15
مرداد

اولین شهید عاشورا

حضرت علی اکبر اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود. شجاعت و دلاوری حضرت علی اکبر و رزم آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. سخنان و فداکاریهای وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است.

 

 

روز عاشورا پس از شهادت یاران امام، اولین کسی که اجازه میدان طلبید تا جان را فدای دین کند، او بود. اگر چه به میدان رفتن او بر اهل بیت و بر امام بسیار سخت بود، ولی از ایثار و روحیه جانبازی او جز این انتظار نبود. وقتی به میدان می رفت، امام حسین در سخنانی سوزناک به آستان الهی، آن قوم ناجوانمرد را که دعوت کردند ولی تیغ به رویشان کشیدند، نفرین کرد. علی اکبر چندین بار به میدان رفت و رزمهای شجاعانه ای با انبوه سپاه دشمن داشت. پس از شهادت، امام حسین صورت بر چهره خونین حضرت علی اکبر نهاد و دشمن را باز هم نفرین کرد.

 

 

مرقد مطهر حضرت علی اکبر علیه السلام
محل دفن جوان شجاع و دلاور امام حسین علیه السلام در پایین پاى آن حضرت است.

ضریح امام حسین علیه السلام، چنان که شرح آن در صفحه هاى پیشین رفت، به صورت شش ضلعى است که دو ضلع پایین آن به على اکبر و شهیدان بنى هاشم تعلق دارد. این قسمت به ضریح بیرونى قبر امام حسین علیه السلام وصل شده و 2/6 متر طول و 1/4 متر عرض دارد. بنابر این از عرض یک بخش و از طول دو بخش را در بر مى‌گیرد و دو ضلع از آن را به خود اختصاص مى‌دهد.

منبع

اقمار حسین(ع): زینب کبری(س)، ابوالفضل العباس(ع)، علی اکبر(ع)، حسن.م، قم: ذکری ‫، ۱۳۸۹.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...