3
مهر

آيا ظهور بسيار نزديك است؟!

آيا ظهور بسيار نزديك است؟!

اماكن منتسب به امام زمان(عجل الله تعالي عليه)

خدایا حجت خود را به من بشناسان…

اماكن مختلفي را به امام عصر(عجل الله تعالي عليه) نسبت مي دهند؛ اما آنچه از روايات و منابع معتبر به دست مي آيد، اماكن منتسب به آن حضرت عبارتند از:

۱-سامرا (سرداب جنب حرم مطهر عسكريين)؛

2- كعبه و مسجدالحرام؛

3- مسجد كوفه؛

4- مسجد سهله؛

5- مسجد جمكران.

1- سامرا و سرداب؛ سامرا محل تولد امام عصر(عجل الله تعالي عليه) است. سال ها قبل از تولد حضرت و در زمان امامت امام هادي(ع)، خليفه وقت متوكل عباسي آن حضرت را به سامرا دعوت كرد و امام در سامرا مستقر شد و همان محلي كه امروز حرم امام هادي(ع) و امام عسكري(ع) است، از سوي حضرت خريداري و محل زندگي آن بزرگوار تعيين شد. در ضلع شمال غربي همين خانه، زيرزمين يا سردابي است كه محل عبادت امام هادي(ع) و امام عسكري(ع) و امام عصر(عجل الله تعالي عليه) بوده است.
قداست اين سرداب هم به همين جهت است. آنچه در مورد اين سرداب نقل شده، اين است كه پس از شهادت امام عسكري(ع) كه دوران امامت امام زمان(عجل الله تعالي عليه) آغاز مي شود و آغاز غيبت صغرا نيز هست، آن حضرت از سوي دستگاه خلافت تحت تعقيب قرار گرفتند، مأموران به خانه حضرت هجوم آوردند و وقتي وارد سرداب شدند، مشاهده كردند سرداب مانند دريا پر از آب است و مهدي(عجل الله تعالي عليه) بر روي يك سجاده كه روي آب قرار دارد مشغول نماز است. وقتي آنچه را ديدند به خليفه گزارش دادند، ضمن منصرف شدن از دستگيري آن حضرت، دستور مسكوت ماندن اين واقعه را دادند.

2- كعبه و مسجدالحرام؛ كعبه قبله گاه مسلمين و مقدس ترين مكان روي زمين است. اين مكان مقدس كه يادآور حضرت ابراهيم(ع)، پدر اديان توحيدي و حضرت محمد(ص) خاتم الانبياء است، محل اعلام آغاز ظهور مهدي موعود(عج) براي تحقق اهداف همه انبياي الهي و استقرار عدل و داد در روي زمين است. امام عصر(عجل الله تعالي عليه) از كنار كعبه دعوت خود را شروع و به همه جهانيان اعلام مي كند.

3- مسجد كوفه؛ كوفه در سال 17 هجري بنا شد و پس از به خلافت رسيدن علي(ع) مقر حكومت آن حضرت گرديد. حضرت در مسجد كوفه نماز اقامه كردند و در محراب همان مسجد ضربت خوردند و پس از دو روز به شهادت رسيدند. امامان ديگر نيز در اين مسجد حضور يافته، عبادت كرده و نماز خوانده اند. مسجد كوفه پس از مسجدالحرام و مسجدالنبي، سومين مسجد با فضيلت جهان است. مسافر در آن مخير به قصر و اتمام نماز است و اقامه نماز واجب در آنجا برابر با هزار نماز و نماز استحبابي برابر با پانصد نماز است و فضائل بي شمار ديگري دارد. بر اساس روايات رسيده، مقر حكومت حضرت، كوفه و محل قضاوت و دادرسي اش مسجد كوفه است.

4- مسجد سهله؛ مسجد سهله در اطراف كوفه و در دو كيلومتري شمال غربي مسجد كوفه، كهن ترين مكان منتسب به حضرت بقيه الله(عجل الله تعالي عليه) است. در احاديث رسيده از امامان(عليهم السلام) مسجد سهله اقامتگاه شخصي حضرت ولي عصر در عصر ظهور معرفي شده است.
براي اين مسجد فضائل زيادي نقل شده و اعمال مختلف عبادي ذكر شده است.

5- مسجد جمكران؛ مسجد جمكران در كنار روستايي به همين نام در شش كيلومتري شهر مقدس قم واقع شده است كه مردم ايران اكثراً با آن آشنايي دارند.
اين مسجد در سال 393 هجري طي فرماني كه حضرت ولي عصر(عجل الله تعالي عليه) به حسن بن مثله جمكراني دادند، احداث شد و از آن زمان تا به حال بر پاست و اعمال عبادي خاصي دارد.
اين مسجد كه بيش از هزار سال از عمر آن مي گذرد مورد توجه شيعيان به ويژه علما و مراجع تقليد بوده است.

تبيان

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم