7
اسفند

لباس و زندگی ساده‌ی حضرت

…قالت: یا رسول‌الله ان سلمان تعجب من لباسی، فوالذی بعثک بالحق مالی و لعلی منذ خمس سنین الا مسک کبش تعلف علیها بالنهار بعیرنا فاذا کان اللیل افتر شناه و ان مرفقتنا لمن أدم حشوها لیف فقال النبی صلی الله علیه و آله: یا سلمان ان ابنتی لفی الخیل السوابق…
آیه‌ای درباره‌ی جهنم بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل می‌شود پیامبر، شدیدا گریه می‌کنند. اصحاب نیز از گریه‌ی پیامبر گریه می‌افتند. ولی نمی‌دانند چه آیه‌ای نازل شده و کسی نیز نمی‌تواند از پیامبر، علت گریه را جویا شود.
بعضی از اصحاب، نزد فاطمه علیهاالسلام می‌آیند و گریه‌ی پیامبر را با فاطمه علیهاالسلام مطرح می‌کنند زهرا علیهاالسلام خود را در پارچه‌ی کهنه‌ای که دوازده جای آن پاره شده بود و آن را با بندهایی از شاخه‌ی درخت خرما دوخته بودند پوشاندند و نزد پیامبر آمدند. سلمان، این لباس را که بر تن زهرا علیهاالسلام دید گریه‌اش گرفت. و با شگفتی گفت: قیصر و کسری در حریر زندگی می‌کنند ولی دختر پیامبر با چنین لباسی به سر می‌برد. حضرت زهرا علیهاالسلام که نزد پیامبر می‌آیند می‌گویند: ای پیامبر خدا، سلمان از لباس من شگفت‌زده شده است ولی به خدایی که تو را به حق برانگیخت پنج سال است که من و علی تنها یک پوست میش داریم که روزها شتر روی آن علف می‌خورد و شب که می‌شود فرشش می‌سازیم و پشتی ما پوستی است که درونش لیف خرما است. پیامبر فرمود: ای سلمان دخترم از پیشتازان است.

بحارالانوار، ج 8، ص 333، 3، ح 62.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...