8
بهمن

جوانان و ازدواج

 از دیده گاه اسلام (ازدواج ) یک عمل مقدسی شمرده شده است ، قرآن مجيد ميفرمايد: :  مرد را در لباس زن و زن را لباس مرد معرفی می فرماید، یکدیگر را موجب آرامش هم خواند و آن همه امتیازات که برای این دنیا و دنیای ابدی برای هر دو منظور داشت . و در این باره پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله می فرماید: ازدواج کردن یکی از سنّت های من است کسیکه از آن سرپیچی کند از امّت من نیست و در روایت دیگر می فرماید: کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده و در نگهدای نصف دیگرش کوشا باشد و از نافرمانی خداوند هراسان باشد و باز نبی اکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله در روایت دیگر می فرماید: بهترین امّتم ازدواج کرده ها هستند و بدترین آنها عَزَبْها می باشند و اکثر اهل جهنّم عَذَبها هستند.

اسلام با ترک ازدواج مخالف است
امام رضاعلیه السّلام فرمودند: روزی زنی به خدمت امام باقرعلیه السّلام آمد و عرض کرد: من (مُتَبَتَّلَه ) هستم . امام پرسید: منظورت از (تَبَتُّل ) چیست ؟ پاسخ داد: قصد کرده ام که هرگز ازدواج نکنم ! پرسید برای چه ؟ گفت : می خواهم از این عمل ، به فضل و برتری دست یابم . امام فرمود: از این فکرت منصرف شو، اگر در این کار فضیلتی وجود می داشت ، فاطمه زهرا(سلام الله عليها ) برای رسیدن به آن ، از تو شایسته تر بود، زیرا هیچ کس در فضیلت بر او پیشی نگرفته است .
آیا ازدواج مانع از درآمد می شود

بعضی از جوانان به این گمان هستند که اگر ازدواج کنند درآمد و امرار معاش آنها در زندگی کم خواهد شد. جواب این گروه را امام صادق علیه السّلام از قول رسول خداصلّی اللّه علیه و آله چنین می فرماید: (اگر فقیر و ندار هستید ازدواج کنید که خداوند عزیز به فضلش شما را ثروتمند می کند.) و قرآن کریم هم در این باره می فرماید: (ان یکونوا فقراء یغنهم اللّه من فضله )بین غلامان و کنیزان نیکوکار خود ازدواج برقرار کنید، اگر فقیر باشند خداوند آنها را غنی می کند. پس کسی که از ترس فقر ازدواج نکند به درستیکه به خداوند عز و جل بدگمان شده است .


سنّ ازدواج در چه زمانی است

سنّ ازدواج در اسلام برای پسر و دختر زمانی است که یا به اختیار می توانند ازدواج کنند یا به اجبار زمانی ، به اختیار آن است که درک مسؤ لیت خانوادگی را داشته باشند و بتوانند همسرداری کنند یا بطور خلاصه بتوانند به یکدیگر خیر برسانند. امّا سن ازدواج به اجبار زمانی ، آن است که هرگاه پسر یا دختر متوجّه شوند که به علّت نداشتن همسر به گناه آلوده می شوند لازم است برای دفع گناهان ازدواج نمایند.
با چه کسانی ازدواج کنیم

در سوره نور آیه 26 (والطیبات للطیبین ) یعنی (زنان خوب برای مردان خوب ) و (والطیبون للطیبات ) یعنی (مردان خوب برای زنان خوب ). خداوند مطابق شاءن شما همسری آفریده است پیامبرصلّی اللّه علیه و آله فرمودند: با کسانی ازدواج کنید که هم شاءن شما باشند. جوانان مسلمان سعی کنند با کسانی ازدواج کنند که هم طراز دینی و اخلاقی آنها باشند چه در غیر اینصورت پایه های ازدواج سست و بی بنیان خواهد بود و ممکن است به جدائی و طلاق منجر شود. چه در اسلام هیچ امری نزد خدا بدتر از طلاق نیست مگر مواردی که قانون حنیف اسلام تعیین فرموده و آن جائی است که دیگر به هیچ عنوان ادامه زندگی بین دو همسر مقدور نیست در اینصورت طلاق لازم شمرده می شود.
معیارهای انتخاب همسر

 اخلاق نیک - تدیّن - اصالت خانوادگی - عقل - سلامت جسم و تن - زیبایی- تناسب سنّی - تناسب مالی - تناسب علمی- کفویت (یعنی همان تناسب در اخلاق ، دین ، جمال ، مال ، حسب ، و نسب و سواد و…)

 

منبع:

رهگشای جوانان ( شامل مسائل تربیتی روزانه و اعتقادات دینی جوانان )علی رستمی چافی

 

 

 

www.atlasnetwork.org

 


free b2evolution skin
نظر از: متین [عضو] 

با سلام و احترام .
مطالب زیبا و مفیدی بود . موفق باشید .

1394/11/09 @ 15:27


فرم در حال بارگذاری ...