4
تیر

بیعت غدیر بیعت با بقیه الله است

در کتاب معجم الاحادیث مهدی (عج) 564 روایت مهدوی از لسان پیامبر نقل شده است که معلوم می شود آن حضرت بارها به جریان امامت و ولایت و خلافت پس از خود در دوران 23 ساله نبوت شان اشاره کرده بودند ما غدیر را ظرف بیعت با امام زمان و ولی عصر در هر دوره ای می دانیم به طوری که در 1400 سال پیش وقتی پیامبر خدا امیرمومنان را معرفی فرمود که : “هر که من مولای اویم علی مولای اوست” مرد و زن با ایشان بیعت کردند اکنون نیز ولی زمان و صاحب غدیر مهدی (عج) است لذا غدیر ظرفی برای بیعت با امام عصر (عج) است که مساله تجدید عهد و پیمان در آن مطرح می شود. ما معتقدیم امام زمان (عج) چکیده و عصاره انبیاست به طوری که وقتی پیامبر (ص) ولایت ایشان را در انتهای خطبه معرفی می کند این آیه نازل می شود که ما امروز دین تو را کامل کردیم و نعمت را بر شما تمام کردیم.

 

 

 

پس قطعا در این عصر ولایت امام عصر (عج) کمال دین و اتمام نعمت است قطعا امروز اگر از رسول خدا می خواستیم تا جانشین برای ما معرفی کند دست امام عصر (عج) را می گرفتند و به جهانیان معرفی می کردند. چنان چه که از برترین اعمال در روز عید غدیر تجدید بیعت با وجود مبارک و نازنین ولی الله المطلق القائم بالصدق و بالحق بقیه الله الاعظم حضرت حجه ابن الحسن العسکری است. زیرا مهم ترین امر بعد از توحید و نبوت، امر ولایت ائمه اطهار و قبول آن است و بهترین روز ما روز عید غدیر است و خداوند هم اراده فرموده که در این روز تجدید بیعت با امیرمومنان (ع) انجام می گیرد. پس مهم ترین و والاترین عملی که مومن در روز شریف غدیر باید انجام دهد. تجدید بیعت با امام و ولی زمان خودش است. زیرا این بیعت با امام و ولی زمان یک بار در غدیر اتفاق افتاد و آن جا که پیامبر فرمود: “الا و انی قد بایعت الله و علی قد بایعنی و انا آخذکم بالبیعه له عن الله عزوجل"   من با حضرت احدیت بیعت کرده ام و علی با من بیعت کرده است و من از طرف خدا برای علی از شما بیعت می گیرم. باید بدانیم که این بیعت تنها دست دادن با خدا نیست بلکه منظور تسلیم بودن قلبی و زبانی و عملی است. چرا که اگر غیر از این باشد بیعت پیامبر (ص) با خداوند معنایی نخواهد داشت. چنان چه  در دعای شریف هم از امام صادق (ع) چنین روایت شده : “اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا و ما عشت من ایامی عهدا و عقدا و بیعه له فی عنقی لا احول عنها و لا ازول ابدا” خداوندا من در این بامداد و هر چه زندگی کنم از روزهای دیگر تجدید عهد و پیمان می کنم با امام زمانم بیعتی که سرپیچی از آن نخواهم کرد و آن را از بین نخواهم برد.
به یاد داشته باشیم صفاتی را که پیامبر (ص) در خطبه غدیر برای آن بزرگوار بیان فرموده:
معاشر الناس! انی نبی و وصیی
الا ان خاتم الائمه منا القائم المهدی        الا انه الظاهر علی الدین
الا انه المنتقم من الظالمین
الا انه الناصر لدین الله
الا انه وارث کل علم و المحیط بکل فهم
الا انه قد بشر به من سلف من القرون بین یدیه
الا انه الباقی حجه و لا حجه بعده و لاحق الا معه و لا نور عنده
علیه الا و انه ولی الله فی ارضه و حکمه و فی خلفه و امنه فی سره و علانیته
این منت است چون نعمت است از جانب پروردگار مهربان. نعمتی که به سبب آن هدایت و رستگاری حاصل می شود مقامات عالی کسب می شود نعمتی است که خداوند معرفت و شکر آن را به همه خلایق واجب گردانید و نعمتی است که در روز قیامت از آن سوال می شود: "ولتسالن یومئذ عن النعیم”
به همین خاطر است که حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) فرمودند: در روز غدیر به ملاقات یکدیگر بروید و پاس این نعمت را بدارید. الحمد لله الذی جعلنا من الممتسکین بولایه امیر المومنین و اولاده معصومین (علیم السلام)

منبع:سیدبن طاووس.اقبال الاعمال.ص 464
 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...