18
بهمن

قواعد تغذیه در اسلام

در دین مبین اسلام، تغذیه از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ برخی از قواعد تغذیه در اسلام 
1. ضرورت دقت همه جانبه در تغذیه«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ؛انسان باید به غذای خویش (و آفرینش آن) بنگرد! ».اعم از غذای جسم یا غذای روح مانند علم و دانشی که می آموزد. دقت در حلال بودن، پاک بودن، سازگار با بودن، مقدار آن، آفرینش و خلقت آن، تأثیرات آن در بدن، شناخت صاحب حقیقی و آفرینده آن (خداوند)،…

2. انتخاب آگاهانه«…فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ؛…تا بنگرد کدام یک از آن ها غذای پاکیزه تری دارند و مقداری از آن برای روزی شما بیاورد.».

3. بهره گیری از غذاهای پاکیزه و سازگار«کُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ …؛بخورید از روزی های پاکیزه ای که به شما داده ایم…»

4. بهره گیری از غذای حلال«…أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ …؛چهارپایان برای شما حلال شده است».

5. رعایت اعتدال و میانه روی«كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا؛بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید».امام صادق: (علیه السلام) اگر مردم حد میانه را در خوراک رعایت می کردند بدن هایشان پایدار (و سالم) می ماند.

6. اجتناب از غذای پلید و حرام
قرآن کریم: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ…؛گوشت مردار و خون و گوشت خوک، …همه بر شما حرام شده است».امام صادق: (علیه السلام) خوردن هر چیزی که برای سلامتی انسان زیان آور باشد، حرام است مگر در حال ضروری و ناچاری.

7. پرهیز

امام کاظم: (علیه السلام) پرهیز، آن نیست که چیزی را به کلی وا بگذاری و هیچ نخوری؛ بلکه پرهیز، آن است که از چیزی بخوری، اما کم بخوری.

منبع خوراک های هفت گانه بر اساس دیدگاه طب ایرانی، دانش نوین، آیات و روایات/ گردآوری رحمت پوریزدی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...