22
تیر

حدیث منزلت

داستان حضرت موسی و هارون (علیهما السلام) در قرآن کریم مکرر به صورت گسترده بیان شده است و تمام زوایای این داستان را خداوند متعال بیان کرده است. پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) خود و حضرت علی (علیه السلام) را تشبیه کرده به حضرت هارون و موسی (علیهما السلام) که به حدیث منزلت معروف است.

 

از جمله این شباهت ها جایگاه حضرت هارون (علیه السلام) نسبت به حضرت موسی (علیه السلام) است.

یکی از مناسبت هایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آن حدیث منزلت را بیان فرمودند، هنگامی بود که لشکر اسلام از مدینه به سمت تبوک حرکت می کرد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین خود، در مدینه قرار داد.

 

 

در این هنگام منافقین شروع به شایعه پراکنی کردند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) چون علی (علیه السلام) را دوست نداشته او را با خود به تبوک نبرده است!

حضرت علی (علیه السلام) خود را به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) رسانده عرضه داشت منافقین این گونه شایعه کرده اند!؟ پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «الاترضی أن تکون تی بمنزله هارون من موسی إلاأنه لیس بعدی نبی ،ای علی، تو برای من مانند هارون برای موسی هستی. یعنی تو برادر و وزیر و شریک من هستی و در مدینه به جای من باید کار مرا انجام دهی تا از این سفر برگردم!»

 

 

همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر خم، در ضمن خطبه غدیر، این حدیث را تکرار نموده و این گونه فرمودند:

إن علی بن أبی طالب (علیه السلام) أخی، ووصیتی، وخلیفتی، والإمام من بعدی، الذی محله منی محل هارون من موسی، إلا أنه لا نبی بعدی، و هو ولیکم بعد الله ورسوله؛ علی بن ابی طالب، برادر و وصی و جانشین من و [نیز] امام پس از من است؛ او کسی است که جایگاهش نزد من، همچون جایگاه هارون برای موسی (علیه السلام) است، جز آنکه پیامبری پس از من نیست و او صاحب اختیار و سرپرست شما پس از خدا و پیامبر خدا است.

 

نکات:

حضرت موسی (علیه السلام) هارون (علیه السلام) را به عنوان برادر و جانشین و وزیر خود در امر رسالت معرفی کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز از روز اول ابلاغ رسالت خود حضرت علی (علیه السلام) را به جانشینی و وزارت معرفی فرمودند که «یابنی عبدالمطلب یعنی ای فرزندان عبدالمطلب همه بدانید این علی برادر و وارث و وصی و وزیر و خلیفه پس از من است در بین شما .

 

همانطور که برادری و وزارت حضرت هارون (علیه السلام) به درخواست و دعای حضرت موسی (علیه السلام) از طرف خدای متعال انجام گرفت در مورد حضرت علی (علیه السلام) هم مطلب از همین قرار است که به دعای پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و به امر خدا انجام گرفته است ! و در موارد زیادی او را برادر خویش در دنیا وآخرت خواندند و پیوسته می فرمودند: «یاعلی أنت أخی فی الدنیا و الآخره» علی جان تو در دنیا و آخرت برادر منی!

منبع ماه ولایت: قربان غدیر مباهله 15 روز شاد آسمانی ، میرشفیعی، سیدصادق


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...