26
شهریور

با خدا دنبال معشوق ديگری نباشيد!

با خدا دنبال معشوق ديگری نباشيد!

انسان دارای سه مرحله حيات است. قبل از دنيا، دنيا و بعد از دنيا.

حضرت می فرمايد: خدا رحمت كند كسی را كه خودش را بشناسد و بداند از كجا آمده و در كجا هست و به كجا می رود.

رب العالمين می فرمايد: من انسان را از دو ريشه خلق كردم؛ اول حقيقت انسانی را خلق كردم (روح كه شبيه‌ترين موجود به خداست) خلقی كه عظيم‌تر از جبرئيل است و ملائكه به آن متكی هستند. حقيقت دوم كه موقتی است و جنسيت دارد و با وفات انتقال پيدا می كند به مرحله ملكوت و سير برگشت تا خدا.

بخش اصلی وجود ما، روح الهی است. چون قبلاً حد نداشته و بی نهايت بوده و با فرهنگ زمين كه محدوديت دارد، سازگاری ندارد. روح، نزديك‌ترين و شبيه‌ترين موجود به خداست با تولدِ به دنيا كه محدود است، دلش می خواهد بي‌نهايت شود و از محدوديت دربيايد و به هيچ كمالی به‌صورت موقت راضی نيست و هر چيزی را بی نهايت می خواهد چون با اصل خلقتش سازگار نيست. دلبر حقيقي و اله اصلی انسان بي‌نهايت است و هر كمالي را كسب كند بالاتر از آن را طلب مي‌كند و هرگز به محدود راضي نيست. پس اله اصلي و حقيقی الله است. به همين دليل نبی اكرم «صلي‌الله عليه و آله و سلم» فرمودند: نه من و نه هيچ پيامبر ديگری حرفی بالاتر از «لا اله الا الله» نياورده‌ايم. هيچ دلبری نيست مگر خدا. با خدا دنبال معشوق ديگری نباشيد. الا بذكرالله تطمئن القلوب. دل بی نهايت شما فقط با دلبر بی نهايت (الله) آرام مي‌گيرد. و كسی انسان‌تر است كه با بی نهايت انس بيشتری بگيرد. رقابت در اين كمال به ما توصيه شده چرا كه ما را به خدا نزديك‌تر می كند و به هدف خلقت نزديك‌تر می كند و در اين مسير انسان‌ها بايد طوری حركت كنند كه توقف و عقب‌گرد نداشته باشند.

هركس ديروزش بهتر از امروزش باشد، ملعون است. اگر دو روزش مثل هم باشد، مغبون است يعنی باخته است. چرا كه زمان متوقف نيست و او درجا زده است. عقب‌گرد و توقف در مسير هدف خلقت ممنوع است و ما بايد شيطانِ راه (دنيا) را كنار بگذاريم.

سرعت بگيريد به سوی مغفرت پروردگار. در ضمن سريع آمدن بايد سبقت هم گرفت. سبقت بگيريد به سوی مغفرت پروردگار. دنياي هركس چيزي است كه نمی گذارد تو به سمت معشوقت بروی. كمال انسانی يعنی من بيشتر عاشق شوم.

تقرب به خدا يعنی شبيه‌تر شدن به خدا. هدف خلقت يعنی بتوانيم كمالات را بيشتر در خودمان باور كنيم.

نبی اكرم «صلي‌الله عليه و آله و سلم» فرمودند: متخلق به اخلاق خدا شويد. در اخلاق خودتان را با كسی مقايسه نكنيد بخواهيد مثل خدا شويد. هر چيزی كه سرعت مرا كم كُنَد، جهنم است، شيطان است.

برگرفته از مبحث رسالت خانواده، استاد محمد شجاعی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...