19
آذر

​زمین خالی از حجّت نمی ماند

در جهان بینی مکتب اهل بیت (علیهم السّلام) انسان بدون امام معصوم (علیه السّلام)، نخواهد ماند؛ چرا که بدون امام معصوم (علیه السّلام) هدایت و کمال صحیح و شایسته انسانی میسّر نخواهد شد. بعلاوه حفظ نظام هستی به برکت وجود حجت های خداوند است. بر این حقیقت در جای جای روایات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السّلام) به شیوه های مختلف تصریح شده است.



منتهی گاهی زمینه و شرایط برای حضور علنی و آشکار امام (علیه السّلام) فراهم است در نتیجه او به گونه ای که همه مردم او را می شناسند و به او دسترسی دارند در میان آن ها زندگی می کند، اما در شرایط خاصی به جهت وجود خطرات جانی یا مصالح دیگری که خداوند به آنها عالم تر است مشیّت الهی اقتضاء می نماید که امام (علیه السلام) پنهان از چشم مردم زندگی کند.



حدیثی از روایات حضرت علی علیه السلام  - عن علی علیه السلام قال: اللّهم انه لابدَّ لارضک من حجّة لک علی خلقک، یهدیهم الی دینک و یعلّمهم علمک لئلا تبطل حجّتک و لا یضلّ أتباع اولیائک بعد اذ هدیتهم به اما ظاهر لیس بالمطاع او مکتتم مترقّب، ان غاب عن النّاس شخصُهُ فی حال هدایتهم فانّ علمه و آدابه فی قلوب المؤمنین مثبتة، فهم بها عاملون.



بار خدایا! همواره باید در روی زمین تو حجتی برای بندگانت داشته باشی تا خلق را به دینت راهنمایی کند، و علم تو را به آنها بیاموزد تا حجّت تو تباه نشود و پیروان اولیاء تو بعد از آنکه آن ها را هدایت کرده ای دوباره گمراه نگردند. [حجت تو] یا ظاهر و آشکار خواهد بود که اطاعت او را نمی کنند و یا از دیده ها نهان خواهد بود که مردم در انتظار او به سر می برند. اگر شخص و جسم او در حال هدایت مردم از آنان غائب باشد علم و آدابش در قلب های عاشقان حق پایدار است و آن ها به آن علم و آداب پایبند هستند و به آن عمل می کنند.

منبع:

چهل حدیث پیرامون حضرت مهدی(عج)

سید صادق سید نژاد

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...