ضرورت برپایی حکومت عدل جهانی از راه فطرت چگونه قابل تبیین است؟
ایمان به حتمیت ظهور منجی عالم در فکر عموم انسانها وجود دارد، منشأ این فکر یک رشته اصول قوی و متین است که از سرشت و فطرت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا بشر فطرتاً طالب رسیدن به کمال در تمام زمینه های مربوط به خود است و او میداند که این کمال تنها در سایه حکومت عدل توحیدی تحقق می یابد.
شهید صدر رحمه الله می فرماید: اعتقاد به مهدی (علیه السلام) تنها نشانه یک باور اسلامی با رنگ خاص دینی نیست بلکه افزون بر آن، عنوانی است بر خواسته ها و آرزوهای همۀ انسانها با کیشها و مذاهب گوناگون، و نیز بازده الهام فطری مردم است که با همه اختلاف هایشان در عقیده و مذهب دریافته اند که برای انسانیت در روی زمین روز موعودی خواهد بود که با فرارسیدن آن هدف نهایی و مقصد بزرگ رسالت های آسمانی تحقق می یابد.
برهان فطرت را با بیانهای مختلف میتوان تبیین نمود:
بیان اول
الف انسان در درون خود میل به حکومت عدل جهانی توحیدی را احساس می.کند
ب این حکومت باید موجود شود؛ زیرا میل و کشش درونی از امور ذات الاضافه است که بدون مضاف الیه امکان پذیر نیست
ج مصداق کامل آن حکومت حضرت مهدی علیه السلام است.
نتیجه حکومت عدل جهانی ضرورت دارد.
بيان دوم
الف انسان با قطع امید از وضعیت موجود جهان احساس نوعی امید به حکومتی برتر دارد
ب وجود چنین امیدی دلیل بر تحقق آن در عالم خواهد بود
نتیجه حکومت عدل جهانی ضرورت دارد.
بيان سوم
الف. انسان فطرتاً از ظلم متنفّر است
ب انسان آنچه را که از او متنفر است طبیعتاً نابودی آن را خوش دارد
ج بشر خود به تنهایی قادر بر این عمل نیست
نتیجه برپایی حکومتی که در آن اثری از ظلم نباشد ضرورت دارد.
منبع:پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (علیه السلام) /تالیف علی اصغر رضوانی
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب