9
بهمن

بهترین شیوه اصلاح جامعه‌

با توجه به گستره ابعاد زندگی بشر و سرپیچی‌های او از احکام عقل و شرع در تمامی صحنه‌های زندگی، هیچ سازمان و دستگاه گسترده‌ای قادر به اصلاح جامعه و کنترل افراد آن نخواهد بود. به همین علت خداوند با تکلیف قرار دادن امر و نهی اصلاح جامعه را ممکن و آسان کرده است، به گونه‌ای که اصلاح مردم به دست خود آنها در همه جا و حتی در خصوصی‌ترین محیط های زندگی صورت می‌پذیرد و کمترین هزینه‌ای را هم برای بیت‌المال در بر ندارد.و با پاداش و تهدیدی که بر انجام و ترک آن مقرر فرموده است، تحقق این وظیفه را تضمین نموده است.

معروف و منکرهای اخلاقی و اجتماعی‌
معروف‌های واجب اخلاقی‌
رازداری، عفت، غیرت، عدالت، حق‌گرایی ، آخرت‌گرایی، کفرستیزی، مبارزه با گناه، رعایت قانون و حقوق مردم، احترام به مقدسات مذهبی امید به خدا، جواب دادن به سلام دیگران، خودسازی،…


منکرهای حرام اخلاقی‌
تکبر، دروغ، تهمت، استهزای دیگران، اظهار حسادت ، بی‌حرمتی به دیگران، فحشا، عیب‌جویی، ، کوچک شمردن گناه ، یأس از رحمت الهی، عاق والدین ، بی‌حجابی و خودنمایی زنان در نزد نامحرم، بی‌احترامی به مقدسات ،گفتن و شنیدن غیبت و…
منکرهای حرام عبادی‌
سهل‌انگاری در عبادات واجب به‌ویژه نماز، ریا در عبادت، پرستش غیر خدا نظیر پرستش آتش، مقام، پول، زن و هوای نفس، حضور نیافتن در نماز جماعت از روی بی‌اعتنایی، ترک حج و روزه.
معروف‌های واجب خانوادگی‌
صله رحم، احترام به والدین ،حفظ اسرار خانواده، ، صیانت زن و فرزند از هر گونه انحراف فکری، عملی و اخلاقی…
منکرات حرام خانوادگی‌
قطع رحم (روابط خویشاوندی)، اظهار حسادت با اقوام، دخالت در زندگی خانواده‌ها، ، ایجاد تفرقه و فتنه بین اقوام، هتک حرمت خویشاوندان، بیرون رفتن زن از منزل بدون رضایت شوهر، بدبینی اعضای خانواده از سوی هر یک از اعضای آن.


حافظان حریم (امر به معروف در عصر ما)/ تألیف محمد‌رضا اکبری.





www.cnn.com


 

 

 


free b2evolution skin
نظر از: محمدی [عضو] 

سلام عزیز
کاش راه حل مشکل را ارائه می کردی
موفق باشی

1394/11/26 @ 19:32
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
عضو محترم تیم فعالان کوثر بلاگ، ضمن تشکر از شما به دلیل شرکت در فراخوان «فضیلت های فراموش شده» ، مطلب حاضر در ویژه نامه فراخوان درج گردید.
موفق باشید.
http://vijename.kowsarblog.ir/fazilat

1394/11/26 @ 16:05


فرم در حال بارگذاری ...