13
بهمن

آثار و پيامدهاى پيروى از شهوات

 1. آثار دنيايى شهوات، حضرت على عليه السلام مى فرمايد: قرين الشهوة مريض النفس، معلول العقل؛ كسى كه با شهوت همراه است، جان و عقلش مريض و بيمار است. و در حديث ديگرى مى فرمايد: «و كم مِنْ شهوةء قد اورثت حزنا طويلاً»؛ چه بسيار شهوت (و لذّات زود گذرى) كه حزن و اندوهى طولانى بر جاى مى گذارد. روزنامه ها و مجلاّت خانوادگى، مملو از حكايت هايى است كه افراد در پى يك نگاه شهوت آلود و يا براى رسيدن به هوى و هوس، عقلشان مغلوب شهوت شده، دست به كارهايى زدند كه يك عمر بايد تاوان آن را بپردازند و جداى از عذاب اخروى، در دنيا جز بدنامى و تباهى و بدبختى چيز ديگرى نصيبشان نشده است.

در حديثى آمده است: كسى كه به سوى شهوات گام بر دارد و پيشى جويد، آفات و بلايا نيز همان گونه به سوى او مى آيد. گناهانى كه آشكارا انجام مى پذيرد، تخلّفى شديد است و سبب تعجيل در نزول بلاها و نقمات مى شود.

💖‌‌💖‌‌💖‌‌

2. آثار معنوى و اخروى امام على عليه السلام مى فرمايد: هيچ چيزى همانند غلبه ى شهوت، تقوا را نابود نمى سازد و نيز فرمودند: شهوت و حكمت الهى در يك قلب جمع نمى شوند. در اين باره روايات بسيارى موجود است كه هر كدام اثرى از آثار منفى گناهان و پيروى از شهوت را ياد آورى مى كند و انسان را از عواقبِ سوء آن آگاه مى سازد و آن چه در همه ى روابط و دوستى هاى نامشروع پيدا مى شود، نگاه شهوت آلود و غلبه ى شهوت و هيجان هاى نامشروع است و اگر اين روابط از حدّ دوستى هاى معمولى خارج شده، به روابط نامشروع زناشويى منجر شود، جداى از عواقب بسيار زيانبار فردى و اجتماعى، عذاب دردناك اخروى را نيز به دنبال دارد كه در قرآن كريم به آن تصريح شده است.

💖‌‌💖‌‌💖‌‌

۳.و در حديثى از پيامبر، آلوده شدن به گناه زنا را همانند كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم و نابود كردن خانه ى كعبه و از بزرگ ترين گناهان بنى آدم ذكر مى كند.

💖‌‌💖‌‌💖‌‌

۴.در حديثى ديگر، آثار شوم دنيايى آن را از بين رفتن آبرو، تعجيل در نابودى و فنا و قطع رزق، و در آخرت، حسابرسى دقيق و سخت و گرفتار شدن به قهر الهى و خلود در آتش جهنّم مى شمارد.

💖‌‌💖‌‌💖‌‌

۵.زشتى و قباحت اين پديده ى شوم به حدّى است كه امروزه همه ى انديشمندان عالم به آن اعتراف نموده و از آثار هولناك اجتماعى آن نگرانند.

💖‌‌💖‌‌💖‌‌

منبع جوانان و روابط ابوالقاسم مقیمی حاجی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...