26
فروردین

بهترین دوست

یکی از چیزهایی که در راه رسیدن به کمال و سعادت، خیلی مؤثر می باشد، دوست و هم نشین انسان است. روایات فراوانی در این باب از معصومین علیهم السلام داریم که ما را در انتخاب دوست و همنشین راهنمایی می کنند. در کتاب تحف العقول آمده است: از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سؤال شد: «ای الاصحاب افضل ؟»

 

بهترین رفیق، دوست و یار انسان چه کسی است؟ حضرت به نحو اختصار، جوابی فرمودند که خیلی پرمعنی و سودمند است و نشان میدهد، چقدر ایشان در هدایت انسانها دقت داشته است. حضرت فرمودند: بهترین دوست و همنشین انسان کسی است که دو خصلت داشته باشد: «مِنْ اذا ذَکَرتَ اَعانَکَ وَ اِذا نَسيتَ ذَکَّرَکَ»اول اینکه هرگاه به یاد خدای متعال افتادی، تشویق و یاری ات کند و دوم این که هرگاه خدا را از یاد بردی و دچار غفلت شدی، سریعا خدا را به یاد تو آورد. واقعا اگر کسی چنین رفیقی داشته باشد، که این دو خصلت در وجودش باشد باید خدا را شبانه روز شکر کند، چراکه بالاترین نفع را برای انسان دارد و نشان دهنده این است که خدا خیلی دوستش دارد که یک چنین دوست شایسته ای را برای او قرار داد.

 

 

خیلی از اوقات، انسان به یاد خدا می افتد و ذکری میگوید و یا صلواتی می فرستد، اما اطرافیان سریعا مسخره میکنند و به هر دلیلی، مانع ادامه توجه او می شوند. این رفاقتها و دوستیهای جز ضرر هیچ فایده ای ندارد و در درازمدت، روح انسان را سیاه و تاریک می کند و باعث میشود که در قیامت، تأسف بخورد و بگوید: «يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا ، فرقان 28. لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی… فرقان 29». [ای وای بر من، كاش فلان را دوست خود انتخاب نکرده بودم. -او مرا از یادآوری گمراه ساخت بعد از آنکه به سراغ من آمده بود.]

باید یک دوستی انتخاب کنی که وقتی به یاد خدا افتادی، او هم از این حالت تو لذت ببرد و تو را دائما تشویق کند، اما خصوصیت دوم دوست خوب، این است که وقتی خدا را فرامواش کردی، خدا را به یاد تو آورد و نگذارد در غفلت بمانی. انسان در زندگی اش گاهی دچار غضب، شهوت، هوای نفس، فشارهای دنیوی و… می شود که بر عقل انسان، غالب میشوند و او را از کوره به در می برند.

 

 

اگر در این اوقات کسی باشد که او را از افتادن در گناه حفظ کند و خدا را به او یادآوری کند، واقعا خوشبخت ترین مردم است، اما اگر رفیقش طوری باشد که در هنگام غيبت، او هم یک چیزی اضافه میکند و یک فحش، یک ناسزا و یک تهمت بگوید یک وقت میبینی که هر دو از راه به در می شوند و حتی اگر پیغمبر هم بیاید نصيحتشان کند، حرفش را قبول نمی کنند.

 

 

در روایت دارد حضرت نوح علی نبینا و آله وعليه السلام، 950 سال مردم را به خداپرستی دعوت کرد، ولی فقط دوازده نفر به او ایمان آوردند؛ حتی پسرش هم به آن حضرت ایمان نیاورد و اینجاست که انسان می فهمد دوست و همنشین، چقدر در سرنوشت انسان مؤثر است؛ حتی باعث میشود که سخن پدر پیغمبرش در وجود او تاثیر نکند.

منبع:رسم پارسایی| آية الله اشتهاردی (ره)


free b2evolution skin
6
مهر

مدت عمر و محل دفن یوسف (علیه السلام )

مدت عمر و محل دفن یوسف (علیه السلام )

در احوال یعقوب آمده است چون آن حضرت از دنیا رفت ، یوسف طبق وصیت پدر جنازه اش را به فلسطین برد و در کنار قبر ابراهیم و اسحاق دفن نمود و به مصر بازگشت

در این که یعقوب پس از ورود به مصر چند سال در آنجا زیست ، اختلاف است . جمع کثیرى گفته اند مدت توقف آن حضرت در مصر هفده سال بوده که پس از آن وفات نمود.

ادامه »


free b2evolution skin
23
شهریور

اسامي حواريون حضرت عيسي

اسامي 12 نفر حواريون حضرت عيسي عليه السلام و 12 فرقه حضرت موسي عليه السلام چيست ؟

در باب ششم انجیل متی و لوقا اسامی حواریون این چنین ذکر شده است:
شمعون، اندریاس، پطرس، یوحنا، فیلیپس، برتولوما ،توما، یعقوب،‌ متی، شمعون کنعانی، یهودا برادر یعقوب ، یهودای اصخریوطی
ابوالفرج‌بن الجوزى در المدهش نام حواريون عيسى را بشرح زير آورده است:
شمعون الصفا ،شمعون القنانی، یعقوب‌بن زندی، یعقوب‌بن حلقی (حلفا)، قولوس (فیلیفوس) ،مارقوس ،يوحنا ،لوقا ،توما، اندراوس (اندرواس)، برثملا (مصحف برثلما) (برطلمى) متی
بعضى از اين دوازده نام بالا با نامهایی كه مسيحيان آورده‌اند وفق نمیدهد.

ادامه »


free b2evolution skin
23
شهریور

۴ نعمتی که بهتر است هر روز صبح یاد کنیم

۴ نعمتی که بهتر است هر روز صبح یاد کنیم چه ها هستند ؟
حضرت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند می ترسم که نعمت خدا از او زائل گردد»

اَلحَمدُ للهِ الَّذِی عَرَّفَنِی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنِی عُمیانَ القَلبِ

ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.

اَلحَمدُ للهِ الَّذِی جَعَلَنِی مِن أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلی اللهُ عَلَیهِ وَآلِه

ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.

ادامه »


free b2evolution skin
23
شهریور

حضرت یونس(علیه‌السلام)

حضرت یونس(علیه‌السلام)
سلام ذالنون در 87انبيا كيست و چگونه زندگي و تبليغ و اخرر چگونه رفت و بعداز و قبل كدام پيامبر امد؟

زندگي حضرت يونس (ع) و قوم ایشان
حضرت يونس ـ عليه السلام ـ يكي از پيامبران و رسولان خداست، كه نام مباركش در قرآن چهار بار آمده، و يك سوره قرآن (سوره دهم) به نام او است.
يونس ـ عليه السلام ـ از پيامبران بني اسرائيل است كه بعد از سليمان ظهور كرد، و بعضي او را از نوادگان حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ دانسته‎اند/1/، و به خاطر اين كه در شكم ماهي قرار گرفت، با لقب «ذو النّون» (نون به معني ماهي است) و «صاحب الحوت» خوانده مي‎شد.

ادامه »


free b2evolution skin