30
اردیبهشت

حجاب از نظر آیات قرآن چگونه است؟

.1 «وَ قُل للمؤمِناتِ يَغْضُضْنَ مِن اَبصارِهِنَّ و يَحفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنها وَليَضْرِبْنَ بِخُمُرِهُنَّ على جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينتهنَّ الا لبعولتهن او ابئهن او اباء بعولتهن أو ابنائهن أو أبناء بعولتهن او اخوانهن او بنى اخواتهن او بنى اخواتهن او بنى اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ايمانهن او التابعين غير اولى الاربه من الرجال او الطفل الذين لم يظهروا على عورات النساء ولا يضر بن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن و توبوا الى الله جميعا ايها المؤمنون لعلكم تفلحون».

ای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فرو گیرند (و از نگاه به مردان نامحرم بپرهیزند و دامان خود را حفظ کنند و نباید زینت خود را آشکار سازند. جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان همکیشان یا کنیزانشان یا افراد سفیهی که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از امور جنسی زنان آگاه نیستند و به هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی شان دانسته شود و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد. ای مؤمنان نسبت به گناهان گذشته توبه کنید تا رستگار شوید .

 

 

 

2. «یا ایها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن يؤذين وكان الله غفورا رحيما

ای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسری های بلند مانند چادر خود را بر خویش فروافکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند واگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنان سرزده، بدانند که خداوند همواره بخشنده و مهربان است. 

ام سلمه یکی از زنان بزرگوار پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می گوید

 

 

هنگامی که آیه حجاب نازل شد که زنها باید روسری بلند و چادر را بر سر خویش فرو (افکنند زنان انصار از منزل بیرون آمدند در حالی که عبا وچادر مشکی بر سر داشتند.

از این حدیث چنین استفاده میشود که چادر مشکی که امروز لباس بیرون از منزل زنان باشخصیت و باتقواست در صدر اسلام هم حجاب زنان پاکدامن بوده است.

منبع: فلسفه حجاب/ محمدرضا هاشم زاده 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...