14
شهریور

وقايع(شهادت آيت الله حاج شيخ على قدوسى)

شهادت آيت الله حاج شيخ على قدوسى (1360)
تاریخ وقوع: 14 شهریور

على قدوسى ، در سال 1306 در يك خانواده روحانى درشهر نهاوند متولد شد.
پدرش يكى از روحانيون برجسته نهاوند و نزد آيت الله العظمى بروجردى از احترام خاصى برخوردار بود. شهيد قدوسى تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش به پايان رسانيد و در سال 1323 هجرى شمسى وارد حوزه علميه قم شد و دوره كامل فقه و اصول را در محضر آيت الله العظمى بروجردى و امام خمينى ((ره )) و قبل از حادثه 15 خرداد 1342 به پايان رسانيد و به مقام والاى اجتهاد نايل آمد.
شهيد از همان آغاز طلبگى ، علاقه خاصى به اخلاق و عرفان داشت و در پى اين علاقه بود كه از همان ابتدا به كسب فضايل اخلاقى پرداخت .

pan style="color: #800080;">شهيد قدوسى در ميدان مبارزه عليه رژيم شاهنشاهى هميشه از پيشگامان بود و سابقه مبارزات وى به سالها پيش از 15 خرداد 1342 برمى گردد، البته طى سالهاى 42 - 1341 اين مبارزات در پرتو خروش امام خمينى ((ره )) عليه شاه به اوج خود رسيد و وى نيز به عنوان يك شاگرد عاشق امام با فداكارى و سختكوشى به يارى مراد خويش قيام كرد و اين مبارزه را همچنان ادامه داد تا اين كه در سال 1345 به دنبال كشف تشكيلات مبارزاتى گروهى از علما و روحانيون كه رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آيت الله خامنه اى و آيت الله هاشمى رفسنجانى نيز از اعضاى آن بودند، شهيد قدوسى به همراه مرحوم آيت الله ربانى شيرازى دستگير و به زندان قزل قلعه انتقال يافت .
مرحوم قدوسى براى احياى فرهنگ پربار اسلامى اهمين ويژه اى قائل بود به همين جهت اهم فعاليت خود را صرف پايه ريزى يك يك سيستم آموزشى نو و پرثمر نمود و اعتقاد داشت كه به موازت فعاليت سياسى بايد زير بناى فرهنگى و مكتبى را نيز تقويت كرد. به دنبال اين انديشه بود كه با همكارى و طراحى شهيد مظلوم آيت الله بهشتى اقدام به تاسيس مدرسه حقانى (منتظريه ) و ((مكتب توحيد) كرد و با اعمال شيوه اى نو و كارساز، اين دو نهاد آموزشى را الگويى براى ساير جاها قرار دارد.
شهيد فلسفه را نزد علامه طباطبائى صاحب تفسير الميزان فرا گرفت و در فراگيرى رموز فلسفه از خود نبوع فراوانى بروز داد به گونه اى كه مورد توجه استاد خود قرار گرفت و استاد، ايشان را به دامادى خود پذيرفت . شهيد از اعضاى هيئت مدرسين و مورد اعتماد كامل زعماى حوزه علميه قم بود.
نامبرده بعد از پيروزى انقلاب به فرمان امام خمينى ((ره )) به سمت دادستان كل انقلاب برگزيده شد. و پس از 31 ماه خدمت صادقانه در سنگر قضاوت به دنبال رسوايى منافقين ناجوانمردانه بر اثر انفجار يك بمب آتش زا در دادستانى كل انقلاب به فيض عظماى شهادت نايل آمد.

پيام امام خمينى ((ره ))
((اينجانب ساليان طولانى از نزديك با او (شهيد قدوسى ) سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف مى شناختم .
شهادت بر او مبارك ، و فود الى الله و خروج از ظلمات به سوى نور بر او ارزانى باد.
راهى است كه بايد پيموده و سفرى است كه بايد رفت چه بهتر كه در حال خدمت به اسلام و ملت شريف اسلامى شربت شهادت نوشيد و با سرافرازى به لقاء الله رسيد و اين همان است كه اولياى معظم حق تعالى كه آرزوى آن را مى كردند و از خداى بزرگ در مناجات خود طلب مى كردند دست يافت .
گوارا باد شربت شهادت بر شهداى انقلاب اسلامى و خصوص شهداى اخير ما كه با دست جنايتكار منفورترين عناصر پليد به جوار رحمت حق شتافتند و افتخار براى اسلام و ننگ و نفرت براى دشمنان دژخيم ملت شريف آفريدند.))

شهيد قدوسى از ديدگاه مقام معظم رهبرى

((… هم پركار بود، خسته نمى شد، هم پشتكار داشت . اين طور نبود كه يك كارى را رها كند و دنبال كار ديگرى برود. نمونه آن مدرسه حقانى ، اگر رياست مدرسه حقانى با كسى غير از آقاى قدوسى بود من باور نمى كنم كه اين مدرسه به اين اندازه از فوائد و آثار مى رسيد. اين مرد بود كه نشست آنجا، حواسش را جمع كرد از همه كارهاى خود بريد، به هيچ كارى نپرداخت تا اين مدرسه را به اين رونق رساند و از لحاظ شكل و محتوى مدرسه را به حد مطلوب و قابل توجهى قرار داد.))

آيت الله هاشمى رفسنجانى درباره شهيد قدوسى گفته اند
((يك خصوصيت بارز ايشان نظم و قاطعيت بود، در بين همه ما ايشان زبانزد بود به نظم و قاطعيت و به همين دليل ما براى ايشان مديريتى قائل بودمى و كارهايى كه در آن روزها احتياج به مديريت قاطعى داشت به ايشان سپرده مى شد و به همين دليل هم ايشان را مسئول محاكمات آن زمان كردند و اول مسئول زندانى ها بازداشتى از رژيم قبل در روزهاى اول انقلاب كه خيلى بى نظم بود كردند و اين كار براى اين انجام شد كه بشود به آنجا نظمى داد.))


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...