تفسير آيات از زبان امام حسين (علیه السلام)
(هل اتيك حديث الغاشيه - وجوه يومئذ خاشعه - عامله ناصبه - تصلي نارا حاميه )سهل بن محمد از حضرت ابي عبدالله نقل ميكند: مراد از حديث غاشيه قائم مهدي (عجل الله تعالی) است كه با شمشير خروج ميكند و كساني كه به غير حق بر مردم سلطنت ميكنند،ميجنگند.
(والفجر- وليال عشر - والشفع والوتر - والليل اذا يسر)حضرت ابي عبدالله (علیه السلام) فرمود: مراد از فجر، فجر ظهور قائم است و شبهاي عشر،دولت ائمه تا دولت قائم است (والشمس و ضُحيها - و القمر اذا تليها - و النهار اذا جلّيها - و الليل اذايغشيها)سليمان ديلمي از ابي عبدالله نقل ميكند: كه در اين سوره معناي شمس و قمر سوال كردند، فرمود: شمس شخصيت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و قمر امير المؤمنين و نهار فاطمه الزهرا و مراد «جلّيها» نسل فاطمه زهرا مخصوصاً مهدي قائم است و «وضحيها» قيامقائم است
(والليل اذا يغشي - و النهار اذا تجلي از حضرت ابي عبدالله روايت شده كه مراد از شب تاريكي دولت ابليس است و نهار، متجلي دولت قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است (امن يجيب المضطر اذا دعاهُ و يكشف السوء و يجعلكم خلفاء الارض از حضرت ابي عبدالله (علیه السلام) روايت است كه فرمود: قائم ما وقتي خروج ميكند، وارد مسجد الحرام ميشود و رو به قبله ميايستد و پشت به ديوار كعبه ميدهد و دو ركعت نماز ميخواند و با صداي بلند ميگويد: «ايها الناس انا أولي الناس بآدم يا ايهاالناس انا أولي الناس بابراهيم يا ايهاالناس انا اولي الناس باسماعيل يا ايهاالناس انا اولي الناس بمحمدثم يرفع يده الي السماء و يدعو و يتضرع حتي يقع علي وجهه و هو قول ا… عز و جل (امنيجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء و يجعلكم خلفاء الارض أءله مع الله قليلا ما تذكرون ؛ اي مردم من اكنون اوليتر از آدم و از ابراهيم و از اسماعيل و از محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به شما هستم آن گاه دست بلند كند و دعا و تضرع نمايد و ميخواند آيا كسي هست اجابتكند مضطر را، و بديهاي وارده بر او را برطرف كند.
آري قرار داد خداوند خلفاي خود را در زمين آيا با وجود خداي يكتا، خدائي هست ليكن مردم اندكي يادآور اين حقيقتاند.در كتاب مسطور از علي بن احمد از عبدالله بن موسي از برقي از پدرش از محمدبن سليمان از ابي بصير از ابي عبدالله در آيه معروف (يعرف المجرمون بسيماهُم روايت كرده كه آن حضرت فرمود: خدا مجرمان را ميشناسد، ليكن قائم (عجل الله تعالی) ايشان را از سيما و صورت ميشناسد و با شمشير ايشان را ميزند.مفصل بن عمر روايت كرده كه از ابي عبدالله (علیه السلام) تأويل آيه (ولنذيقنهم من العذابالادني دون العذاب الاكبر) را پرسيدم فرمود: عذاب ادني گراني نرخها و قحط و عذاب اكبر شمشير مهدي است در تفسير مزبور از پدر قائم (عجل الله تعالی) از ابن ابي عميد از ابن مكان از ابي عبدالله (علیه السلام) در تاويل آيه شريفه (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: اهل سنت ميگويند كه اين آيه در شأن رسول خدا و آل او نازل شد وقتي كه قريش آن حضرت را از مكه بيرون كردند.
نه چنين نيست بلكه مراد از آيه قائم (عجل الله تعالی) است كه براي خون خواهي امام حسين (علیه السلام) خروج خواهد كرد. حاصل و مضمون آيه اين است كساني كه مظلوم شدهاند، در قتال مأذون ميشوند و خدا به ياري ايشان قادر است ايضاً در تفسير (و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغي عليه لينصرنه الله) ذكر كرده كه هر كس اراده كشتن پيغمبر و ستم بر او نمايد، هر آيينه خدا اورا با قائم (عجل الله تعالی ) ياري خواهد كرد. هم چنين در كتاب مذكور آمده است (الذين اءن مكناهم في الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة ؛ هر گاه ايشان را در روي زمين متمكن نمائيم اقامه نماز و اداي زكات ميكنند.از ابي الجارود از ابي جعفر (علیه السلام) روايت كرد، كه آن حضرت فرمود: اين آيه در شأن آل محمد است تا آخر ائمه و مهدي (علیهم السلام) و احجاب او.
خداي تعالي ايشان را به مشرق و مغرب زمين ملك گرداند و دين را ظاهر ميكند و بدعت و باطل را محو ميكند؛ چنان كه سفيهان حق را مضمحل كردند و در آن وقت ظلم و ستم اصلاً ديده نميشود و امر به معروف و نهي از منكر ميكنند؛ در تغيير مذكور (ان نشأننزل عليهم من السماء آيه فظلت اعناقهم لها خاضعين ؛هرگاه بخواهيم از آسمان بر ايشان آيتي نازل ميكنيم آيتي كه گردنهاي ايشان در مقابل آن ذلت و فروتني قبول ميكنند.
از صالح بن سهل از ابي عبدالله (علیه السلام) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: آيه (وقضينا الي بني اسرائيل في الكتاب لتفسدُن في الارض مرتين ؛ ما به بني اسرائيل دركتاب ـ تورات ـ اعلام كرديم كه دوبار در زمين فساد خواهيد كرد، عبارت از كشته شدن امير مؤمنان (علیه السلام) و ضربت خوردن حسن بن علي (علیه السلام) است (و لتعلن علوا كبيرا)؛سركشي بزرگي ميكنيد، عبارت از كشتن امام حسين (علیه السلام) (فاذا جاء وعد اوليهما)؛هنگامي كه وعده اولي (وقت انتقام فرا رسد وقتي است كه وعده خونخواهي امامحسين (علیه السلام) رسيد (بعثنا عليكم عبادا لنا اولي باس شديد فجاسوا خلال الديار) در آن وقت خداي تعالي پيش از خروج قائم قومي بر ميانگيزاند كه اگر به هر يك از دشمنان آلمحمد (صلی الله علیه و آله و سلم) دست يابند او را ميكشند، (و كان وعدا مفعولا) اين وعدهاي است كه پيش از قيام قائم (عجل الله تعالی) خواهيد رسيد، (ثم رددنا لكم الكره عليهم و امددناكم باموال وبنين و جعلناكم اكثرا نفيرا) بار ديگر شما را بر آنان پيروز ميگردانيم منظور خروج امام حسين (علیه السلام) است كه در ميان هفتاد و دو تن از ياران خود قرار دارد و هر يك از آنانشمشيرهاي زرفام دو لبهاي بر دست دارند.
و به مردم روي ميكنند و ميگويند: اينامامحسين (علیه السلام) است با اصحاب خود خروج كرده تا مؤمنين شك نكنند و او دجال و شيطان نيست و اين در حالي است كه امام زمان (عجل الله تعالی) پشت سر آنان است و زماني كه به اعتقاد مومنين رسوخ نمود كه او امام حسين (علیه السلام) است ديگر شك درخصوص آن نميكنند.بعد از آن امام حسين (علیه السلام) به مردم ميرسد كه حجت قائم (عجل الله تعالی) ميان آنان ظاهرترين مردم است آن گاه مومنين قول او را تصديق ميكنند. وقتي كه حجت (عجل الله تعالی) را وفات ميرسد امام حسين او را غسل و كفن و حنوط كرده و در قبرش داخل لحد ميگذارد.
چرا كه كارهاي وصي را جز وصي نبايد انجام دهد.ابراهيم در حديث خود افزوده امام حسين (علیه السلام) آن قدر سلطنت ميكند كه ابروهايش پيش چشم هايش ميافتد.محمد بن ابراهيم در كتاب «الغيبه از ابي علي اشعري از محمد بن علي از عبدالله بن قاسم از مفضل از ابي عبدالله (علیه السلام) روايت كرده كه از آن حضرت در مورد آيه (واذا نقر في الناقور) سؤال كردند، فرمود: از ما امامي است مخفي زماني كه خدا اراده ظهور او نمود، به دلش وحي ميگذارد.
پس آن وقت ظاهر ميشود و به امر خدا قيام ميكند در كتاب مذكور، از ابن بطائني از پدرش وهب ايشان از ابي بصير از ابي عبدالله (علیه السلام) از آيه (وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لايشركون بي شيئا) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: كساني كه خدا ايشانرا خليفه ميكند، قائم و اصحاب اويند.
در اين كتاب از ابن عقده از احمد بن زياد از علي بن صباح از حسن بن محمد خضرمي از جعفر بن محمد از ابراهيم ابن عبدالحميد از اسحاق ابن عبدالعزيز از أبي عبدالله (علیه السلام) در آيه (ولئن اخرنا عنهم العذاب الي امه معدوده ؛ روايت كرده كه حضرت فرمود: عذاب عبارت است از خروج قائم (عجل الله تعالی) و امت معدوده اصحاب آن حضرتند كه به عدد اصحاب «بدر»اند.از ابن عقده از احمد بن يوسف از ابراهيم مهران از حسن بن علي از پدرش از وهب از ابي بصير از ابي عبدالله (علیه السلام) در آيه (فاستبقوا الخيرات اينماتكونوا يأت بكم الله جميعاً) روايت كرده كه حضرت فرمود: اين آيه در شأن قائم (عجل الله تعالی) نازل شده است او واصحابش جمع ميشوند در وقتي كه پيش از ظهور حضرت آن وقت تعيين نشده است از علي بن حسن مسعودي از محمد عطار از محمد بن حسن از محمد بن كوفي از ابن بخران از قاسم ابي بصير از ابي عبدالله (علیه السلام) در آيه (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا وان الله علي نصرهم لقدير) روايت كرده كه اين آيه در شان قائم (عج و اصحابش نازل شده است علي بن الحسين به اسناد خود از ابي عبدالله (علیه السلام) روايت ميكند كه فرمودند: «يقوم القائم و ليس في عنقه بيعه لاحد».مهدي قيام ميكند، در حالي كه در گردنش بيعت كسي نيست تا مجبور به اطاعت و رعايت شود و لذا قانون اسلام را كاملا اجرا ميفرمايد و دين را زنده ميكند.حضرت ابي عبدالله (علیه السلام) فرمود:«يخرج القائم يوم السبت يوم عاشورا يوم الذي قتل فيه الحسين .روز خروج امام زمان روز شنبه عاشوراي حسين (علیه السلام) خواهد بود و بين ركن و مقام ظاهر شود و جبرئيل او را ملامت نمايد و در روايت ديگر فرمود: در روز وتر روز فرد 1،3، 5،7،9 خواهد بود.
ابن فضال به اسناد خود از حضرت ابي عبدالله (علیه السلام) نقل ميكند كه فرمودند: از علامات مصلح صيحه آسماني خروج سفياني و خسف بيداء، خروج يماني قتل نفس زكيه و غيره است حديث بن مفيده انصاري گفت از ابي عبدالله حسين بن علي (علیه السلام) پرسيدم مهدي(عجل الله تعالی) را به چه علامت بشناسيم فرمود: با راستي و سنگيني باز پرسيدم به چه چيزها فرمودند: به شناختن حلال و حرام و نيازمندي مردم به او و بي نيازي او از مردم رهبر آزادگان امام حسين (علیه السلام) نيز در وصيت خود به محمد بن حنفيه مينويسد:«و اني لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لا ظالما و لكن خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي رسول الله و اريد أن امر باالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيره جدي وابي من براي جاهطلبي و نشاط شوق به مقام و رياست خارج نشدم نه درصدد فساد و خرابكاري ام و نه قصد ستم كاري دارم و لكن خارج شدم براي اصلاح امت جدم و تصميم من اين است كه امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيره و روش جدم و پدرم رفتار كنم و راه و خط مشي آنان را تعقيب و پيروي كنم اكنون ولي عصر امام زمان (عجل الله تعالی) از همين دودمان است و خط مشي او ادامه راه و روش پدران گرامي و اجداد طيبش خواهد بود، براساس اين آيه كه (الذين ان مكنا هم في الارض اقاموا الصلاة و اتوا الزكوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبة الامور)؛كساني كه اگر به آنان در زمين تمكن و قدرت قرار داديم نماز را بر پا ميدارند و زكات ميدهند و امر به معروف و نهي از منكر ميكنند و عاقبت كارها از آن خداوند است بر حسب روايات شريفه اين آيه كريمه نظر به حكومت اسلامي و دولت آسماني امام زمان (عجل الله تعالی) و ياران او دارد و يا بهترين نمونه و مصداقش آن است
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب