مترجم سایت

 

 بدعاقبتی
سوره یس

نقل شده است که فُضَیل بن عیاض که یکی از مردان طریقت است؛ شاگردی داشت که اعلم شاگردان او محسوب می‌شد، وقتی بیمار شد، هنگام احتضار، فضیل به بالین او آمد و نزد سر او نشست و شروع کرد به خواندن سوره «یس».


آن شاگرد محتضر گفت: مخوان این سوره را ای استاد!

فضیل از او پرسید که تو از بهترین شاگردان من بودی چه شد که خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبت بد مُردی؟

گفت: برای سه عملی که انجام می‌دادم:

اول: نمّامی و سخن چینی کردن.

دوم: حسد بردن… .

پس فضیل ساکت شد و به او گفت: بگو: لااله الاّ الله.

گفت: نمی‌گویم آن را به جهت آن که - العیاذُ بالله - من بیزارم از آن، پس به این حال مُرد.

فضیل از مشاهده این حال بسیار ناراحت شد، و به منزل خود رفت و بیرون نیامد. پس از مدتی او را در خواب دید که او را به سوی جهنم می‌کشند.

فضیل از او پرسید که تو از بهترین شاگردان من بودی چه شد که خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبت بد مُردی؟

گفت: برای سه عملی که انجام می‌دادم:

اول: نمّامی و سخن چینی کردن.

دوم: حسد بردن.

سوم: من بیماری داشتم و به نزد طبیبی رفته بودم، او به من گفته بود که در هر سال یک قدح شراب بخور که اگر نخوری این بیماری در تو خواهد ماند. پس من بر حسب قول آن طبیب شراب می‌خوردم، به دلیل این سه عمل که انجام می‌دادم؛ عاقبت من بد شد و به آن حال مُردم .

منبع:

کتاب منازل الآخرة، شیخ عباس قمی(ره)، ص 81 ، با تصرف .


www.today.com/news

اشتراک گذاری این مطلب!

موضوعات: تلنگر
   شنبه 30 آبان 13941 نظر »

الناس ابناء الدنیا و لا یلام الرجل علی حب امة

مردم فرزندان دنیا هستند و هیچ کس را برای دوستی مادرش نمی توان سرزنش کرد.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2


موضوعات: تلنگر
   چهارشنبه 1 مهر 1394نظر دهید »

آثار دنیاگرایی و تجمل خواهی درآموزه های اسلامی


انسان موجودی مرکب از دو بعد ماده و معنی است و هر یک از دو بُعد وجودی او، نیازهای خاص خود را دارد که باید مورد ملاحظه قرار گرفته و برآورده گردد. دین مبین اسلام نیز نیازهای گوناگون انسان را مد نظر قرار داده و به عنوان مکتب اعتدال، افراط و تفریط در هیچ یک از حوزههای زندگی را اجازه نداده است.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2· 3· 4· 5· 6· 7· 8· 9· 10· 11· 12· 13· 14· 15· 16· 17· 18· 19


موضوعات: تلنگر
   چهارشنبه 1 مهر 1394نظر دهید »

مرز بین خوار کردن خود و فروتنی

هرجا فروتنی ما سبب خواری و ذلّت ما و سوء استفاده دیگران شودـ و هر كاری كه این پیامد منفی را داشته باشد نظیر تملّق گویی و طمع ورزی ـ ممنوع است؛ زیرا آبرو، شخصیت و عزّت مۆمن، حقّ الهی است، نه كالایی در دست خود انسان كه حراجش كرده، بگذارد كه بی جهت از دست برود.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2· 3· 4· 5· 6


موضوعات: تلنگر
   چهارشنبه 1 مهر 1394نظر دهید »

آژیر خطر قرآن كریم

از تعبیرات مختلف آیات و روایات، به شدت و ضعف خطرهاى گناه پى مى‌بریم. در قرآن نسبت به بعضى از گناهان تعبیر شده كه آن را انجام ندهید مانند:
ولا تاكلوها اسرافاً(1)؛ از اموال آنها از روى اسراف نخورید.
در بعضى از موارد تعبیر شده كه از آن دورى كنید؛
واجتنبوا الطاغوت(2)؛ و از طاغوت دورى كنید.
و در بعضى موارد گفته شده نزدیك آن نشوید؛
وَلاتَقرَبوا الفَواحِشَ ما ظَهَر مِنها وَ ما بَطن(3)؛ به كارهاى زشت، خواه آشكار و خواه پنهان نزدیك نشوید.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2· 3


موضوعات: تلنگر
   چهارشنبه 1 مهر 1394نظر دهید »

تزکیه نفس

باید دانست وقتی انسان از خود غفلت کند و در صدد اصلاح نفس و تزکیه آن بر نیاید و نفس را سر خود بار آورد هر روز بلکه هر ساعت بر حجابهای آن افزوده می شود و از پس هر حجابی،حجابی بلکه حجبی برای او پیدا شود تا آنجا که نور فطرت به کلی خاموش و منطفی شود . آیا نیامده…………….

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2· 3· 4· 5· 6· 7· 8· 9· 10· 11· 12


موضوعات: تلنگر
   چهارشنبه 1 مهر 1394نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 13

موضوعات

لطفاً نظرات و پيشنهادات خود را در انتهاي مطالب درج بفرماييد پشتيباني فانوس بهترين لحظات را براي شما آرزومند است

جستجو

خبرنامه

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی

گروه تفسیر و علوم قرآنی سطح سه

 
آموزش آفیس