، توجّه ویژه ای داشته باشیم. راوی می گوید که وقتی وارد ماه رمضان می شدیم، امام جعفر صادق(علیه السلام) اهل بیتش را جمع می کرد و به آن ها چنین توصیه می فرمود:

فَاَجْهِدُوا اَنْفُسَكُمْ فَاِنَّ فِيهِ تُقَسَّمُ الْاَرْزاقُ وَ تُكْتَبُ الآجالُ وَ فِيهِ يُكْتَبُ وَفْدُ اللّهِ الَّذِينَ یَفِدُونَ اِلَيْهِ وَ فِيهِ لَيْلَةُ الْعَمَلُ فِيها خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی اَلْفِ شَهْرٍ.

[در انجام عبادت] خود را به تلاش و كوشش واداريد؛ زيرا در اين ماه روزی ها تقسیم و مدت های عمر نوشته می شود و در اين ماه [نام] افرادی كه قرار است بر خدا وارد شوند [یعنی حاجيان] نوشته می شود و در اين ماه شبی هست كه عمل [و عبادت] در آن، از عمل در هزار ماه بهتر است.این ماه، ماه ریاضت است: ماهی است که باید نَفْسمان را به تلاش وادار کنیم. حساب این ماه از ماه های دیگر جداست. ما در بقیۀ ماه ها نماز به جا می آوریم، قرآن می خوانیم، روزۀ مستحبی می گیریم، انفاق و احسان می کنیم و…؛ اما انجام همۀ این ها در ماه رمضان زیباتر است و همان طور که در خطبۀ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) آمده است که اگر در این ماه، یک آیه از قرآن بخوانیم، ثواب یک ختم قرآن را دارد، پس انفاق و حُسن اخلاق و رفتار خوب هم در این ماه همین طور است و پاداش مضاعف دارد. خدا می خواهد بندگانش در این ماه، وجودشان را به کار [و عبادتِ] بیشتر وادار کنند؛ ازاین رو دربارۀ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) چنین آمده است که: «اِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ وَ كَثُرَتْ صَلاتُهُ وَ ابْتَهَلَ فِی الدُّعاءِ وَ اَشْفَقَ مِنْهُ.»(وقتى ماه رمضان وارد می شد، رنگ چهره اش دگرگون مى شد و بسيار نماز می خواند و با التماس و هراس به درگاه خدا دعا مى كرد.)

بنابراین، اگر روزیِ بهتر و زندگی واسع تر و آسایش و رفاه بیشتر می خواهید، این ماه، ماهِ درخواست از خداست. مهمان های خدا در این ماه ثبت نام می شوند؛ مبادا از این گروه جا بمانید! تلاش کنید نامتان در آن فهرست ثبت شود. در این ماه شبی وجود دارد که برتر از هزار ماه است. خداوند در سورۀ مبارکۀ قدر می فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ»(شب قدر بهتر از هزار ماه است به راستی، این سوره را چقدر می خوانید؟ می دانید خواندنش چقدر فضیلت دارد؟! در واقع، این سوره برای تبیین عظمت این ماه [و شناخت بهتر آن، نازل شده] است.!)

منبع بهار طاعت ، جعفر حسن زاده؛


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...