13
مرداد

عادت هاي بد و رفتار و روشهاي ترک عادت

داشتن اميد به تنهايي ، عادتهاي بد کودکتان را از بين نمي برد. براي از بين بردن عمل غيرارادي عادت ، به يک برنامه مشخص نياز خواهيد داشت. در سلسله مقالات روشهاي ترک عادت ، شش روش را که ما به طور موفقيت آميزي در طي سالها از آنها استفاده کرده ايم، مورد بررسي قرار گرفت . در مقالات قبل به بررسي 3 روش «شکل دهي»،« شناسايي محرک» و «خودآگاهي» پرداختيم . حال بررسي سه مود آخر : «پيشگيري پاسخ» ، «پاسخ جايگزين» و «نظارت».

پيشگيري پاسخ
همان طور که از نامش پيداست «پيشگيري پاسخ» ، کودکان را از انجام عادتشان باز مي دارد. براي مثال مکيدن شبانه ي شست را مي توان با بستن يک چوب به قسمت داخل مفصل آرنج از بين برد. اين کار از نزديک شدن شست به دهان کودکي که خوابش برده جلوگيري مي کند. پيشگيري پاسخ به ترک عادت کمک مي کند زيرا هر باري که جلوي عادت گرفته مي شود، ميل انجام آن ضعيف تر مي شود.

در انجام اين روشهاي پيشگيرانه پافشاري نکنيد، چون عموماً دقيق نبوده و براي استفاده ي موفقيت آميز از آن نياز به همکاري کامل کودکانتان مي باشد.

بنابراين اگر کودکتان عادت دارد پايش را تکان دهد و نمي خواهد موقعي که دارد تکاليفش را انجام مي دهد وزنه به پايش ببندند، اين روش را کنار گذاشته و از ساير روشهايي که در که ديگر مقالات بخش کودک تبيان آمده است استفاده کنيد.

پاسخ جايگزين
پاسخ جايگزين رفتار يا فعاليتي است که کودکان مي توانند براي جايگزين کردن يا کاهش عادتهاي بد هميشگي شان از آن استفاده نمايند.

يک پاسخ جايگزين يا مي تواند جايگزين رفتار عادتي شود و انجام آن را ناراحت کننده سازد يا مي تواند حواس کودک را به چيز ديگري معطوف کند و انجام عادت را به تأخير اندازد. اين مسئله باعث مي شود تا تعداد دفعاتي که اين عادت انجام مي گيرد، تقليل يابد.

پاسخهاي جايگزين علاوه بر اين که به کودکان فعاليت جايگزيني ارائه مي دهند، به آنان حس کنترل بر عادتشان را نيز مي دهند.

صفحات: 1· · 3


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...