2
اسفند

ویژگی های کاندیدای اصلح


تکاليف مردم در انتخابات
حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم در تبيين وظايف و تکاليف مردم و بخش هاي مختلف جامعه در ارتباط با انتخابات مي فرمايند : «انتخابات در پيش است، اين انتخابات خيلى مهم است. نه خصوصِ اين انتخابات، همه‏ ى انتخابات ها مهم است، اين هم از جمله مهم است. مردم وظائفى دارند؛ مسؤولين، نخبگان وظائفى دارند. اولاً سعى شود اهميت و ارزش و عظمت انتخابات محفوظ بماند؛ معلوم باشد. مردم با اميد و اعتماد به پاى صندوقها بروند. دوم، در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد ميشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و اين حرفها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهائى است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال ميشود.نكته‏ ى سوم اينكه مراقب فعاليتهاى دشمن باشید.
اين ننگ است براى هر كسى كه امريكا بخواهد او را تحت‏ الحمايه‏ ى خود بگيرد. اول، خود آن كسانى كه آن دشمن ميخواهد از آنها حمايت كند، بعد هم مردم فكر كنند، ببينند چرا ميخواهد حمايت كند. كدام نقص در اينها هست كه موجب شده است دشمن بخواهد از او حمايت كند. در داخل يك خانواده ممكن است دو تا برادر، يك برادر و خواهر با هم اختلاف داشته باشند. اگر دشمن، دزد، خائنى كه بيرونِ خانه است، با يكى از اينها ارتباط برقرار كرد و گفت من طرف تو هستم، آن بايستى به خود بيايد، بگويد  چه اشتباهى كردم كه اين دشمن خانوادگى ميخواهد از من حمايت كند. مردم هم بايد حواسشان جمع باشد؛ نگذاريد انتخابات بشود ملعبه‏ ى دست بيگانگان. انتخابات مال ملت ايران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمايز كنند. من بارها به بعضى از افراد سياسى كه فعاليتهائى دارند و گاهى يك مخالف‏ خواني هائى ميكنند، تذكر داده‏ ام، نصيحت كرده‏ ام؛ گفته‏ ام مواظب باشيد مرزهاى ميان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود.
مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اينكه كسانى از اين مرز عبور كنند يا دشمن از اين مرز عبور كند و بيايد اين طرف يا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زياد خواهد بود. مرزها را روشن كنيد؛ مشخص كنيد. اين ملت سالها است كه با توطئه‏ ى امريكا، با دشمنى امريكا، با انواع و اقسام لطمه ‏زدنهاى امريكا مواجه است. هر كار توانستند عليه اين ملت كرده‏ اند. مواظب باشيد مرزهاتان را مشخص كنيد. كسانى هستند مزدور آنهايند؛ كسانى هستند نوكر آنهايند؛ كسانى هستند در خدمت آنهايند. مرزهاتان را با اينها هم روشن كنيد و مشخص كنيد. وقت بصر و صبر، يكى همين‏جاست؛ بصيرت. ملت ايران وقت انتخابات كه ميرسد، احتياج به بصيرت دارد؛ نگاه كند ببيند دشمن چه موضعى گرفته است در قبال اين حركت عظيم مردمى؛ حواس خود را جمع كند، تصميم درست بگيرد. اين هم وظيفه‏ ى ما مردم است كه بايستى مراقبت كنيم. »

( ديدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم به مناسبت سالروز قيام نوزدهم دي‌ماه‏ 1386/10/19 )


همچنين رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار جمعى از پرسنل و فرماندهان نيروى هوائى ارتش پيرامون اهميت و ضرورت شرکت گسترده در انتخابات بيان مي دارند :« آنچه در انتخابات بسيار مهم است، حضور عمومى مردم است؛ همه بايد در انتخابات شركت كنند؛ اين يك وظيفه‏ ى ملى است؛ اين چيزى نيست كه با بودن دولتهاى مختلف، روى كار بودن جريانهاى مختلف، جناحهاى مختلف، تغيير بپذيرد. انتخابات يك فريضه است؛ همه بايد شركت كنند؛ همه بايد خود را موظف بدانند براى اينكه در انتخابات شركت كنند. بهانه‏ جوئى نبايد بشود. بعضى از حرفها بهانه‏ جوئى است.
گاهى بهانه‏ جوئى حقيقى است، گاهى بهانه‏ جوئى براى اين است كه مردم دلسرد بشوند. انتخابات در كشور ما در مقايسه‏ ى با انتخاباتهائى كه ما مى‏ بينيم در دنيا دارد انجام ميگيرد و خبرش را داريم، جزو سالم ترينهاست؛ انتخاباتِ خوبى است. البته من به مجريان انتخابات توصيه كرده‏ ام، الان هم توصيه ميكنم: بايد بشدت قانون را رعايت كنند. حد و مرز، قانون است. همه بايد الزامات قانونى را بپذيرند و تسليم الزامات قانونى بشوند. قانون حد فاصل حق و باطل است در حركت و مشى ملت و مسئولين. قانون را نبايد دور زد. اين بايد رعايت بشود؛ بحمداللَّه رعايت هم ميشود. ما هم توصيه داريم ميكنيم كه با مراقبت و دقت بيشتر قانون را رعايت كنند؛ به كسى ظلم نشود، حق كسى تضييع نشود؛ حق مردم در طرف مقابل، تضييع نشود، كه آدمهاى ناباب و ناصالح، صالح معرفى نشوند؛ آدمهاى صالح هم از حق خودشان محروم نمانند، ناصالح معرفى نشوند. اين رعايتهائى است كه بايد همه بكنند. اما آنچه كه اصل است، حضور در انتخابات است؛ بايد همه در انتخابات شركت كنند؛ اين يك وظيفه‏ ى عمومى است. » (بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از پرسنل و فرماندهان نيروى هوائى ارتش 1386/11/19 )

ويژگي هاي کانديداي اصلح

ما باید خودمان كارهای خودمان را منظم و مرتب كنیم. مردم نگاه كنند به اظهارات داوطلبان محترمی كه در این میدان وارد شدند، ما هم نگاه میكنیم؛ تشخیص بدهیم، ترجیح بدهیم، ببینیم آن كسی كه میتواند برای انقلاب، برای كشور، برای آینده، برای عزت ملی، برای باز كردن گره مشكلات، برای ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل جبهه‌ی معاندان، و برای الگو كردن جمهوری اسلامی در چشم مستضعفان عالم، بیشتر و بهتر تلاش كند، كیست؟ ممكن است تشخیص یك نفر با تشخیص کسی دیگر مخالف باشد؛ هیچ اشكالی ندارد. این را من به همه بگویم: ممكن است شما به یكی از نامزدها علاقه‌مند شوید، رفیقتان به یك نامزد دیگر؛ این موجب نشود كه شما در مقابل هم قرار بگیرید. برای انتخابات و برای گزینش عالی‌ترین مقام اجرائی در كشور - كه بسیار هم حساس است، بسیار هم مهم است - سازوكارهای درستی وجود دارد؛ سازوكار قانون. هیچ مانعی ندارد كه شما به یكی علاقه‌مند باشید، بنده به یكی دیگر علاقه‌مند باشم؛ شما به او رأی دهید، من به دیگری رأی دهم؛ بالاخره اكثریتی هست، اقلیتی هست، ضابطه‌ای هست، قانونی هست؛ بر طبق آن عمل خواهد شد. آحاد مردم با هم كدورت بیجا درست نكنند، به خاطر اینكه این به آن علاقه‌مند است، این به آن علاقه‌مند است؛ خب، باشند. خود داوطلبان محترم هم باید رعایت كنند. كار را با حماسه، با شور، با غیرتمندی، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت كار اینجا است كه ممكن است سكون و سكوت و جمود و خمودگی وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرك باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعین‌حال نفرت‌پراكنی نباشد؛ این میشود. این یك نكته‌ای است كه آقایان داوطلبان محترم خوب است كه رعایت كنند.
نكته‌ی دیگر این است كه رفتار داوطلبان در ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه‌ی لازم میتواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه كه بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار كند. آن كسی كه یا از بیت‌المال هزینه میكند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضی‌ها استفاده میكند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب كند؛ به این چیزها خیلی باید توجه كرد.
در تبلیغات انتخاباتی، در شعارهای انتخاباتی، آنچه كه اهمیت دارد، این است كه مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حكیمانه‌ی انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهایمان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدمهائی در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم.
بیانات در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام۱۳۹۲/۰۳/۰۶
همچنيبن ايشان در اجتماع بزرگ مردم يزد در لزوم شناسايي نماينده اصلح و ويژگي هاي آن مي فرمايند : «آنچه كه من عرض مى‏ كنم، در درجه‏ ى اول حضور مردمى است. در درجه‏ ى بعد كه البته حائز اهميت بسيارى است اين هم، پيدا كردن نماينده‏ ى اصلح است. آن كسانى كه به وسيله‏ ى شوراى نگهبان صلاحيت آنها اعلام ميشود، معنايش اين است كه اين از حداقل صلاحيت مورد نياز برخوردار است. در بين اين كسانى كه اعلام ميشوند، افرادى هستند با صلاحيتهاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پايين‏تر. هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه‏ هاى انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند؛ بهترين از لحاظ ايمان، بهترين از لحاظ اخلاص و امانت، بهترين از لحاظ ديندارى و آمادگى براى حضور در ميدانهاى انقلاب؛ دردشناس‏ترين و دردمندترين نسبت به نيازهاى مردم را انتخاب كنند. اينها فرصتهائى هست، بايستى مردم عزيز ما در همه جاى كشور هوشيارانه، با بصيرتِ تمام تلاش كنند، پيدا كنند و با رأى خود مسجل كنند و مجلس را - آن مجلسى را كه مورد نياز جامعه‏ ى كنونى ماست - تشكيل بدهند.
البته مردم توجه بايد داشته باشند كه تبليغات رنگين و متنوع ملاك نيست؛ وعده‏ هاى غير عملى ملاك نيست. من با خودِ نماينده‏ هاى محترم در دوره‏ هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اينها گفتم: آقايان و خانمهاى نماينده! وظيفه‏ ى نماينده اين نيست كه وعده‏ ى عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه‏ ى انتخابى خود به مردم بدهد؛ اينها كار اجرائى است، كار دولت است. وظيفه‏ ى نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد - يعنى قاعده‏ اى گذاشته ميشود - دستگاههاى اجرائى و قضائى مجبورند برطبق قانون عمل بكنند و عمل ميكنند. وعده‏ هاى غير عملى دادن، وعده‏ هاى بزرگ دادن، اينها ملاك نيست؛ بايد مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست. از طرف علاقه‏ مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقيهاى انتخاباتى، شايسته‏ ى ملت ما نيست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونيت‏دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‏ ها، در مطبوعات، در پايگاههاى اينترنتى و غيره، اينها اصلاً مصلحت نيست. من به طور جد از همه‏ ى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‏ مندى‏اى دارند، درخواست مي كنم، اصرار ميكنم كه اين علاقه‏ مندى خودتان را از راه تخريب ديگران، اهانت به ديگران، متهم كردن ديگران نشان ندهيد. هرچه ميخواهيد، از نامزد مورد علاقه‏ ى خودتان تمجيد كنيد، تعريف كنيد؛ اما ديگران را تخريب نكنيد.
اين علامت بدى است. بعضى جاها در دنيا معمول است اسرار خانوادگى يكديگر را برملا ميكنند، عكسهاى پنهانى از هم ميگيرند، افشا ميكنند. خوب، همان هائى هستند كه وقتى هم رفتند مجلس - ديده ‏ايد در تلويزيون - سر يك مسئله‏ اى مى‏ افتد به جان هم، با مشت و لگد با هم رفتار ميكنند! اينكه امتياز براى نماينده نيست.آنچه كه در مورد انتخابات بايد به ياد مردم عزيز ما باشد، آماده شدن براى حضور همه‏ جانبه و گسترده در انتخابات و كوشش كردن براى شناسائىِ اصلح و مراعات كردن رفتارهاى انتخاباتى است، كه اين را عرض كرديم.»

(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در اجتماع بزرگ مردم يزد 1386/10/12)
رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان در تبيين اين موضوع مهم مي فرمايند : « به كى‏ رأى بدهند؟ شاخص اين است كه شعارهاى انقلاب بايستى به وسيله‏ ى مسئولين و منتخبين ما روز به روز زنده‏ تر شود اين شاخص است. ربطى به جناح ‏بنديها ندارد، ربطى به اسمها ندارد. علاج دردهاى اين ملت و وسيله‏ ى رسيدن به آرمانهاى اين ملت، شعارهاى انقلاب است؛ اينها بايد حفظ شود. آن كسانى كه با اين شعارها به معناى حقيقى كلمه مخالفند، دشمنِ اين شعارهايند؛ اينها نبايد در مراكز تصميم‏ گيرى واقع بشوند. بين ملتند، باشند. آحاد ملت، هر كسى هر عقيده‏ اى داشته باشد، اشكال ندارد؛ اما آن كسى كه عقيده‏ اش اين است كه اين ماشين بايد راه نيفتد، اين را نميشود پشت رُل گذاشت. يك آدمى كه عقيده‏ اش اين است كه از اين جا بايد اين اتومبيل حركت نكند، اين شخص را پشت فرمان خودرو بگذاريم، هيچ وقت اين اتومبيل حركت نخواهد كرد. بايد كسى را بگذاريم كه معتقد به اين حركت باشد، معتقد به اين راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به توانائيهاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصها را قبول داشته باشد. اين آن نقطه‏ ى حساس است. اين هم نكته‏ ى دوم است.البته بايد هوشيارى بخرج داد؛ بايد هوشيارى بخرج داد. از دوروها و دورنگها و ظاهر باطن مختلفها بايستى ترسيد.»

(‏بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان‏ به مناسبت روز 29 بهمن1386/11/28)

تاثير مشارکت حداکثري در تقويت اتحاد ملي
رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان مي فرمايند : «چند صباح ديگر انتخابات داريم. حضور در انتخابات هم از همين قبيل است؛ حضور است. من اصرارم در همه‏ ى انتخاباتها بر حضور است. بايد آمد سر صندوق رأى، به كورى چشم دشمن بايستى رأى داد. دشمن ميخواهد كه ملت انتخابات نداشته باشد، راهپيمائى بيست و دو بهمن نداشته باشد، راهپيمائى قدس نداشته باشد، حضور در مراسم عظيم دينى نداشته باشد، احساسات دينى نداشته باشد. جوان ما بى‏ تفاوت و بى‏ رگ و بى‏ اعتنا و دلسپرده‏ ى به شهوات و غرق در فساد و در مواد مخدر باشد. دشمن اين را ميخواهد؛ اين براى دشمن خوب است، لذا اين را ترويج ميكنند؛ گاهى به زبان بيان ايدئولوژى، گاهى به زبان تهديد سياسى، گاهى به زبان تهديد نظامى، گاهى به وسيله‏ى باندهاى قاچاق مواد مخدر، گاهى به وسيله‏ى ترويج فيلمهاى مهيج شهوت؛ دشمن همه‏ جور وارد ميدان ميشود و تلاش ميكند و خودكشون ميكند كه بلكه بتواند اين ملت را از اين حركت مستقيم و قوى و عزيز منصرف كند.
وقت انتخابات هم كه ميشود - شايد يادتان هست - غالباً قبل از انتخابات يك حرفى ميزنند كه معنايش اين است كه مردم در انتخابات شركت نكنيد؛ كارهائى ميكنند، تلاش ميكنند؛ گاهى به وسيله‏ ى آدمهاى غافل و فريب خورده، گاهى به وسيله‏ ى آدمهاى وابسته، كارهائى ميكنند كه بلكه مردم را از شركت در اين مراسم عظيم باز بدارند، كه انتخابات يكى از اين مراسم بسيار عظيم است.من توصيه‏ ام به مردم در درجه‏ ى اول اين است كه بيايند وارد ميدان انتخابات شوند، صندوقهاى رأى را پر رونق كنند. خود اين صفوفى كه ايستادند، ممكن است زحمت هم داشته باشد؛ در هواى سرد؛ يك ساعت - كمتر، بيشتر - اما اين مجاهدت است، اين جهاد است؛ اين زحمت پيش خداى متعال اجر دارد. بروند رأى بدهند. »

(‏بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان‏ به مناسبت روز 29 بهمن‏ 1386/11/28)
آن رهبر فرزانه در ديدار با مجلس خبرگان مي فرمايند : « دشمن با استفاده از شگرد رايج خود براي تقسيم‌بندي عرصه سياسي كشور به تندرو و ميانه رو، تلاش مي‌كند با گفتمان حاكم بر پايبندي به اصول انقلاب اسلامي مقابله كند و به صراحت نيز اعلام كرده است كه بايد فشار به ايران را افزايش داد تا در دو انتخابات مهم آينده، ميانه‌روها يا همان افرادي كه به اصول و نظام جمهوري اسلامي معتقد نيستند برسر كار بيايند.»ايشان با تأكيد بر اينكه اكثريت مردم و مسئولان به اصول نظام و انقلاب معتقدند تصريح مي نمايند:‌ «اين اصول بايد مبناي همكاري و اتحاد ملي قرار گيرد و اقليتي هم كه اين اصول را قبول ندارند، به عنوان شهروند از حقوق عمومي برخوردار هستند. » رهبر انقلاب اسلامي تصريح نمودند : « نظام جمهوري اسلامي ايران به بركت استقامت، شجاعت، فداكاري و حضور مردم در صحنه همواره حركت رو به پيشرفت داشته و اكنون به قدرت اول منطقه و كشوري تأثيرگذار در بسياري از مسائل جهاني تبديل شده است. » رهبر انقلاب اسلامي،‌ همراهي و تبادل نظر نيروهاي معتقد به انقلاب و پررنگ كردن مرزها با دشمن را از جمله شاخص‌هاي نظام اسلامي دانستند و افزودند:‌ « مجموعه نيروهاي معتقد به انقلاب با سلايق و عقايد مختلف بايد در چارچوب اصول با يكديگر اتحاد و همكاري داشته باشند و مرزهاي فكري، عقيدتي و ارزشي خود را با دشمن پررنگ كنند.»

(ديدار اعضاي مجلس خبرگان ، 1386/12/7 )
و بالآخره رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام‏ تأکيد مي نمايند : «البته ملت ايران به فضل الهى آمادگى ‏اش خيلى خوب است. شما هم بايستى اين آمادگي هارا بيشتر كنيد؛ بخصوص حالا كه مسئله‏ ى انتخابات هم مطرح است. من خواهش ميكنم هميشه، در همه‏ ى دوران ها، انتخابات ها را وسيله‏ اى قرار بدهيد براى قوت ملى، براى افزايش اقتدار ملى؛ نه براى تضعيف نظام و تضعيف آبروى ملت. جنجال هائى كه بعضاً از طرف بعضى از احزاب و گروهها و جريانهاى سياسى و جناحهاى بداخلاق در اطراف انتخابات ميشود، تضعيف كننده‏ ى كشور و ملت و نظام است. جناحهاى مختلف، جريانهاى مختلف، گرايشهاى مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‏ مندى همه‏ى عواملشان را بسيج كنند و انتخابات را به عنوان يك هدف عالى، هدف خوب، هدف شيرين مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روى هم كشيدن قضايا را نكشانند. انتخابات را وسيله‏ اى بكنيد براى اينكه دشمنان را نااميد بكنيد و ان‏شاءاللَّه اين انتخابات هم مثل بقيه‏ى انتخاباتها مايه‏ ى عزت روزافزون اسلام باشد.»

( رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام‏ ، 1386/6/31) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 7/100102541)

مردم سالاری دینی

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...